رونمایی از ۲۰۳ عنوان كتاب درسی تعاملی

رونمایی از ۲۰۳ عنوان كتاب درسی تعاملی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن رونمایی از سامانه کتاب های الکترونیکی و تعاملی که 203 عنوان کتاب درسی را در برمی گیرد و شامل تمام کتاب های ابتدایی و متوسطه اول و دوم نظری می شود اظهار داشت: حالا تیمی در این سازمان مشغول فعالیت پیرامون ارائه الگوی برنامه ریزی درسی آموزش های مجازی می باشند و در قدم بعدی در ماه های ابتدایی سال 1400، محتواهای الکترونیکی بدیل برنامه ای درسی رسمی را تولید خواهند کرد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حسن ملکی در آیین رونمایی از سامانه کتاب های الکترونیکی و تعاملی ضمن تبریک ایام سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز به یکی از خواسته های مشترک خودمان رسیدیم و توانستیم آنچه را سندتحول در محورهای مختلف متذکر شده محقق نماییم.
وی ادامه داد: این تعامل داشتن، از جنس دیگری است و به این معناست که متون آموزشی بعد تمایلی پیدا می کند. اگر یک متن آموزشی بخواهد زنده بماند باید متعامل باشد. اگر متعامل نباشد، متنی مرده است؛ برای اینکه یادگیری مستلزم تعامل است؛ تعامل دانش آموز با دانش آموز، معلم با دانش آموز، مجموعه کلاس و جمع با محیط پیرامون و انواع تعاملات دیگر از این جمله هستند.
ملکی با اشاره به اینکه بدون تعامل حیات انسان می میرد و اگر بخواهد به جنازه تبدیل نشود باید تعاملات قوت یابد اظهار داشت: سخن از متن تعاملی زنده است، برای اینکه زنده بودن به تعامل وابسته است و تعامل، روح است و هرجا دمیده شود آنجا می ماند. هرجا تعامل نباشد آنجا مرگ و نابودی است. زمانی می توانیم کتب تعاملی را دقیق تر درک نماییم که اشاره ای به جامعه اطلاعاتی داشته باشیم. یکی از نام هایی که به عصر امروز اطلاق می کنند عصر جامعه اطلاعاتی است. یعنی جامعه ای که با اطلاعات اداره می شود و اهدافش را به مقدار زیادی از اطلاعات دریافت می کند و ابزار و وسایلش را نیز از جنس اطلاعات درست می کند. آیا جامعه اطلاعاتی بدون ابزار الکترونیکی امکان پذیر است؟.
وی ادامه داد: در جامعه اطلاعاتی، اطلاعات سیطره دارد. تا معلوم بشود کتاب های الکترونیکی تعاملی با ما چه می کند و چه آثار مثبتی می تواند به جا بگذارد. کل دنیا را باید یک جامعه بین المللی کلان اطلاعاتی و جامعه ای دانست که در آن اطلاعات سیطره دارد. اطلاعات سیطره دارد یعنی هرجا بروید آنجا خالی از اطلاعات نیست. نمی توانید به جایی بروید که محاط در اطلاعات در ابعاد گوناگونش نباشید. البته هرکدام از ابعاد نیازمند تفصیل است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: البته این را هم در نظر داشته باشیم که جامعه اطلاعاتی امروز، بی انضباط است. اطلاعات سیطره دارد ولی انتظام ندارد و اینطور نیست که صف بکشد و به نوبت برسد. اطلاعات در دنیای امروز صف بندی نمی کند و بنابراین غرق شدگان در دریای اطلاعات کم نیستند و باید صیادی در دنیای اطلاعاتی امروز را نیز آموخت وگرنه انسا ن در این دنیای عجیب و غریب غرق می شود. هرکسی بخواهد در دنیای امروز بماند و انقراض پیدا نکند باید ابزارها را در اختیار داشته باشد. نمی توان بدون ابزار در این دنیا زندگی کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن اشاره به اینکه اطلاعات گاهی بر دانش غلبه می کند که نامبارک است اظهار داشت: اطلاعات دانش نیست و بد است کسی تصور کند اطلاعات همان دانش است. اطلاعات ماده اولیه است و آنچه به انسان منطق می دهد دانش است نه لزوما اطلاعات؛ نیازمند دانش و پخته شدن اطلاعات هستیم و این اطلاعات باید در آشپزخانه ذهن ما طبخ شود که نخستین طباخ اطلاعات ذهن خود ماست.
ملکی اشاره کرد: اطلاعات گاهی به دست نمی آید بلکه به دست می آورد. در وضعیت عادی فرد مطلع، اطلاعات را کسب می کند اما حالا اینطور نیست و باید مراقب بود برای اینکه گاهی اطلاعات، باخبر را به دست می آورد و کار برعکس می شود. این حریت انسان و آزادگی انسان است و اگر این راه برعکس شود سبب غبن او می شود.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات امروز هم غم دارد و هم شادی اظهار داشت: اطلاعات هم غمگین می کند و هم مسرور؛ اگر اطلاعات خوب باشد مسرور می کند اما اطلاعات ناقص، ناپخته و غلط بخصوص در وجود کودکان و نوجوانان غم بوجود می آورد. در جامعه اطلاعاتی باید شنا بلد بود ولاغیر. اگر شنا بلد نباشیم غرق می شویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اصرار کرد که باید به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز شویم و هوشمندی فناورانه داشته باشیم. اگر هوشیاری فناورانه نداشته باشیم گرفتار الیناسیون فناوری می شویم. یکی از عوامل تهدید کننده دنیای امروز همین فناوری است و اگر ناهوشیارانه به سراغ اطلاعات برویم ممکنست لطمه ببینیم.
ملکی اضافه کرد: در کتب الکترونیکی تعاملی باید مراقب باشیم که وقتی مدیریت می نماییم بدانیم می خواهیم چه اطلاعاتی را بر سر سفره یادگیرنده بیاوریم، آیا اطمینان داریم که اگر دانش آموز بوسیله آن اطلاعات تغذیه شود رشد می یابد و او را به حیات طیبه نزدیک می کند یا ممکنست او را دور کند؟ اینها مراقبت های فناورانه در دنیای امروز است و باید هوشیاری فناورانه را با امکانات فناورانه پیوند بزنیم و اگر نکنیم ممکنست گرفتار الیناسیون فناوری بشویم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه باید خودرا مجهز نماییم و هوشیارانه وارد عرصه شویم و دانش آموزان مان را نیز تقویت نماییم که هوشمندانه وارد این عرصه شوند اظهار داشت: کسی که شنا بلد نباشد باید در حاشیه ها باقی بماند. چه برمبنای علم و عقل و چه برمبنای قانون یعنی سندتحول بنیادین، موظف بودیم و هستیم که خودمان را به امکانات فناورانه مجهز نماییم و راهی جز این نداریم.
ملکی اضافه کرد: کتاب های بامحتوای تعاملی که امروز افتتاح می شود ۲۰۳ عنوان کتاب درسی را در برمی گیرد و مربوط به دوره ها و پایه های مختلف تحصیلی است و تمام کتاب های ابتدایی و متوسطه اول و دوم نظری مشمول برنامه امروز می شود. برای کتب فنی و حرفه ای و کاردانش برنامه دیگری داریم. مخاطبین این کتاب های تعاملی دانش آموزان دوره های مختلف تحصیلی، معلمان و کارشناسان آموزشی و والدین هستند. البته هرکدام از اقشار بنا به نقش خودشان بهره برداری می کنند.
وی با تکیه بر اینکه ما باید یادگیری ترکیبی و تلفیقی را محور قرار دهیم اظهار نمود: نه یادگیری های فقط سنتی جواب می دهد و نه یادگیری فقط الکترونیکی منقطع از سبک یادگیری سنتی پاسخگو است. باید آموزش ترکیبی و تلفیقی را در سازمان پژوهش دنبال نماییم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همین طور اعلام نمود که حالا تیمی در این سازمان مشغول فعالیت هستند و مرحله اول تحقیقاتشان را به پایان رسانده اند و ارائه الگوی برنامه ریزی درسی آموزش های مجازی را دنبال می کنند و در قدم بعدی در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰، محتواهای الکترونیکی بدیل برنامه های درسی رسمی را تولید خواهند کرد.



1399/11/14
12:22:28
0.0 / 5
969
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه