آخرین وضعیت ساماندهی مهدهای کودک
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن تاکید بر هدف مهم مدیریت یکپارچه در این سازمان اظهار داشت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به دنبال انحصارگرایی و تصدی گری مستقیم نیست، بلکه راهبری و تنظیم گری فضا را بر عهده دارد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مجتبی همتی فر ضمن اشاره به فلسفه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار نمود: دوره کودکی بخصوص هفت سال اول زندگی از حیث تربیتی، آموزشی و رشدی، نقش و اثر بی بدیلی بر دوره های بعدی زندگی یک فرد دارد.
وی ادامه داد: در اقتصاد کلان، میزان سرمایه گذاری کشورها در آموزش وپرورش، به واقع سرمایه گذاری به حساب می آید و هزینه صرف نیست. آموزش، اثرات جدی بر اقتصاد آینده کشورها دارد و به تعبیر دیگر سرمایه گذاری که صرف خدماتی مراقبتی این دوره می شود، بسیار جدی است. کشورهای مختلف که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برایشان موضوعیت دارد این سرمایه گذاری را به صورت جدی انجام می دهند.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بابیان این که همان گونه که رشد جسمی کامل کودک از آغاز تولد، نیازمند تغذیه ای خوب و مناسب می باشد، از نظر روحی و روانی هم باید فضایی سالم و غنی را فراهم نماییم تا ضمن آماده شدن برای ورود به مدرسه، اثر مثبت تربیتی به همراه داشته باشد و به طورکلی کیفیت نسل ما را ارتقاء دهد اظهار داشت: این دوره، دوره ای کلیدی برای تربیت جامعه صالح و اساسِ تحول است. دوره کودکی، اساسی ترین بخش و زیربنای هر فعالیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.
همتی فر افزود: متأسفانه نگاه سرمایه ای به مبحث تعلیم و تربیت وجود ندارد و مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کرده اند که نگاه به آموزش وپرورش، نباید هزینه ای باشد، بلکه سرمایه ای است.
وی ضمن اشاره به این که طی سالیان گذشته، نهادهای مختلف به شکل پراکنده و به اقتضای دغدغه ها و مأموریت هایشان به مبحث تعلیم و تربیت کودک، ورود کرده بودند، اما تشتتی که از ورود نهادهای مختلف به این حوزه شاهد بودیم لزوم تشکیل سازمانی مستقل را می طلبید اظهار داشت: این تشتت سبب شده بود گاهی موازی کاری اتفاق بیفتد. از یک سو مجموع کودکان زیر پوشش مراکز و مهدهای کودک به نسبت آنها که زیر پوشش نبودند، اندک بود و بخش قابل توجهی از آموزش های قبل از دبستان دور مانده بودند. از طرفی نگاه نهادها به مبحث تربیت کودک همه جانبه نبود و برخی مراکز هرچند به لحاظ کمّی، سهم زیادی از این فضا نداشتند، اما بهرحال فعالیت می کردند و یک نابسامانی را رقم زده بودند که خانواده ها را هم سردرگم کرده بود.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اضافه کرد: این مورد که دوره کودکی بسیار مهم می باشد و مسؤلان باید توجه ویژه به آنها داشته باشند بارها از جانب مقام معظم رهبری تاکید شده بود و در نهایت سیاست گذاران تصمیم گرفتند سازمانی برای ساماندهی این امر، زیرمجموعه یک نهاد آموزشی تربیتی تشکیل گردد تا متولیِ متخصص تربیت کودک پیدا کند. تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقتضا می کند که در آموزش وپرورش هم جایی برای این مخاطبان باز نماییم.
همتی فر افزود: تا پیش ازاین فقط دو سال پیش دبستانی را داشتیم که الزامی و الزامی هم نبود، اما حالا دوره قبل از دبستان، بعنوان فرزندی نوپا به خانواده آموزش وپرورش پیوسته است و می طلبد که موردتوجه این خانواده قرار بگیرد. این دغدغه در بین مسؤلان وجود دارد، اما کارهای بر زمین مانده هم زیاد است.
وی درباره آخرین وضعیت ساماندهی مهدکودک هایی که تحت نظارت دیگر نهادها بودند اظهار داشت: نهادهای گوناگونی در زمینه تربیت کودک و اداره مهدهای کودک فعالیت می کردند. ما در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، از مدیریت یکپارچه سخن می گوییم که البته به مفهوم تصدی گری مستقیم ما نیست، بلکه راهبری و تنظیم گری فضا را بر عهده داریم. نهادهایی چون بهزیستی و وزارت بهداشت غربالگری رشدی از بدو تولد و مراقبت و پشتیبانی از کودکان صدمه دیده را در لیست مأموریت های خود دارند. همینطور دستگاه هایی را داریم که در عرصه های مختلف، خدمات و محصولات در رابطه با کودک را تولید می کنند. ازاین رو تمام نقش هایی که بر عهده سازمان تعلیم و تربیت کودک گذاشته شده با کمک سایر دستگاه ها به نحو بهتری میسر می شود.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد که ما به دنبال انحصارگرایی نیستیم؛ بلکه متولی مدیریت یکپارچه هستیم و باید ظرفیت ها و تخصص های مختلف را به کمک بگیریم.
همتی فر بابیان این که فرایند انتقال مجموع مراکزی که زیر پوشش سایر نهادها بودند شروع شده و بخش عمده آن هم انجام و اطلاعات در سامانه های در ارتباط با وزارت خانه ثبت شده است اظهار داشت: تلاش همکاران ما این است که کار سریع تر صورت گیرد. در گام های بعدی تلاش داریم حداقل هایی که یک مهدکودک تراز باید داشته باشد را تعیین و به ایده آل ها نزدیک نماییم که البته کار دشواری است.
وی ادامه داد: این اقدام، نیروی انسانی متخصص می خواهد که تحت عنوان مربی نقش ایفا کند یا مدیری که بناست مدیریت تربیتی انجام دهد. این که نیروی انسانی از کجا دانش لازم را کسب کرده، در اینجا پای مراکز و نهادهای متولی علم آموزی چون وزارت علوم به میان می آید.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن اشاره به این که در دوره قبل از دبستان، تجربه، کشف و مشاهده در انتقال مفاهیم بسیار مهم می باشد و شاید در این مقطع کتاب درسی اهمیت نداشته باشد، اما محتوا و برنامه مدیریتی اهمیت بیشتری دارد اظهار داشت: قرار نیست برخلاف برخی اظهارات، مهدهای کودک به مدرسه تبدیل شوند؛ آنچه زیرمجموعه آموزش وپرورش قرار می گیرد ذیل چتر تربیتی خواهد بود، ولی قرار نیست به مدرسه تبدیل گردد. به این موارد باید در آماده سازی ذهنی و فضایی مهدهای کودک یا به عبارتی مراکز تربیت کودک، مربیان و خانواده ها توجه گردد. اقداماتی در این حوزه شروع شده است.
همتی فر در برنامه «گفت وگو با مدیران» وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: افق و چشم انداز ما، افق بلندی است و جا دارد که سال ها برای رسیدن به آن تلاش نماییم. ما مقرر است "تربیت کودک" و نه به تنهایی مهدهای کودک را ساماندهی نماییم.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب