تعیین شاخصهای احراز صلاحیت مربیان مهدهای کودک

تعیین شاخصهای احراز صلاحیت مربیان مهدهای کودک

به گزارش پروژه آسان رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار داشت: با عنایت به شرح وظایف، رویکردها و مأموریت هایی که سازمان برای تحقق آنها تأسیس شده است، برنامه های پژوهشی و دانش محور، رکن اصلی و اساسی آنرا می سازند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، علیرضا حاجیان زاده در نشست شورای اداری این سازمان که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، اضافه کرد: استانداردسازی ها و تدوین نظام معیار برای مهدهای کودک و پیش دبستانی ها بعنوان مهم ترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان «نظام جامع تعلیم و تربیت کودک» یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.
وی ادامه داد: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوه نامه ها و محتوای آموزشی لازم برای برگزاری دوره ها و کارگاه های تبادل تجربیات و توانمندسازی نیروهای انسانی، طراحی و ابلاغ می شود.
حاجیان زاده، افزود: تعیین شاخص ها برای احراز صلاحیت ها و شایستگی های مربیان و کارکنان و به طورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک، از دیگر طرح های در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به شمار می آیند.
وی اظهار داشت: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانواده ها با برگزاری دوره های تربیت کودک و عرضه آموزه های کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات در ارتباط با محل های نگهداری از کودکان، تعریف استانداردهای فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری، که حاصل پژوهش های محققان خواهد بود، بعد از نظرسنجی و اعتبارسنجی در چارچوب نظام جامع، جهت استفاده عموم مردم عرضه خواهد شد.
حاجیان زاده اظهار داشت: به کارگیری نیروهای متخصص و توانمند در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روش های تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان جامه عمل پوشاند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، در بیان لزوم تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار داشت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا آخر سن شش سالگی تأسیس شده است.
حاجیان زاده با مهم و سرنوشت ساز توصیف کردن دوران کودکی، اضافه کرد: از آنجائیکه این دوره از زندگی افراد، دوران شکل گیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شأن حاکمیتی دارد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تاکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این مهم تنها با استفاده از همه ظرفیت ها و جلب مشارکت همگانی، فراهم می شود.
وی افزود: تشکیل و راه اندازی نهادی مستقل، فراگیر، تخصصی و متمرکز با اهدف راهبردی و مدیریتی در امور آموزش و تربیت کودکان کشور، ضرورتی معطل مانده بود که در نهایت با مطالبه عالمانه رهبر معظم انقلاب و تلاشهای مجدانه مسؤلان به تأسیس سازمان منجر گردید.
حاجیان زاده خاطرنشان کرد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه همچون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در چارچوب برگزاری مرکز پیش دبستانی، کانون های تربیتی و مهدهای کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات رسانی می کردند که فعالیت شان تحت یک مدیریت واحد نبود.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش اظهار داشت: با عنایت به وجود تفاوت های ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص خصوصیت های آموزشی مختص سنین زیر هفت سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان لزوم داشت.
وی، گستردگی مخاطبان، ضرورت تربیت مربیان کودک، تسری آموزش ها به خانواده ها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقررات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را بعنوان دیگر لزوم های ایجاد این سازمان برشمرد و اظهار داشت: مخاطبین این سازمان را کودکان از بدو تولد تا آخر شش سالگی تشکیل می هند که خود به دو گروه کودکان زیر چهار سال و کودکان چهار تا شش سال تقسیم می شوند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حاجیان زاده، اضافه کرد: طبق آخرین اطلاعات و آماری که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار دارد، الان حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار کودک زیر هفت سال در کشور وجود دارد و حدود ۳۰۰ هزار مربی و کادر آموزشی در قالب۵۰ هزار مهدکودک و پیش دبستانی، وظیفه عرضه خدمات آموزشی به آنها را بر عهده دارند.
رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، افزود: انتقال امور نظارتی و راهبری مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم عرضه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزش های مربیان و بررسی الگوهای بازگشایی مهدهای کودک در شرایط کرونا، همچون مهم ترین برنامه های سال تحصیلی جاری سازمان را می سازند.
حاجیان زاده تصریح کرد: بخشنامه های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم انتشار یافته است به صورت کامل و مدون تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.
ایشان در ادامه سخنان خود از افتتاح قریب الوقوع پورتال اختصاصی مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آدرس اینترنتی koodak.medu.ir اطلاع داد و اظهار داشت: تا زمان افتتاح این درگاه اطلاع رسانی، عموم علاقه مندان می توانند با رفتن به کانال اطلاع رسانی سازمان در پیام رسان ایتا به آدرس: http: //eitaa.com/k۰۰dak و یا با رفتن به پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس: https: //www.medu.irبخشنامه های سازمان را مشاهده کنند.




منبع:

1400/07/17
19:54:11
0.0 / 5
990
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اینترنت , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه