عدم برقراری حق کوچ و حق بیتوته معلمان عشایر

عدم برقراری حق کوچ و حق بیتوته معلمان عشایر

به گزارش پروژه آسان مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از عدم برقراری «حق کوچ»، «حق بیتوته» و «سختی کار» برای معلمان عشایری علیرغم اجبار قانونی و پیگیری های انجام شده، گلایه نمود و اظهار داشت: گام هایی در زمینه متناسب سازی محتوای کتب درسی دانش آموزان عشایری برداشته شده که طبق وعده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مقرر است در سال آینده صورت گیرد.


محمدرضا سیفی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از طریق های توسعه کشور، استفاده از ابزارهای قانونی می باشد تا بتوان به صورت یکسان و برابر توزیع منابع مالی و انسانی را انجام دهند، دربار روند عمل به تعهدات اساسنامه مدارس عشایری اظهار نمود: این اساسنامه در سال ۹۳ به تصویب شورایعالی آموزش و پرورش رسیده است.
وی ادامه داد: در آموزش وپرورش بالاترین نهاد قانون گذار، شورایعالی آموزش وپرورش است و وقتی قانونی در این شورا که ریاست آن برعهده رئیس جمهور است به تصویب می رسد، انتظار می رود که بلافاصله اجرایی شود نه این که شش سال از آن بگذرد و باز هم نسبت به آن بی توجهی شود.

متناسب سازی محتوای کتب درسی دانش آموزان عشایری
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر این قانون قابلیت اجرایی شدن نداشت باید حتما مورد اصلاح و بازبینی قرار می گرفت نه آنکه کنار گذاشته شود به برخی مواد این اساسنامه اشاره نمود و اظهار داشت: این اساسنامه ۱۶ بند دارد که بعضی از آنها لازم الاجراست. بعنوان مثال بعد از تلاشهای بسیار، گام هایی در زمینه متناسب سازی محتوای کتب درسی دانش آموزان عشایری برداشته شده است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم در وزارت خانه آنرا دنبال و اعلام نموده است که در سال آینده حتما اتفاق می افتد.
سیفی افزود: در واقع مقرر است بر مبنای شرایط جغرافیایی، منطقه ای و ایل و قبیله، محتوایی عرضه و متناسب با حال و هوای عشایر باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از موارد دیگر که انتظار می رفت در دولت گذشته اجرایی شود و متاسفانه اتفاق نیفتاد، اختصاص ردیف بودجه برای آموزش و پرورش عشایر در لایحه بودجه سنواتی بود اظهار داشت: برای تحقق این مهم، سه سال پیگیری کردیم، اما انجام نشد. بند دیگر که امیدوار بودیم اجرایی شود برقراری حق کوچ، حق بیتوته و سختی کار برای معلمان عشایری بود که متاسفانه آن هم اتفاق نیفتاد و منجر به کاهش انگیزه معلمان می شود.
روند اجرای طرح نهضت نصیب آموزشی در مناطق محروم مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره روند اجرای طرح نهضت نصیب آموزشی در مناطق محروم هم توضیح داد و اظهار داشت: در ۶۴ نقطه هدف که سال جاری شناسایی شدند، در زمینه آموزشی، بهداشتی، تربیتی، کتابخوانی، تجهیز مدرسه و غیره برنامه ها و طرح هایی طراحی و در دست اجراست. طرح نهضت نصیب آموزشی، طلایی ترین فرصت برای اجرای عدالت آموزشی است و اگر قرار باشد دولت مردمی و جهادی سیزدهم موفق عمل کند باید به این سمت برود. جا دارد که این طرح در هیئت دولت در چارچوب لایحه و حتی در مجلس شورای اسلامی در چارچوب طرح عرضه شود و دنبال شود، چونکه معتقدیم می تواند انقلاب بزرگی ایجاد نماید.
سیفی اضافه کرد: این طرح، حل ریشه ای و بنیادی مشکلات آموزشی را هدف گرفته و مهم ترین نکته ای که دارد این است که از راه ستاد یا مرکز به استان ها دیکته نشده است. در گام ابتدایی مسائل به خوبی شناسایی شده و در وهله بعدی از ظرفیت های بومی و منطقه ای موجود با همکاری مشارکت مسؤلان بومی چون استانداران و فرمانداران برای حل مسائل بهره می گیرند و ابتکار عمل در دست مناطق است.
وی افزود: از آنجائیکه این طرح بومی است و مسؤلان محلی احساس می کنند که برنامه متعلق به خودشان است برای پیاده سازی آن عزم جدی تری دارند. در آخرین اقدام، مبلغ سه میلیارد تومان به حساب شهرستان ها واریز شد و از آغاز اجرای طرح تا کنون در مجموع ۲۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات از جانب سازمان نوسازی مدارس برای مناطق لازم التوجه ۶۴ گانه واریز شده است.




منبع:

1400/11/06
21:24:11
0.0 / 5
688
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , دانش آموز
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه

با پروژه آسان زمان را مدیریت کنید، نه پروژه‌ها را !