سهم اعتبارات پژوهشی كل دستگاههای كشور كمتر از 4 دهم درصد !

سهم اعتبارات پژوهشی كل دستگاههای كشور كمتر از 4 دهم درصد !

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش به تشریح برنامه های حوزه پژوهش پرداخت.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، فرهاد کریمی در جمع اعضای شورای تحقیقات آموزش وپرورش استان ایلام و تعدادی از پژوهشگران که با حضور مدیرکل آموزش وپرورش و اعضای شورای معاونان استان ایلام برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت پژوهش در آموزش وپرورش و نقش پژوهشگر در شناسایی و حل و تبیین مسائل اساسی آموزش وپرورش اظهار داشت: بخشی از پژوهشها می تواند بنیادی باشد به این مفهوم که ما بتوانیم به حوزه های مهم و مساله های اساسی ورود کرده و برای آنان راهکارهای مناسب عرضه دهیم.
کریمی به اتفاقات پیش آمده در این عرصه پرداخت و اظهار داشت: یکی از این اتفاقات مباحث سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بود که حدوداً ۱۱ مباحث از این سند به حوزه پژوهش ارتباط پیدا خواهد نمود و بر طبق این راهکار برنامه هایی تحت عنوان زیر نظام پژوهش و ارزشیابی در شورایعالی تصویب و ابلاغ شد و این برنامه ها یک برنامه جدی و عملیاتی برای توسعه پژوهش در آموزش وپرورش به حساب می آید که چیزی در حدود ۵۵ اقدام اساسی و برنامه عملیاتی در این عرصه تعریف شده است که از موارد مهم آنها می شود به سیاست گذاری پژوهشی یا تهیه پیوست پژوهشی اشاره نمود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: ما بر مبنای زیر نظام پژوهش و ارزشیابی، ملزم هستیم تا آموزش وپرورش را به سمتی سوق دهیم که همه طرح ها و فعالیتهای آموزش وپرورش دارای پیوست پژوهشی باشد.
فرهاد کریمی، تصمیم گیری های پژوهش محور و پژوهش بنیان، سازمان پژوهنده و مدرسه پژوهش محور را کلیدواژه های اصلی و ادبیات زیر نظام پژوهش و ارزشیابی دانست و اضافه کرد: ما علاوه بر این محورها مباحث دیگری همچون بحث نظریه پردازی، کرسی ها، دیپلماسی آموزشی، مدرسه بعنوان کانون تربیتی محله را داریم و در کنار این مباحث، شاخصهای فرهنگی، تربیت تماماً ساحتی و استمداد از پژوهش در جهت پایش کیفیت و تضمین کیفیت مطرح گردیده است به صورتی که هم اکنون در برنامه های سال ۱۴۰۰ ساری و جاری است و ۱۸ مورد از فعالیتهای اصلی و اساسی زیر نظام پژوهش و ارزشیابی در متن برنامه ها آمده است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش پرورش افزود: تا پژوهش های ما به کاربست نرسد اساساً راه را بیراهه رفتیم هرچند که ما در حوزه های علوم انسانی، فرهنگ، جامعه شناسی و روانشناسی با مفاهیمی سروکار داریم که پس از مدتی فراگیر خواهند شد و با عرضه مفهوم جدید همه مفاهیم پیشین را درنوردیده و تصرف خواهند کرد و با یک گفتمان جدید مواجه خواهیم شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش، بحث سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی در خانواده ها و توسط دانش آموزان را بعنوان یک امر مطلوب دانست و اظهار داشت: این گونه مباحث در یافته های پژوهشی خویش را نشان داده است ازاین رو میتوان این ادعا را داشت که حتی اگر به کاربست هم نرسد اما پژوهشگر وظیفه خویش را انجام داده است و آن تولید دانش و تولید اطلاعات و اشاعه آن است و تحقق این امر وظیفه سازمانی مدیران و سازمان پژوهنده ما در آموزش وپرورش است و این پژوهش تأثیرات خویش را در سیستم ایجاد خواهد نمود اما تأثیرگذاری آن در سیستم نیازمند مداخله سازمانی می باشد.
کریمی محدودیت اعتبارات در حوزه پژوهشی خصوصاً حوزه آموزش وپرورش را بسیار پایین برشمرد و خاطرنشان کرد: باوجود قرار گرفتن کشور در ردیف کشورهای حوزه رشد و تولید علم و دانش، مجموعه اعتبارات پژوهشی کل دستگاههای کشور کمتر از ۴ دهم درصد است که می بایست موردتوجه و بازبینی قرار گیرد تا زمینه تحول در این عرصه ایجاد گردد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش افزود: اگر ما بخواهیم در آموزش وپرورش به تحول و تحرک و برنامه ریزی بهتر برسیم حتما نیازمند پژوهش های جدی تر و اساسی تر هستیم که ازجمله آنها میتوان به پژوهش های ملی، پژوهش های بین المللی و از جنس پایش های منطقه ای میتوان اشاره نمود چونکه اساسا می توانند زمینه های تحول را فراهم سازند.
فرهاد کریمی ابراز امیدواری کرد؛ اگر زمینه های اجرای زیر نظام فراهم شود و اعتبارات و برنامه ریزی به لحاظ اعمال فرآیند تغییر صورت بگیرد اساسا از ظرفیت لازم بعنوان یک برنامه عملیاتی مناسب برخوردار بوده به ثمر خواهد نشست.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش افزود: با عنایت به این که ما در زیر نظام پژوهش برنامه جدی برای تحول و توسعه تحقیقات در نظر داریم اگر زمینه های اجرایی آن به لحاظ اعتبارات فراهم گردد و برنامه ریزی های لازم در مورد اعمال فرآیند تحقیق صورت گیرد اساسا این ظرفیت را دارد که بعنوان یک برنامه عملیاتی مناسب به ثمر بنشیند و ما را از بهره مند سازد.
کریمی اضافه کرد: ما در چارچوب راهکارها و اقدامات اساسی، فعالیتهای بسیار خوبی را برای معلمان و دانش آموزان پیشبینی کردیم که باید به ثمر بنشیند که از آن جمله میتوان به آئین نامه فرصت معلمان، حمایت جدی از پژوهش های ابتکاری، پژوهش های حوزه روند پژوهی و آینده پژوهی، تشکیل و بهینه سازی سامانه ملی پژوهش اشاره نمود، مضافاً این که ما در آموزش وپرورش، آئین نامه شورای تحقیقات وزارت آموزش وپرورش را اصلاح کرده و به تصویب مقام عالی وزارت رسیده هم شده و ابلاغ گردیده است که می تواند زمینه تحرک بسیار جدی در حوزه تحقیقات و مدیریت امور پژوهشی را فراهم آورد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، فرهاد کریمی روند فرآیند حوزه پژوهشی را منطقی و بسیار روشن دانست و اظهار داشت: گاهی به علت برخی نابرنامه ریزی ها و ادغام معاونت پژوهشی و برنامه ریزی منابع انسانی با معاونت پشتیبانی و توسعه و منابع مالی گرفتار وقفه هایی در اجرای مناسب طرح و برنامه ها شدیم اما قاعدتاً ما این کار را ادامه خواهیم داد و با تاکید بر اجرای برنامه تا پژوهش بتواند تأثیرات خویش را به طورجدی تر اعمال کرد و طبیعتاً در این فرآیند بخش قابل توجهی از زحمات بر عهده شورای تحقیقات استان است که این توقع می رود تا با حداقل یک دوم ظرفیت اجرایی، این معاونت در اختیار حوزه پژوهش قرار بگیرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش برنامه معلم پژوهنده را مجرای ورود ایده های تحولی و ایده های تابناک سند تحول عنوان نمود و اضافه کرد: این به مفهوم متحول کردن کلاس های درس با استفاده از دیدگاه های معلمان پژوهنده است و درواقع معلمان پژوهنده، سفیران معنوی و سفیران اجرایی سند تحول در کلاس های درس هستند تا بتوانند مفاهیم سند تحول همانند گسترش تفکر، گسترش اندیشمندی، هوشمندی و عقلانیت را پیاده کنند و ازنظر ما معلم پژوهنده همان اندیشمند فکور است که زمینه اجرای سند تحول را بیشتر از سایر ارکان می تواند فراهم آورد.





منبع:

1400/03/12
23:31:38
0.0 / 5
1063
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه