تمهیدات لازم برای بازگشایی آبرومند مدارس اندیشیده شود
به گزارش پروژه آسان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نزدیک شدن به سال تحصیلی را امر مهمی خواند و اظهار داشت: لازم است که برای شروع به کار مدارس تمهیدات لازم اندیشیده شود تا شاهد یک روند بازگشایی آبرومند باشیم پس باید به تناسب ماهیت سازمانی، کاری را که در دست انجام داریم، سرعت دهیم تا در روند بازگشایی مطلوب سهیم باشیم.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حسن ملکی در جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی بمنظور بررسی روند رمزینه های سریع پاسخ اظهار داشت: یکی از کارهایی که همکاران مشغول به انجام آن هستند، مسئله رمزینه های دسترسی سریع پاسخ است که طبق گزارشات ارائه شده و کوشش های همکاران محترم، خوب پیش می رود البته زمانی که ما برای اتمام کار، پیش بینی کرده بودیم به انتها رسیده و امروز لازم است که گزارشات کامل را دریافت نماییم.
وی ادامه داد: بحث دروس آموزش غیرحضوری که از آن بعنوان برنامه درسی فشرده نام بردیم نیز، از دیگر اقداماتی است در دست انجام قرار دارد و باید برای آماده کردن آن تلاش نماییم. بخش دیگری که در دست اقدام داریم و لزوما برای شروع سال تحصیلی نیست، اما باید تعیین تکلیف نهایی شود، تکمیل راهنماهای برنامه درسی است که قبلا نیز مباحثات و گفتگوهایی در این راستا داشته ایم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تدوین و اجرای کارها در این سازمان را نیازمند توجه به نکات مختلفی خواند و در این زمینه اظهار داشت: آنچه از طرف سازمان به شکل مکتوب و غیر مکتوب منتشر می شود، باید خاصیت های مشخصی داشته باشد پس ما باید بدانیم که خاصیت های صوری و محتوایی تولیدات ما در این راستا، کدام هستند. بدیهی است که تولیدات ما ویترین کارهای ماست و بوسیله آنها درباره اقدامات سازمان قضاوت می شود. در حقیقت زبان گویای همه بخش ها عمل کردن است پس سازمان ما باید با عمل قابلیت های خودرا نشان دهد.
ملکی اضافه کرد: در این راستا، تولیدات سازمان پژوهش باید متناسب با جامعه و اجتماعی باشد که در آن زندگی می نماییم و این تناسب از سه جهت قابل تامل است. نکته نخست "هم راستایی تولیدات، با نیازهای اجتماعی" است. مساله بعدی "هم راستایی با مساله های اجتماعی و توجه به حساسیت های اجتماعی" است. بدیهی است که نیازها و حساسیت های افراد با یکدیگر متفاوت می باشد، به این معنا که ممکنست یک جامعه حساسیت هایی داشته باشد که دیگر جوامع نداشته باشند بدین سبب تولیدات ما باید با نگاه و حساسیت های جامعه ما همسو باشد.
وی بر لزوم توجه به زمان در روند کار اصرار کرد و افزود: بدیهی است که هر چیز خوب و ضروری باید، در جای خود ارائه شود، ضمن این که ما باید تناسب با نیازها و علائق یادگیرنده ها را نیز مد نظر قرار دهیم. در حقیقت ما مانند آشپزی هستیم که باید غذای مناسب ذائقه دانش آموزان را طبخ نماییم تا آنان بتوانند به درستی از این آموزش ها استفاده کنند. تناسب با یافته های علمی نیز در این راستا، باید به شکل جدی مد نظر قرار گیرد برای اینکه علم درحال حرکت است پس ما نباید از آن عقب بمانیم. در حقیقت ما با ظن و گمان و فرضیه هیچ میانه ای نداریم و نکته اصلی علم است. هر آن چیزی که عقل امضا کند در قلمرو شرع قرار می گیرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: "تناسب با سیاست های کلی حاکم بر جامعه" نکته دیگری است که باید به آن دقت نماییم. همین طور "تناسب با محدودیت ها" نیز باید مد نظر قرار گیرد. بعنوان مثال یکی از محدودیت های ما زمان است که باید به آن جدی نگاه نماییم. همین طور محتواهای ما باید با قواعد و اصول یادگیری همراه باشد برای اینکه یکی از اصول مهم در آموزش بحث تدریج است. همانطور که می دانید، در یادگیری یک بار مساله را مطرح کردن وجود ندارد پس باید بصورت گام به گام و آرام آرام مباحث را آموخت. نکته مهم آخر این است که اگر پیامی زیبا نباشد، خریداری نخواهد داشت بدین سبب ارائه زمخت و زشت مباحث موجب شکست خوردن آن می شود. اساسا هنر به این خاطر در جامعه بشری به وجود آمده است که انسان از زیبایی لذت می برد البته این زیبایی گرایی به وسیله دین ما هدایت می شود و به هر مسیری نمی رود.
در ادامه این جلسه ملکی خواهان توجه به شیوه نامه مصوب شده در بخش ویرایش زبان فارسی شد و اظهار داشت: لازم است که در تدوین کلیه متون به این بخش توجه ویژه ای شود و این بخش در دستور کار کلیه بخش ها قرار گیرد پس لازم است که تمامی کارها از این پس باتوجه به این شیوه نامه صورت گیرد.
علی محبی قائم مقام رئیس سازمان نیز در این بخش اظهار داشت: در بخش رمزینه ها بنا بر این بود که تا دهم شهریور ماه بیش از ۲۵ درصد کتاب ها آماده باشد که این مسیر تا حدود زیادی طی شده است اما به سبب حساسیت بالایی که در این بخش وجود دارد و تدوین برنامه درسی کووید ۱۹ که به گروه ها ارجاع داده شده است، کار اندکی کند شد البته نگرانی جدی در این بخش نداریم و محتوای کلی برای بخشی که برنامه ریزی شده بود، انجام شده است.
معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف عمومی و متوسطه نظری به ارائه گزارشی در این بخش پرداخت و اظهار داشت: منابع مختلفی از دفتر فناوری به ما ارائه شد که در تامین محتوای این بخش به ما کمک کرد. اکنون در مرحله تدوین هستیم و سپس مرحله بارگذاری را پیش رو خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در زمینه زبان های خارجی دوره متوسطه اول و دوم، هر شش کتاب بصورت صد در صد آماده بارگذاری شده است. در زمینه کار و فناوری دوره متوسطه اول و دوم آماده است. حدود ۴۳ کتاب بصورت سی دی به بخش بارگذاری تحویل شده است و آماده هستند. تنها نگرانی ما در مورد کتاب هایی است که رمزینه ها بیش از یک محتوا بودند که البته امروز متوجه شدیم که این مشکل حل، و صفحه ای در این راستا طراحی شده است.
محبی در ادامه بیان کرد: به سبب حساسیت های موجود در این بخش ما یک کمیته پایش نهایی نیز مد نظر قرار دادیم اما در نهایت بخش مهمی از کار باتوجه به برنامه ریزی زمانی انجام شده است اما برای مرحله تدوین و بارگذاری یک پیک بسیار سختی را پیش رو داریم و اکنون در آن مرحله قرار داریم.
سیدسعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست نیز خواهان مشخص شدن تکلیف جغرافیاهای استانی شد و اظهار داشت: قرار بود که بحث جغرافیای استانها نیز به همان استان واگذار شود پس پیگیری این بخش نیز باید در اولویت قرار گیرد.
محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: طی دو هفته اخیر حجم بارگذاری ها بالا رفته است و برخی از نیروها مشغول کار هستند و اهتمام ما این است که نهایتاً تا سه شنبه کار را تحویل دهیم و امروز نزدیک به ۲ هزار دقیقه تدوین انجام شده است.
وی ادامه داد: از ۱۹۳۷ محتوای جشنواره، بیش از ۶ هزار محتوا را تحویل داده ایم و نهایتاً تا اختتام هفته کل آثار جهت انطباق تحویل داده می شود.
در ادامه جلسه افشار بهمنی مدیرکل دفتر فنی حرفه ای از فضای همدلی موجود در سازمان ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: با توجه به این که رویکرد ما در فنی وحرفه ای پودمان محور است و بحث پیش نیاز و پس نیاز کمتر است، به همین خاطر مفهوم ۲۵ درصد، فاز اول زیاد ملموس نیست و لازم است که سایر پودمان ها را نیز عرضه نماییم.
ملکی در این بخش، بیان کرد: در واقعیت های افزوده باید مباحثی شامل مراقبت ارزشی فرهنگی، علمی و فنی را نیز مد نظر قرار دارد پس لازم است که این بخش ها مورد تاکید قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: باید روی این سوال فکر نماییم که چگونه می توانیم بوسیله رمزینه ها مهارت را به دانش آموز بیاموزیم؟
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب