ایجاد رقابتی ناسالم در آزمون های پیشرفت تحصیلی

ایجاد رقابتی ناسالم در آزمون های پیشرفت تحصیلی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امیدواریم نظام آموزشی طبقاتی ما مسیر خویش را اصلاح نماید اظهار داشت: در آزمون های پیشرفت تحصیلی رقابت ناسالمی بوجود آمده بود که برای حذف آنها چالش جدی داشتیم اما این کار را انجام داده ایم و تا آخر پیش خواهیم برد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در قزوین و در مراسم افتتاح طرح «بسته های تحولی مدرسه خوانا و گویا» اظهار نمود: خصوصیت بارز شهید سلیمانی این بود که نگاه خودی و غیرخودی نداشت و همه جوانان با هر گرایش و سلیقه را بدون قید و شرط، فرزندان خود می دانست و این نگاه تربیتی باید در جامعه رایج شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با اجرای بسته تحولی «مدرسه خوانا و گویا» در مدارس ابتدایی روش مهارت آموزی، جایگزین حافظه محوری در تعلیم و تربیت می شود.
وی افزود: در بازدید از استان ها ضمن بررسی وضعیت تحصیلی و رعایت پروتکلهای بهداشتی به امور تربیتی و آموزشی هم توجه داریم تا روش های جدی را مورد توجه قرار دهند.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: در ۵ سال قبل برنامه های مهمی در آموزش و پرورش پیگیری و اجرا شد که رویکرد و محور برنامه ها در سه محور اساسی متمرکز شد.
وی افزود: توجه به کرامت ذاتی کودکان بعنوان پاک ترین مخلوقات بشری در صدر برنامه ها بود و ما تلاش می نماییم این پیام پرارزش را به کودکان منتقل نماییم که همه آنها در هوش و ذکاوت و یادگیری یکسان هستند و کسی بر دیگری برتری ندارد و همه می توانند و باید در تحصیل موفق شوند و ما هم رفاقت را جایگزین رقابت می نماییم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در آزمون های پیشرفت تحصیلی یک رقابت ناسالمی بوجود آمده بود که برای حذف آنها چالش جدی داشتیم امااین کار را انجام داده ایم و تا آخر پیش خواهیم برد.
حکیم زاده یادآورشد: توجه به اقتضائات کودکی بسیار اهمیت دارد و در مقطع پیش دبستانی و دبستان تلاش کرده ایم زبان کودکی را در تربیت زنده نگهداریم و اجرا نماییم و در چارچوب داستان و قصه گویی مطالب را منتقل نماییم.
وی افزود: در این روش تکلیف مهارت محوری را جایگزین حافظه محوری کرده ایم و به سمتی گام برداشته ایم تا کودکان با روش های خودشان و در اتاق های بازی فکری آموزش ببینند و فقط دنبال حفظ کردن نباشند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بسته تحولی خوانا با نگاه مهارت محوری در دبستان عملیاتی شده تا تربیت و آموزش در محور کار باشد.
وی افزود: امیدواریم نظام آموزشی طبقاتی ما مسیر خویش را اصلاح نماید و با عنایت به اقتضائات کودکی و استفاده از نقش الگویی مربیان به سمت مهارت محوری می رویم تا بچه ها یاد بگیرند در کنار هم چگونه درس بخوانند، زندگی کنند، دوست یابی کنند، حرف بزنند و خواسته هایشان را مطرح کنند.
حکیم زاده اظهار داشت: در برنامه های توانمندسازی توجه به بهداشت روان و مهارت آموزی در اولویت قرار دارد تا وقتی دانش آموزی به مرحله دانشجویی رسید بتواند یک نامه مکتوب و درخواست را درست نگارش کرده و مطالبات خویش را بازگو کند.
وی اظهار داشت: از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ نتوانستیم به نمره میانگین ۵۰۰ در آزمون «پرلز» برسیم و نتایج خوبی نداریم که نشان داده است به مهارت های گوش کردن، صحبت کردن توجه نداشتیم در حالیکه بایستی از ابزار زبان بدرستی استفاده نماییم تا فرصت ها از دست نرود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: داشتن مهارت زبانی کلید ارتباط است و اگر بتوانیم از کودکی یاد بگیریم که شنونده خوبی باشیم حتما دربزرگسالی درست صحبت کرده و قضاوت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در مهارت آموزی ها توجه به ادب، جرات ورزی و مسئولیت پذیری در اولویت قرار دارد که این موارد از مهارت های ۱۰ گانه سفارش شده از جانب سازمان بهداشت جهانی برای زیست سالم می باشد و ما بایستی به کودکان یاد دهیم بدون انفعال و پرخاشگری بتوانند مخالفت خویش را در موضوعای ابراز کنند.
حکیم زاده اظهار داشت: امروز که در معرض هجوم فضای مجازی هستیم توجه به حفظ ارزش های وجودی و مهارت های مسئولیت پذیری باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا کودکان را نسبت به مسئولیت در مقابل دیگران، دوستان، خانواده، انسانها، محیط زیست حساس نماییم.
وی افزود: این سه محور در کنار ۴ محور دیگر در بسته تحولی گنجانده شده است و ما مهارت های سواد پایه را هم در دستور کار قرار داده ایم تا کودکان در دبستان و پیش دبستان با کدنویسی، تنظیم الگوریتمی، بستر سواد پایه، اشتراک گذاشتن اطلاعات آشنا گردند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش مهارت سواد پایه در ۵ درصد مدارس ابتدایی اجرایی شده تا دانش آموزان با مهارت سواد پایه محاسباتی آشنا گردند و مهارت درست زندگی کردن را بیاموزند.
وی در مورد آموزش های قرآنی کودکان هم اظهار نمود: طرح ارتقای توانمندی های قرآنی به صورت پایلوت در استان البرزدر حال اجراست که بعد از رفع ایرادات آن در سایر استان ها هم عملیاتی خواهد شد که در این روش تلاش کرده ایم با رویکرد متفاوتی با آموزش مفاهیم قرآنی با نگاه کودک این آموزش صورت می گیرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده اظهار داشت: باید مطابق با تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه های دینی و قرآنی در مقطع ابتدایی حرکت نماییم تا تربیتی دینی در مدارس ابتدایی شکل بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در بازدیدهایی که از مدارس استان قزوین صورت گرفت مشخص شد ریل گذاری خوبی در استان قزوین انجام شده و در مقطع ابتدایی در استان نگاه درستی داشته اید که مبین مدیریت اصولی و همراهی مجموعه ای توانمند است.



1400/10/16
23:44:10
0.0 / 5
239
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه