باركددار شدن كتاب های درسی

باركددار شدن كتاب های درسی

به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینكه اقدام اصلی ما در وضعیت كرونائی، تولید برنامه‎های درسی متناسب با این اوضاع بود اظهار داشت: QR code خوان شدن كتاب‎های درسی اقدام دیگر ماست. از این طریق امكان دسترسی به اطلاعات افزون‎تر برای دانش‎آموز فراهم می‎شود.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حسن ملکی درباره اقدامات کرونائی این سازمان در سال تحصیلی جاری توضیحاتی ارائه و اظهار نمود: شرایط کرونائی تجربه‎ ای تلخ در فضایی تکان دهنده‎ است که افکار و اندیشه‎ها را برای یافتن راه‎های نو و ابتکاری به حرکت در آورد.
وی ادامه داد: سازمان پژوهش نیز از این تکان ذهنی دور نبود و خودرا در مقابل پرسش مهمی قرار داد در خصوص اینکه برنامه‎های درسی در وضعیت قرمز و زرد باید مشمول چه تغییراتی شود تا تسهیل‎گر یادگیری باشد؟ که در پاسخ به این پرسش مجموعه تلاش‎هایی در گروه‎های کارشناسی شکل گرفت و حاصل آن یک مجموعه شش جلدی برنامه درسی در وضعیت ویروس کووید ۱۹ در وضعیت قرمز و زرد بود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه در این مجموعه، محتواهای دروس متناسب با هر دو وضعیِت، سازمان دهی شدند عنوان کرد: با معرفی قسمتی از محتواها به‎عنوان مطالعه آزاد، تعدیلی در محتواهای دروس انجام گرفت.
ملکی اضافه کرد: قاعدتاً با تقلیل زمان آموزش در هر جلسه درس، باید در محتوای دروس هم یک تقلیل و تعدیلی صورت می‎گرفت. در همین مجموعه به معلمان پیشنهاد شد که چه اقداماتی را انجام بدهند و از کدام روش‎های تدریس و ارزشیابی استفاده کنند تا زمینه مناسب برای یادگیری دانش‎آموزان فراهم گردد.
وی با اشاره به اینکه به خانواده‎ها نیز توصیه‎هایی شد اظهار داشت: در وضعیت کرونائی تغییراتی در نقش تربیتی خانه ظهور کرد و خانه به مدرسه‎ای تبدیل شد که یادگیری‎های اساسی در آنجا صورت می‎پذیرد.
ملکی افزود: خانه فقط محلی برای سکونت و آرامش نیست بلکه مدرسه‎ای است که معلم آن پدر و مادر هستند. قاعدتاً والدین باید توانایی‎های نوینی کسب و در تربیت و یادگیری فرزندانشان یاری گر باشند. هرچند نقش اصلی را خود دانش‎آموز باید ایفا کند، اوست که باید با رجوع به منابع گوناگون و کسب اطلاعات مختلف به «خود یادگیری» بپردازد. البته که در این راه به حامی و هادی که والدین هستند نیاز دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در مجموعه شش جلدی، منابع پشتیبان نیز معرفی شده است اظهار نمود: شبکه ملی رشد، شبکه شاد، تدریس‎های تلویزیونی ملی و محلی و غیره منابعی هستند که دانش آموزان باید به آنها رجوع و راهنمایی‎های لازم را دریافت نمایند که این هم خودش یک مهارت است و بدون آن ارتباطات علمی و آموزشی برقرار نمی‎شود.
وی با اشاره به اهمیت نقش مدیریت مدرسه اظهار داشت: مدیر مدرسه هماهنگ کننده و زمینه‎ساز تلاش‎هایی است که از طرف والدین، معلمان و دانش‎آموزان صورت می‎گیرد. اوست که باید رهبری و امکان فعالیت‎های اثربخش را فراهم آورد.
ملکی افزود: بدین سبب اقدام اصلی ما در وضعیت کرونائی، تولید برنامه‎های درسی متناسب با این اوضاع بود. علاوه بر این در مجلات رشد، مقالات، مصاحبه‎ها و گفت و گوهای مختلفی به چاپ رسیده است. اقدام دیگر ما QR code خوان شدن کتاب‎های درسی است. از این طریق امکان دسترسی به اطلاعات افزون‎تر برای دانش‎آموز فراهم می‎شود و نقش خودرا در یادگیری و توسعه دانش و مهارت‎ها به صورت مطلوب انجام می‎دهند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره سازوکار تولید و توزیع کتاب‎های درشت خط ویژه‎ مدارس استثنایی نیز اظهار داشت: کتاب‎های درشت خط برای دو گروه از دانش آموزان طراحی و تولید می‎شود؛ دانش آموزان هوش بهر عادی -کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا از این جمله هستند.
وی ادامه داد: کتاب‎های درسی دانش آموزان عادی- کم بینا، در قطع رحلی بزرگ آماده سازی می‎شود و بعد از هماهنگی و تایید سازمان آموزش و پرورش استثنایی، توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چاپ سپاری می شود. توزیع این کتاب‎ها بر طبق ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی بوسیله استان، منطقه و مدرسه انجام می‎شود.
ملکی افزود: کتاب‎های درسی دانش آموزان کم توان ذهنی – کم بینا نیز در قطع رحلی بزرگ توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده و برای کنترل کیفیت فنی و چاپ سپاری به سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی تحویل می‎شود. توزیع این کتاب‎ها هم بر طبق ثبت سفارش در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی همانند دانش آموزان عادی بوسیله استان، منطقه و مدرسه انجام می‎شود.
وی افزود: لیست بسته‎های آموزشی دانش آموزان عادی - کم بینا و دانش آموزان کم توان ذهنی - کم بینا به تفکیک شامل پایه اول ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه دوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه سوم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه چهارم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه پنجم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه ششم ابتدایی (کم بینا) (درشت خط)، پایه اول ابتدایی- قسمت اول (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه اول ابتدایی- قسمت دوم (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه اول ابتدایی - قسمت سوم (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه دوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه سوم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه چهارم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا)، پایه پنجم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) و پایه ششم ابتدایی (کم توان ذهنی - کم بینا) است.




منبع:

1399/09/04
16:18:31
5.0 / 5
931
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه