ابلاغ اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت كودك بعلاوه جزییات
به گزارش پروژه آسان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که در جلسه ۸۳۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است را ابلاغ نمود که بر مبنای آن، سازمان مذکور برای تربیت دوره کودکی(۰-۶ سال) با تمرکز روی خانواده برای آماده سازی کودکان در ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور برنامه ریزی و اقدام خواهد داشت که این دوره جزء دوران تعلیم و تربیت رسمی آموزش و پرورش نیست.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، این اساسنامه در ۲۱ ماده به وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهاد ریاست جمهوری و دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغ گردیده است.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، مصوبه «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» که در جلسه ۸۳۶ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۷ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:
مقدمه:
به منظور ساماندهی امور در رابطه با تعلیم و تربیت دوره کودکی و به استناد سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، اقدام ملی ۱۸ راهبرد کلان ۵ نقشه مهندسی فرهنگی، اقدام ملی ۳۶ در ذیل راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور، مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای تبصره ذیل ماده واحده «کلیات ساماندهی امور در ارتباط با مهدهای کودک» مبحث مصوبه جلسه ۸۳۴ مورخ ۹۹/۰۹/۲۵ شورایعالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درجلسه ۸۳۶ مورخ ۹۹/۱۱/۷ به شرح ذیل به تصویب رسید:
فصل اول: کلیات
ماده ۱: دوره کودکی
در این اساسنامه دوره کودکی شامل کودکان گروه سنی بدو تولد تا شش سال تمام است که به دو دوره سه ساله (دوره اول کودکی و دوره دوم کودکی) تقسیم می شود. تعلیم و تربیت کودکان در این دوره با محوریت خانواده و با مشارکت مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی انجام می شود. مهدهای کودک، کودکستان ها، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و یا هر عنوان دیگری که مسئولیت مراقبت، رشد، پرورش و آموزش و تربیت کودکان تا قبل از دبستان را عهده دار هستند، در شمول این اساسنامه قرار میگیرند.
ماده ۲- اصول حاکم
اصول حاکم بر این اساسنامه عبارتند از:
به رسمیت شناختن حقوق و تکالیف تربیتی والدین و تاکید بر محیط خانواده بعنوان بستر اصلی تربیت دوره کودکی
به رسمیت شناختن مسئولیت اصلی وحقوق خانواده در نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان دردوره اول کودکی
مبتنی بودن تعلیم و تربیت دوره کودکی بر یافته های علمی پژوهشی و آموزه های تعلیم و تربیت اسلامی وتعلیمات قرآنی
توجه به شأن حاکمیتی در تنظیم گری، برنامه ریزی، هدایت، ارزیابی و نظارت و تعیین استانداردها، شاخصها و سنجههای تعلیم و تربیت دوران کودکی
مشارکت پذیری و استفاده حداکثری از ظرفیت مردم و بخش غیردولتی و پرهیز از تصدی گری های غیر ضرور و تاکید برنقش سیاست گذاری، حمایتی ونظارتی سازمان
عدالت محوری و فراهم آوردن زمینه دسترسی عادلانه به فرصت های تربیتی برای همه کودکان
حفظ یکپارچگی، همسویی و هماهنگی با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی برسند تحول بنیادین آموزش وپرورش
جامع نگری و اهتمام متعادل ومتوازن به تربیت در ساحت های تربیتی متناسب با شرایط و اقتضائات دوره کودکی
توجه به تفاوت های فردی وفرهنگی و رعایت اصل تنوع در روشهای تربیتی بارویکرد اسلامی
رعایت اصل عدم تعارض منافع در مدیران و کارکنان سازمان
ماده ۳ – سیاست اجرایی:
در قالب این اساسنامه، دردروره اول کودکی، مسئولیت نگهداری و فراهم آوردن زمینه تربیت پذیری کودکان با «خانواده» است و سازمان، نقش توانمندسازی خانواده ها و راهبری، هدایت، حمایت و نظارت بر مراکز عرضه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودک را برعهده دارد و در دوره دوم کودکی، سازمان، ضمن اهتمام به توانمندسازی خانواده ها، با مشارکت حداکثری بخش غیردولتی، به عرضه خدمات تعلیم و تربیت و ساماندهی امور مربوط می پردازد.
ماده ۴- اهداف:
ساماندهی و مدیریت یکپارچه امور تعلیم و تربیت دوره کودکی و توسعه کمی و کیفی آن
ارتقاء شایستگی های تربیتی، توانمندسازی و پشتیبانی از خانواده، با تاکید بر دوره اول کودکی و هم نهادهای فعال در حوزه کودک، مهدهای کودک، پیش دبستان و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶ سال سالگی مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی
مشارکت در پایش و صیانت از بهداشت، سلامت و حقوق تربیتی کودک در همه عرصه های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی حضوری ودرفضای مجازی
تأمین عدالت در دسترسی به تعلیم و تربیت با کیفیت دوره کودکی با تاکید بر کودکان و خانواده های مناطق محروم و دارای نیازهای ویژه
زمینه سازی برای تکوین و تعالی هویت «اسلامی-ایرانی» و رشد همه جانبه در ابعاد شناختی، عاطفی، روانی- حرکتی، اجتماعی، معنوی و زیستی - بدنی
آماده سازی کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور
ماده ۵- جایگاه و شخصیت حقوقی:
«سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در این اساسنامه «سازمان» نامیده می شود، تأسیس و به صورت هیأت امنایی اداره می شود.
تبصره ۱: سازمان متولی و مرجع انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتواها و منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان تا شش سال تمام در مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان میباشد. از تاریخ تشکیل این سازمان، مأموریت ها و وظایف آموزشی و تربیتی متناظر سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی، به این سازمان منتقل می شود و عرضه خدمات رفاهی و نگهداری کودکان دارای معلولیت و با نیازهای ویژه، بیسرپرست و بد سرپرست، کما فی السابق با دستگاههای ذی ربط خواهد بود.
تبصره ۲: از تاریخ تأسیس و آغاز به فعالیت رسمی سازمان و ابلاغ دستورالعملها و مقررات، کلیه مهدهای کودک، کودکستان ها، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان، در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوان فعالیت می نمایند مکلفند حداکثر ظرف مدت شش ماه، وضعیت خود را با مقررات و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، تطبیق دهند.
تبصره ۳: وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه بعد از ابلاغ این اساسنامه، سازمان را با رعایت اساسنامه و سایر مقررات مربوط راه اندازی کند.
تبصره ۴: تا زمان ابلاغ مقررات و بخشنامههای جدید توسط سازمان، کلیه مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان در بخش دولتی، غیردولتی، عمومی و خصوصی که تحت هر عنوانی فعالیت مینمایند، طبق مقررات، بخشنامه ها و دستورالعملهای قبلی به فعالیت ادامه میدهند و بعد از آن، استمرار فعالیت آنها برپایه ضوابط و مقررات ابلاغی سازمان امکانپذیر خواهد بود.
تبصره ۵: تا زمان تشکیل سازمان، همه پروندههای دریافت مجوز جدید مهد کودک متوقف، و مجوز جدیدی برای تشکیل مهد کودک صادر نمی شود.
ماده ۶- وظایف و فعالیتهای سازمان:
تدوین و پیشنهاد نظام جامع تربیت دوره کودکی بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی بعد از تائید شورایعالی آموزش و پرورش به شورایعالی انقلاب فرهنگی
برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر اجرای تعلیم و تربیت، مبتنی بر نظام جامع تربیت دوره کودکی
فراهم آوردن زمینه های لازم برای توانمندسازی و تسهیل عرضه خدمات مشاوره ای وتربیتی به خانواده ها بخصوص دردوره اول کودکی ونیزحمایت ازمراکزارائه دهنده خدمات تعلیم و تربیت در دوره اول
ایجاد ظرفیت و تسهیلات برای پوشش کامل کودکان دروه دوم کودکی (از آغاز ۴ سالگی تا آخر ۶ سالگی) متناسب با امکانات و منابع طی یک دوره ی ۷ ساله (۱۴۰۷-۱۴۰۰) در چارچوب دوره پیش دبستانی وبا اولویت بخش غیردولتی و همکاری و مشارکت دستگاههای دولتی، عمومی بخصوص برای کودکان مناطق محروم و دو زبانه و دارای نیازهای ویژه
تعیین و اعمال ضوابط، شرایط، استانداردهای صدور مجوز، چگونگی تأسیس، اداره و انحلال واحدهای عرضه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی
مدیریت پژوهش و تحقیقات مورد نیاز و استفاده از ظرفیت مراکز علمی، پژوهشی و حوزه های علمیه
سیاست گذاری و تعیین ضوابط و قواعد تدوین برنامه ها، روش ها، مواد و محصولات آموزشی، تربیتی، فرهنگی، بازی و سرگرمی، هنری و ورزشی، مکتوب و چندرسانه ای ویژه کودکان و پایش سلامت جسمی و روانی و حقوق تربیتی کودک در عرصه های اجتماعی و فضای مجازی با جلب مشارکت دستگاه ها ونهادهای ذیربط
صدور مجوز، تعیین شهریه و برنامه ریزی برای ارائه خدمات کیفی مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان ونظارت بر فعالیت آن ها
ایجاد تسهیلات وحمایت از طریق اندازی و اداره مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی توسط بخش غیر دولتی و مشارکت های مردمی
تدوین چارچوب شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای نیروی انسانی، تعیین سازوکار احراز و صدور گواهینامه حرفه ای
طراحی و استقرار نظام تربیت مربی کودک با مشارکت دستگاه ها ونهادهای ذیربط و اجرای دوره های توانمندسازی و مهارت آموزی با بهره گیری از ظرفیت دانشگاهها، حوزه های علمیه و مراکز آموزشی و فرهنگی
پشتیبانی از توسعه فضاهای و تجهیزات آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری و ورزشی خاص کودکان
زمینه سازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان وادبیات فارسی بعنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور
اعمال نظارت و رسیدگی به شکایات و تخلفات عرضه دهندگان خدمات تعلیم و تربیت کودک همچون مهدکودک، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و هماهنگی با دستگاههای ذیربط برای پیشگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز و مغایر با مفاد این اساسنامه
تدوین دستورالعمل ها، بخشنامه ها و ضوابط ارزیابی و رتبه بندی مراکز عرضه دهنده خدمات تعلیم و تربیت و آموزش در دوره کودکی
فصل دوم- ارکان
ماده ۷- ارکان:
سازمان دارای ارکان زیر است:
۱- هیئت امناء
۲- رئیس سازمان
ماده ۸- هیئت امناء:
هیئت امنأ، عالی ترین مرجع سازمان در زمینهی تعیین خط مشی ها و تصمیم گیری های کلان و دارای کلیهی اختیارات قانونی در حدود اهداف و وظایف سازمان و ادارهی امور آن است. ریاست هیئت امناء بر عهدهی وزیر آموزش و پرورش است.
ماده ۹- ترکیب هیئت امناء:
وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت امناء)
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی یامعاون ایشان
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی و معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
رئیس سازمان بهزیستی کشور
یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مجلس به انتخاب کمیسیون
یک نفر نماینده به انتخاب مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور
معاون ذیربط رئیس سازمان صدا و سیما
معاون ذیربط رئیس سازمان برنامه و بودجه
معاون ذیربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضائیه
دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (دبیر هیئت امناء)
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
چهار نفر نماینده خانواده ها (دوپدر و دو مادر)
دو نفر از شخصیت های علمی و فرهنگی فعال و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت کودک
دو نفر از نمایندگان مؤسسان مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی و مراکز نگهداری و آموزش کودکان
تبصره: افراد ردیف ۱۵ از بین کسانی که دارای فرزند زیر شش سال می باشند به پیشنهاد شورای مرکزی انجمن اولیاء و مربیان، ردیف ۱۶ به پیشنهاد رئیس سازمان و تایید وزیر آموزش و پرورش و ردیف ۱۷ به پیشنهاد شورای هماهنگی مؤسسان، طبق دستورالعمل سازمان انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش به مدت چهار سال منصوب می شوند.
ماده ۱۰- وظایف و اختیارات هیئت امناء:
بررسی و تأیید رئیس سازمان که از جانب وزیرآموزش و پرورش پیشنهاد می شود.
تصویب ساختار و نمودار سازمانی، آییننامه های اداری و استخدامی، بودجه سنواتی، ضوابط مالی و معاملاتی و آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی سازمان
بررسی و تائید نظام جامع تربیت دوره کودکی، تعیین خط مشی ها و برنامه های سالانه سازمان
بررسی و تصویب آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای اجرای مفاد این اساسنامه
تصمیم گیری در مورد عضویت سازمان در مجامع و سازمان های بین المللی
نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامهی سازمان و برنامه های مصوب
بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای رئیس سازمان یا پیشنهادهایی که از طرف حداقل سه نفر از اعضای هیئت امناء عرضه شده باشد.
تصویب ضوابط و مقررات در ارتباط با واحدهای عرضه دهنده خدمات تعلیم و تربیت کودکان از قبیل مهد کودکها، مراکز پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان شامل:
الف- اجازه ایجاد شورای برنامهریزی و نظارت در سطح ستاد و استانها و تعیین اعضا، چارچوب فعالیتها، وظایف و صلاحیتهای آن شورا در زمینه برنامهریزی، صدور مجوز، وضع استانداردها و ارزیابی و نظارت بر عملکرد و هم رسیدگی به تخلفات احتمالی، اعمال مجازاتها و لغو مجوز آنها
ب- تصویب شرایط، صلاحیتها و وظایف متقاضیان تأسیس و مدیریت و هم ضوابط استقرار و راه اندازی واحدها
ج-تعیین و تصویب شهریه مجاز به طور سالیانه با هماهنگی مراجع ذیصلاح قانونی
د- پیشنهاد اعطای تسهیلات و انجام حمایتهای لازم از موسسان بخش غیردولتی جهت طی مراحل تصویب در مراجع ذیصلاح قانونی
هـ - ساماندهی و نظارت بر تطبیق واحدهای فعال و موجود با ضوابط مبحث این اساسنامه
انتخاب حسابرس، تصویب حسابها و ترازنامه سالیانه و استماع گزارش مربوط
تصویب آئیننامه داخلی هیأت امناء و مقررات، آئیننامهها و شیوه نامههای لازم
تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به شورایعالی انقلاب فرهنگی
تبصره ۱: جلسات عادی هیئت امناء، حداقل سالی دوبار، به دعوت دبیر هیئت امناء و به ریاست وزیر آموزش و پرورش تشکیل می شود. جلسات با حضور حداقل دوسوم از اعضای هیئت امناء رسمیت می یابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.
تبصره ۲: جلسات فوق العادهی هیئت امناء برحسب لزوم، به پیشنهاد رئیس سازمان یا رئیس هیئت امناء و یا سه نفر از اعضای هیئت امناء و با دعوت دبیر هیئت امناء تشکیل می شود.
تبصره ۳: مصوبات هیئت امناء با امضای رئیس هیئت امناء، جهت اجرا به سازمان و در صورت لزوم به دیگر مراجع ذیربط ابلاغ می شود.
ماده ۱۱- رئیس سازمان:
رئیس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان و در حکم معاون وزیر است و به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئت امناء و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴ سال منصوب می شود. رئیس سازمان علاوه بر صلاحیت های عمومی، اخلاقی، اعتقادی و مدیریتی مدیران و آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی، باید واجد شرایط اختصاصی زیر باشد:
دارای حداقل ۵ سال سابقه آموزشی و اجرایی لازم در عرصه تعلیم و تربیت کودک
دارای تحصیلات در رابطه با حوزه مأموریت سازمان
ماده ۱۲- وظایف رئیس سازمان:
مسئولیت کلی اداره امور سازمان، هدایت، ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای سازمان در قالب اساسنامه، ضوابط و مقررات مصوب هیئت امناء و سایر قوانین و مقررات مربوط
نصب و عزل مدیران سازمان در قالب آئین نامه های مصوب سازمان با رعایت قوانین و مقررات
تهیه و تنظیم برنامه و بودجهی سالانهی سازمان و عرضه آن در جلسات هیئت امناء و کوشش برای تأمین منابع مالی و انسانی و امکانات مورد نیاز
تهیه و تنظیم ضوابط اداری و مالی، آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی، مقررات و آئین نامه های آموزشی و پرورشی سازمان و عرضه آن در جلسات هیئت امناء
برنامهریزی برای افزایش پوشش جامعه هدف و ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی از طرق ممکن قانونی
نمایندگی سازمان در کلیهی مراجع اداری و قضایی با حق توکیل غیر برای استیفای حقوق سازمان در حدود مقررات
حفظ و حراست از اموال و دارایی های منقول و غیرمنقول سازمان
ارائهی گزارش سالانه از فعالیتهای سازمان به هیئت امناء
عرضه ترازنامه و صورت منابع و مصارف سالانهی سازمان به هیئت امناء
پیشنهاد اصلاح یا تغییر مفاد اساسنامه به هیئت امناء و پیگیری آن بعد از تأیید هیئت امناء برای تصویب در شورایعالی انقلاب فرهنگی
پی گیری و اجرای مصوبات هیئت امناء
امضای کلیه اسناد و اوراق تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی سازمان، طبق قوانین، آئیننامههای مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی و پاسخگویی به هیأت امناء
فصل سوم: امور مالی، ساختار و منابع انسانی
ماده ۱۳- منابع مالی:
بودجه سازمان از راه اختصاص ردیفهای مستقل وپیش بینی اعتبارات و منابع مورد نیاز در بودجة کل کشور و همینطور درآمدهای اختصاصی، کمک ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، شامل دولتی و غیردولتی، تسهیلات بانکی مأخوذه طبق مقررات و هم مشارکت های مردمی، خیرین و وقف تأمین خواهد شد.
تبصره ۱: دولت موظف است اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز برای تأسیس و راه اندازی سازمان بخصوص ساختمان و تجهیزات را تأمین کند..
تبصره ۲: مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان به صورت غیر دولتی و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط اداره می گردند. کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی در مناطق محروم با حمایت دولت و مشارکت مردم دایر و اداره خواهند شد.
ماده ۱۴-ساختار و منابع انسانی:
ساختار، نمودارسازمانی و تشکیلات تفصیلی سازمان، بعد از تصویب هیأت امناء به تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور میرسد. ساختار سازمان در استان ها و شهرستان ها ذیل ساختار ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها با اختصاص تعداد پست های سازمانی مناسب پیش بینی می شود.
نیروی انسانی مورد نیاز در قالب تشکیلات مصوب توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تأمین و تخصیص می یابد.
تبصره۱: ایجاد سازمان مذکور بدون گسترش تشکیلاتی بوده و محل تأمین پست های سازمانی موردنیاز از تجمیع پست های موجود در ستاد وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و سازمان بهزیستی کشور، خواهد بود.
ماده ۱۵- افراد شاغل در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی غیردولتی کارمند وزارت آموزش و پرورش محسوب نمی شوند و هیچ حق و یا امتیاز استخدامی از این محل برای ایشان در نظر گرفته نخواهد شد و وزارت آموزش وپرورش و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجاز نیستند این افراد را در امور اداری و ستادی بکارگیری کنند.
فصل چهارم: سایر مقررات
ماده ۱۶- اموال و دارایی ها:
اموال منقول و غیرمنقول، دارایی ها، حقوق و سایر امکانات سازمان، متعلق به دولت می باشد که در صورت انحلال سازمان، به وزارت آموزش و پرورش منتقل خواهد شد.
تبصره ۱: انحلال و یا ادغام سازمان با ساز و کار مقرر در ماده ۱۶ این اساسنامه با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.
تبصره ۲: هر گونه انتقال و جابه جایی اموال منقول و غیرمنقول سازمان به سایر نهادها، باید قبلاً به تصویب هیئت امناء برسد.
ماده ۱۷- اصلاح یا تغییر اساسنامه:
هر گونه اصلاح یا تغییر در مفاد این اساسنامه، فقط از راه راهکارهای ذیل انجام می پذیرد:
۱- به پیشنهاد و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی
۲- به پیشنهاد هیأت امنای سازمان و تأیید شورای تحول نظام آموزشی شورایعالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی
ماده ۱۸- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است طبق قوانین و مقررات جاری کشور عمل خواهد شد.
ماده ۱۹- از تاریخ ابلاغ این اساسنامه، مفاد آن بر کلیه قوانین، مقررات و ضوابط ناظر بر مهدهای کودک و پیش دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان و سایر مقررات مشابه، در موارد مغایرت، حاکم خواهد بود.
ماده ۲۰- وزارت آموزش و پرورش موظف است گزارش دوسالانه عملکرد سازمان را به شورایعالی انقلاب فرهنگی عرضه کند.
ماده ۲۱- این اساسنامه مشتمل بر ۲۱ ماده و ۱۴ تبصره در تاریخ ۹۹/۱۱/۷ به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب