سایه سنگین كرونا و معضل بازماندگان از تحصیل
مرکزی شیوع کرونا بخش های گسترده ای از فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کشور و استان مرکزی را تحت تأثیر قرار داده که در این میان مشکلات بازماندگان از تحصیل، بخصوص به جهت تبعات آن، نگران کننده تر به نظر می آید.
بازماندن از تحصیل قصه تازه ای نیست و خیلی از حداقل یکبار شاهد داستان زندگی دانش آموزانی بوده ایم که با وجود میل به ادامه تحصیل، به علل مختلف امکان حضور در کلاس درس را نیافته اند.
شیوع ویروس کرونا علاوه بر اینکه دانش آموزان را از تحصیل در فضای مدرسه محروم کرد، بستر بازماندن از تحصیل خیلی از دانش آموزان را حتی از فضای مجازی فراهم نمود، بازماندنی که مشکلات اقتصادی اگر تنها دلیلش نباشد؛ بطور قطع یکی از دلایلش هست.
بازماندن از تحصیل در این شرایط کرونایی برای مردم مشهودترشده است، چونکه در اطراف خود شاهد افزایش تعداد کودکان و نوجوانان کار شده اند.
۱۳۰ هزار ورودی پایه ابتدایی در سال ۹۹
علی محمد غلامی در این باره در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ورودی مقطع ابتدایی سال جاری حدود ۱۳۰ هزار نفر بوده که حدود ۲۲ هزار نفر آن در ارتباط با پایه اول بوده، اظهار نمود: با عنایت به ۳۲ فعالیتی که برعهده آموزش و پرورش است، دو سال کرونایی برای آموزش و پرورش سالهای بسیار سختی بود و تابحال حوزه آموزش چنین سختی را تجربه نکرده بود.
وی اضافه کرد: البته بعد از گذشت این دو سال و کسب تجربه، آمادگی در زمینه آموزش در دوران کرونا را برای سال آینده کسب کرده ایم، اما در شروع این بحران و حین شیوع آن تجربه کافی برای مواجهه نداشتیم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی خاطرنشان کرد: به قول برخی اساتید تعلیم و تربیت، آموزش در فضای مجازی ۵۰ درصد کارایی آموزش حقیقی را دارد. آموزش مجازی مشکلات زیادی شامل مشکلات معلمان، دانش آموزان، مشکلات ناشی از اختلافات طبقاتی و دسترسی به امکانات و... را با خود دارد.
غلامی افزود: بازماندن از تحصیل و ترک تحصیل دو مقوله جداست. دانش آموزان باید در یک بازه زمانی از سن ۶ تا ۱۸سالگی، هر ساله از آغاز مهر تا آخر خرداد در کلاس درس حاضر باشند و اگر دانش آموزی در آن بازه سنی در مدرسه حضور نداشته باشد و در جایی غیراز مدرسه به کار دیگری غیر از تحصیل مشغول باشد، به او بازمانده از تحصیل گفته می شود.
وی افزود: برخی از دانش آموزان یک قدم از بازماندگان جلوتر هستند به این مفهوم که در محیط های آموزشی چندسالی تحصیل کرده اند و پس از مدتی به علل مختلف محیط آموزشی را ترک کرده اند و در ساعتهای آموزشی رسمی کشور در مدرسه حاضر نشدند که به این دسته تارک تحصیل گفته می شود.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به اینکه تنها یک عامل سبب بازماندگی از تحصیل نمی گردد، اظهار داشت: پکیجی از علل خانوادگی، روحی و روانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، محیط مدرسه و... سبب بازماندگی یا تارک تحصیلی و در نهایت منفک شدن دانش آموز از محیط آموزشی می شود.
آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل وجود ندارد
غلامی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل وجود ندارد، بیان نمود: طبق آخرین آمار اسمی وزارت خانه در سال ۹۹، ۸۸۶ نفر شامل دختر و پسر بعنوان بازمانده از تحصیل عرضه شدند که بعد از تفکیک به دو گروه با آدرس و بی آدرس، اقدامات لازم جهت شناسایی این دانش آموزان شروع می شود.
وی افزود: البته در میان آمار برخی اسامی همیشه وجود دارد که وقتی آنها را پیگیری می نماییم متوجه می شویم که اساسا چنین دانش آموزی با این آدرس و کد وجود ندارد. در این موارد یا دانش آموز فوت شده اما شناسنامه وی باطل نشده یا دانش آموزی معلولیت داشته که وارد چرخه آموزش نشده که البته این موارد آموزش پذیر نبوده و تربیت پذیر هستند. گاه در مقایسه آمار با آمار نهضت سوادآموزی برخی اسامی تکراری و در هر دو گروه هستند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: سال قبل ۲۱۶ نفر از آمار مذکور در بانک اطلاعاتی بهزیستی موجود بود که توسط کارشناسان بهزیستی شناسایی شدند جزو دانش آموزان معلول ذهنی شدید و زیر آی کی یو آموزش و اصطلاحا تربیت پذیر بودند که این اسامی برای وزارت خانه ارسال شده تا از آمار کلی کسر شود.
بازگردانده شدن ۲۴۰ دانش آموز به چرخه آموزش در سال گذشته
غلامی بیان نمود: ۲۴۰ نفر از دانش آموزان رسما برپایه اسم و منطقه، جذب و به چرخه آموزش برگردانده شدند که عموما دارای مشکلات مالی بوده اند.
وی افزود: بنگاه های امدادی همچون بهزیستی و کمیته امداد هم در جهت شناسایی این دانش اموزان همکاری لازم را داشته اند، همینطور سال جاری یک مرکز تحت عنوان "مرکز جذب، شناسایی و آموزش دانش آموزان بازمانده از تحصیل" در خیابان هپکو اراک راه اندازی شد که در این مرکز دانش آموزان شناسایی شده تا زمان تعیین تکلیف و تشکیل پرونده نگهداری می شوند و امکانات آموزشی هم در این زمان برای آموزش آنها فراهم است.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: همینطور به کمک مدرسه-بیمارستان حامی یار ۹۰ دانش آموز مبتلا به سرطان توسط معلمان به صورت داوطلب و مجانی آموزش را فرا می گیرند که هم اکنون رسما ۶۰ معلم فعال می باشند و ۳۵۰ معلم دیگر هم آمادگی خویش را در این حوزه اعلام نموده اند.
غلامی اضافه کرد: دانش آموزان بازمانده از تحصیل در شهرهای ساوه و اراک بیشترین فراوانی را دارند اما در مجموع در سرتاسر استان پراکنده هستند و قابل توجه است که تعداد این دانش آموزان در مناطق روستایی کمتر است و بیشتر در حاشیه شهرها و مناطق مهاجرپذیر هستند.
عدم حضور ۵۵۰ دانش آموز در پایه اول
وی افزود: سال جاری در شرایط کرونا ۵۵۰ دانش آموز پایه اول که در سامانه ثبت نام کرده بودند، در ارزشیابی نوبت اول حضور نداشتند که تحت عنوان جاماندگان از تحصیل شناخته می شوند. اسامی آنها به مناطق فرستاده شده که تا آخر شهریور ماه به هر شکل ممکن به چرخه تحصیل بازگردند. این دانش آموزان لزوما فقیر یا حاشیه نشین نیستند و برخی خانواده ها از آموزش فرزند خود به جهت شرایط کرونا ممانعت کرده اند.
محیط مدرسه از فضای آموزشگاه و مهمانی مطمئن تر است
معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی ضمن اشاره به برگزاری مهمانی ها و دورهمی ها در روزهای شیوع ویروس کرونا، افزود: البته جالب توجه است که محیط مدرسه از پارک و مهمانی و آموزشگاه ها بهتر و مطمئن تر است.
غلامی در مورد پایه پیش دبستانی اظهار داشت: مجموعه دانش آموزانی که در پایه پیش دبستانی ثبت نام کرده اند حدود ۱۳ هزار نفر بوده اند که حدود ۸ هزار نفر ثبت نام نهایی نکردند و این عدم مبادرت به ثبت نام در جریان سنجش پایه اول در نوبت دهی آنها را با مشکل مواجه خواهد نمود. در اینباره آگاهی بخشی لازم به خانواده ها صورت گرفته اما برخی همچنان نسبت به این مهم بی تفاوت هستند.
وی بیان نمود: در مجموع، پوشش تحصیلی ابتدایی در استان مرکزی باوجود مشکلات موجود، ۹۹.۳۸ درصد بوده که از نرم کشوری بالاتر است.
معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی در مورد افت تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: در شرایط فعلی نمی توان آمار دقیقی از افت تحصیلی داد، اما بطور قطع آموزش در فضای مجازی در مقایسه با آموزش فضای حقیقی متفاوت است. البته معلمان از هیچ تلاشی همچون عرضه بسته آموزشی، تولیدات الکترونیکی، فلش، درسنامه و... در این راستا دریغ نکردند تا ارتباط آموزشی در شرایط مختلف برقرار شود.
غلامی افزود: باوجود همه تلاش ها، آموزش مجازی جای آموزش حقیقی را نخواهد گرفت و بدین منظور طرح تام( تکمیل آموزش مجازی) و طرح توانمندسازی معلمین و دانش آموزان پایه اول و دوم بیشتر برای دانش آموزان پایه اول و دوم در نظر گرفته شده که نقیصه های آموزش مجازی جبران شود.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب