ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها

ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها

از جانب وزیر آموزش و پرورش، مصوبه جلسه ۸۴۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی، با عنوان مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی (پس از آخر متوسطه)» به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ گردید.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی، مصوبه جلسه ۸۴۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی، با عنوان مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی (پس از آخر متوسطه)» را به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ نمود.
در این مصوبه آمده است؛ به دنبال تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور و لزوم ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو بعنوان یکی از اقدامات مهم مندرج در این نقشه، کار کارشناسی گسترده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شروع شد. استفاده از نتایج مطالعات انجام شده پیشین در کشور، گردآوری نظرات آحاد مختلف ذی­نفعان، به ویژه معلمان آموزش وپرورش، مدیران مدارس، اندیشکده ها و پژوهشکده ها، کارشناسان مستقل، اساتید و رؤسای دانشگاه ها و حتی گروه های مستقل دانشجویی و دانشگاهی، برگزاری جلسات مختلف کارشناسی با کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری، برگزاری جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور رؤسا و نمایندگان دستگاههای اجرایی ذی ربط و برگزاری جلسات مختلف با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، از پشتوانه های این مورد در شورایعالی انقلاب فرهنگی است. حالا «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه ها و آموزش عالی (پس از انتهای دوره متوسطه)» در جلسه ۸۴۳ شورایعالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شده که به شرح زیر از جانب رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، برای اجرا ابلاغ می شود:
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان صداوسیما
ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور
شورای سنجش و پذیرش دانشجو
شورای سنجش و پذیرش دانشجو دوره تحصیلات تکمیلی از دانشگاهها و آموزش عالی کشور
قوه قضائیه
سازمان بازرسی کل کشور
مجلس شورای اسلامی
مصوبه «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از آخر متوسطه)» که در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:

مقدمه:
با استناد به جزء ۲-۲ از بند ۲ سیاست­های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ در مورد اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همینطور در جهت اجرایی سازی اقدام ملی ۶ راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور در خصوص استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با توجه به ماده ۶ سند سیاست­ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ و پیرو جلسه ۱۴۲ مورخ ۱۶ دیماه ۱۳۹۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورایعالی انقلاب فرهنگی «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از انتهای دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- تعاریف
سابقه تحصیلی: شامل نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری، به صورت استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورایعالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی است که برپایه کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می گردد.
سنجش: فرایند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه است که از راه «نمره­کل سابقه تحصیلی» و «نمرهکل آزمون اختصاصی» انجام می ­شود.
پذیرش: فرایند انتخاب متقاضیان ورود به موسسه در رشته های پرمتقاضی است که توسط سازمان صورت می­ گیرد.
موسسه: منظور از موسسه شامل تمامی دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورایعالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.
رشته محل: هر یک از رشته­ های تحصیلی که متقاضی برپایه محل تحصیل در هر موسسه می­ تواند انتخاب نماید و به تحصیل بپردازد.
رشته محلهای پر متقاضی: رشته محلهایی می باشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر اساس صرفاً سوابق تحصیلی نمی ­باشند.
شورا: منظور از شورای سنجش وپذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب۳۰ شهریور ۱۳۹۲ و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دوره­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ می باشد.

سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.

ماده ۲- نمره کل
نمره کل آزمون اختصاصی: نمره کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و پس از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفا برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.
نمره کل سابقه تحصیلی: نمره کل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.
تبصره ۱: عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروه های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازبینی خواهد بود و حداقل دوسال پیش از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروه ها برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و پس از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می شود.
تبصره ۲: سازمان می تواند برای بعضی از رشته­های خاص (مانند تربیت بدنی و رشته های هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار کند.

ماده ۳- پذیرش
پذیرش در رشته محل هایی که پر متقاضی نمی باشند، صرفا برپایه سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می­شود.
پذیرش در رشته محل های پرمتقاضی، برپایه نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی انجام می­شود.
سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۱ با عنایت به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۴۰درصد با تاثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ و پس از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با عنایت به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی ۴۰ درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.
ماده ۴ - وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان اقدام نماید بگونه ای که برای پذیرش از سال تحصیلی ۱۴۰۲ به بعد همه فارغ التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.
تبصره: از سال ۱۴۰۴ به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام ۳-۳-۶) باشد.
ماده ۵- موسسه میتواند در پذیرش دانشجو در رشته محل های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره کل آزمون اختصاصی و نمرهکل سابقه تحصیلی تعیین و بعد از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال پیش از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.
ماده ۶- با عنایت به اختلاف خصوصیات آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سال های مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به هم ترازی آنها اقدام می نماید.
ماده ۷- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیه های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاست های پیشنهادی را به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی برساند.
ماده ۸- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاست ها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ می شود.
ماده ۹- این مصوبه مشتمل بر ۹ ماده و ۳ تبصره در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود.




منبع:

1400/05/15
13:06:04
0.0 / 5
1314
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پزشك , پژوهش
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۴ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه

با پروژه آسان زمان را مدیریت کنید، نه پروژه‌ها را !