سهم ۲ و نیم درصدی آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی

سهم ۲ و نیم درصدی آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه مدارس در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند و باید از آثار برنامه های تحوّلی برخوردار شوند، اظهار داشت: باید «تربیت معلّم» را کلید اصلی توسعه در تعلیم و تربیت محسوب کرد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حسن ملکی اظهار نمود: مدارس، در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند و باید از آثار برنامه های تحوّلی برخوردار شوند و خود هم تحول را در تغییر رفتار دانش آموزان مدیریت کنند.
ملکی اضافه کرد: در دولت های مختلف، نوعاً آموزش و پرورش در کانون توجه نبوده و بعنوان یک رسالت ملی که همه باید برای اعتلای آن بیندیشند و ایفای نقش کنند، نگاه نکرده اند. یکی از علل این وضع نامطلوب حاصل تلاش ها و برنامه های تربیتی دیربازده است و در کوتاه مدت توجهات را به خود جلب نمی نماید. مخصوصاً اینکه به آموزش و پرورش تنها بعنوان یک نهاد در کنار سایر نهادها نگاه کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: نباید غفلت کرد که در مجموعه آموزش و پرورش عنصر معلّم و صلاحیّت های او، مهم ترین نقش را در پیشرفت امور و انسان سازی ایفا می کند. باید «تربیت معلّم» را کلید اصلی توسعه در تعلیم و تربیت محسوب کرد و در این حوزه برنامه ریزی نمود. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی با این قصد تأسیس شده اند و مقرر است معلّمان مورد نیاز از مسیر این دانشگاه ها تربیت شوند.
ملکی اظهار داشت: شورایعالی آموزش و پرورش، تنها شورای سطح بالای رسمی و هدایتگر است. بر این اساس در انتخاب اعضای شورا باید دقت کرد و افراد بصیر و به دور از تمایلات و جهت گیری های منفعت طلبانه انتخاب نمود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: بدون شک مجلس شأن و جایگاه قانون گذاری دارد و نهاد دیگری نمی تواند قانون گذاری کند. شورایعالی آموزش و پرورش هم برای تبدیل مصوباتش به قانون، باید از مجلس استمداد کند.
ملکی افزود: سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی ۲.۵ درصد است و این حد از سهم در مقایسه با موارد مشابه در جهان بسیار پایین است. این کاستی و نقص در شرایطی است که ما در نظام جمهوری اسلامی ایران به حق اعتقاد داریم که تربیت انسان ها در رأس برنامه های ما قرار دارد.
وی اظهار نمود: در بخش های قابل توجه کشور دانش آموزان از ضروری ترین نیازهای آموزشی محروم هستند ولی در سایر مناطق تفاوت های بارزی دیده می شود. این بی عدالتی در نظام جمهوری اسلامی ایران که اصالتاً برای اجرای عدالت پدید آمده است، قابل توجیه نیست. بدون شک با یک مصوبه و یا یک تصمیم نمی توان عدالت را برقرار کرد ولی با همت والا و استمرار در پیگیری ها و ارتباط مؤثر با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، میتوان خیلی از امور را حل کرد.
وی اظهار داشت: نسبت و رابطه آموزش و پرورش با جامعه دو طرفه است. این ظرافتِ اجتماعی اگر به درستی درک نشود و برای تدوینی و پیشینی هستند و اقدامی جز متناسب سازی آنها با سطوح تحصیلی نداریم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش؛ ملکی افزود: مدارس که در صف مقدم تعلیم و تربیت قرار دارند باید از آثار برنامه های تحوّلی برخوردار شوند و خود هم تحول را در تغییر رفتار دانش آموزان مدیریت کنند، به عبارت دیگر لباس تحول به پیکر آموزش و پرورش پوشانده شود و مدارس هم از این پوشش تحولی بهره مند شوند.



1400/08/21
13:30:50
0.0 / 5
472
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه