ضربه ای كه شش پایه شدن مقطع ابتدایی به نظام آموزشی وارد كرد

ضربه ای كه شش پایه شدن مقطع ابتدایی به نظام آموزشی وارد كرد

به گزارش پروژه آسان دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون نمی توانیم ادعا نماییم تمام گزاره های سند تحول و تربیت تمام ساحتی به کف مدرسه رسیده است، درباره برخی اقدامات استراتژیکی که پیرامون اجرای سند عملیاتی شد اما به نظام آموزشی ضربه زد هم توضیحاتی ارائه نمود.


محمود امانی طهرانی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به بسته های تحولی در دست اجرا در وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: امروز طرح هایی در وزارت خانه تحت عنوان بسته های تحولی بعنوان پیشران های سندتحول بنیادین در دست اجراست. فرض بر این است که این بسته های تحولی می خواهند اجرای سند را تسهیل کنند.
وی ادامه داد: لازم است این برنامه ها سنجیده شوند. باید حقیقت وقوع و میزان اثربخشی آنها مورد سنجش قرار بگیرد. البته به علت اینکه طراحی این پیشران ها پارسال و با فرض آموزش حضوری در مدارس همراه بوده، اما سال جاری با فضای کرونا مواجه گشتند و تلاش کردند کارهایی بکنند اما الزاما با آن طراحی اولیه مطابق نبود.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش درباره چالش های موجود پیرامون برخی بسته های تحولی نظیر طرح خوانا یا مهارت آموزی که می تواند موازی کاری و تداخل در انجام وظایف سازمان پژوهش هم تلقی شود اظهار نمود: در یک نظام کاملا پاسخگو و موثر شما مجموعه ای از محتواهای آموزشی مبتنی بر فرایندهای قانونمند که از هدف کلان تا کف مدرسه را در برمی گیرد در اختیار دارید که تصمیمات مهم درباره یادگیری، چگونگی یادگیری، محتوای یادگیری و طراحی آموزشی را عهده دار است.
امانی افزود: در چنین نظامی عقلانیتی وجود دارد که به مدرسه می گوید اگر محتوای طراحی شده را به خوبی اجرا کنی به اهدافت می رسی و دیگر نیاز نیست به دنبال آموزش های پراکنده باشی. در واقع در چنین نظامی مدرسه و اولیای دانش آموزان اطمینان خاطر دارند که هر آنچه در مدرسه عرضه می شود کفایت کرده و نیازی به آموزش های بیرونی در جهت محتوای درسی نیست.
وی ادامه داد: در چنین سیستمی، همه دست به دست همدیگر می دهند تا نقش شان را خوب ایفا کنند و یادگیری موثر صورت گیرد. در همین نگاه کلان و درست است که نقطه های انعطاف و آزادی عمل مدرسه هم مشخص می شود، نه اینکه یک قالب و چارچوب بسته در نظر گرفته شده باشد. سطوح آزادی در برنامه درسی تعریف می شود که برنامه «بوم» هم از دل آن متولد می شود.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه عقلانیت برنامه درسی حدود ورود مدرسه، دانش آموز، خانواده و معلم را مشخص می کند اظهار داشت: در کنار چنین برنامه ای که طراحی مناسبی دارد، اجرا و بازخوردگیری موثر هم میسر می شود.
امانی تصریح کرد که هم اکنون نمی توانیم ادعا نماییم تمام گزاره های سند تحول و تربیت تمام ساحتی به کف مدرسه رسیده است. اگر روی نقاط ضعف متمرکز شویم در جهت اهداف حرکت کرده ایم نه ضد کار. طرح خوانا هم در همین راستا قرار می گیرد. مهارت های نوشتن، خواندن و گوش دادن جزو مهارت های اساسی و پایه یادگیری هستند. هرکاری که بشود کف مدرسه انجام داد یک فعالیت ترکیبی است که البته باید مبتنی بر برنامه درسی باشد و معاونت آموزشی هم در آن نقش دارد بنابراین معاونت آموزش ابتدایی باید با سازمان پژوهش به لحاظ تئوری، طراحی و روش همخوان باشد.
وی افزود: برنامه مهارت آموزی معاونت متوسطه هم همینگونه است. به تمام این بسته های تحولی میتوان به این شرط مشروعیت داد که در راه و جریان درستی قرار گرفته باشد اما اگر موضوع هایی مطرح شود که در قالب های اصلی ما قرار نداشت، حاشیه ای و ناشی از نیازهای کاذب بود و باعث غلبه حاشیه بر متن می شد با چالش روبرو می شویم و یک اشتباه خواهد بود. ازاین رو خیلی از بسته های تحولی در این چارچوب قابل قبول است. ما نباید این ایده کلان که گزاره های اصلی سند باید در کف مدرسه ساری و جاری باشد را رها نماییم.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش درباره برخی اقدامات استراتژیکی که پیرامون اجرای سند عملیاتی شد اما به نظام آموزشی ضربه زد و همچون آنها میتوان به شش پایه شدن دوره ابتدایی در آغاز اجرای سند اشاره نمود هم توضیح داد و اظهار داشت: آغاز اجرای سند با افزوده شدن پایه ششم به دوره ابتدایی جزو نقاطی است که آرزو می نماییم ای کاش به گونه دیگری رقم خورده بود. آن پایه ششمی که تعریف شد، آن ششمی نبود که مدنظر سند باشد و ما کلاس پنجمی ها را به پایه ششم بیاوریم. بلکه قرار بود به دوره اول ابتدایی یعنی پایه های اول و دوم ابتدایی یک پایه اضافه نماییم و سه پایه در دوره اول ابتدایی داشته باشیم که در این صورت پیش دبستانی زیر پوشش قرار می گرفت و پایه یادگیری محکم تر گذاشته می شد.
امانی افزود: اگر این اتفاق می افتاد، اهداف ما برای تقویت آموزش پایه محقق و دوره نابی می شد. در این صورت یک دوره ابتدایی سبک تر با احساس موفقیت بیشتر داشتیم، اما یک بار دوره سنگین تری بوجود آمد و مشکلاتی درباره نقل و انتقال معلم به ابتدایی و کمبود فضا و غیره پیش آمد؛ تبعات آن در نتایج آزمون پرلز در همان سال ها خودش را نشان داد و یک بار در سال ۲۰۱۵ افت جدی پیدا کردیم. در این میان تصمیمات دیگری چون تعطیلی ۵شنبه ها، ۵ ساعته شدن دوره ابتدایی ها و غیره هم مزید بر علت شد. می شد نقطه آغاز دیگری درنظر گرفت و انرژی مجموعه را مصروف جنبه های مهم تر سند کرد.



1399/12/19
14:54:40
0.0 / 5
470
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه