معاون وزیر آموزش و پرورش:
امیدواریم هرچه سریعتر احکام معلمان را با واژه رتبه بندی داشته باشیم
به گزارش پروژه آسان خوزستان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تشریح جزییات و نحوه رتبه بندی معلمان اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر احکام معلمان را با واژه فوق العاده ˮرتبه بندیˮ معلمان داشته باشیم.
قاسم احمدی لاشکی در نشست خبری که امروز (۱۸ اسفندماه) در مرکز آموزشی رودکی اهواز برگزار شد، ضمن تشریح برنامه های سفر دو روزه خود به خوزستان، اظهار نمود: ۴۶ هیات رسیدگی به تخلفات اداری در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که ۴۳ هیات بدوی و سه هیات تجدیدنظر هستند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: قسمتی از ایرادات وارده در زمینه تخلفات اداری، به سبب ناآگاهی نسبت به قانون است بدین سبب آموزش را در دستور کار خود قرار داده ایم و در این خصوص، آموزش و پرورش در سطح کشور قطب بندی شده که یکی از قطب ها با محوریت استان خوزستان و امروز میزبان شش استان است و کارگاه های آموزشی درحال برگزاری است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در این سفر دو روزه، نشستی نیز با استاندار خوزستان داشتیم و درخواست کردیم که سهم آموزش و پرورش در کمیته برنامه ریزی بیشتر شود.
سرانه فضای آموزشی کشور، ۳ متر کمتر از استاندارد
وی با اشاره به برگزاری جلسه ای مستندسازی املاک آموزش و پرورش در روز گذشته اضافه کرد: آموزش و پرورش بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ ملک در استان خوزستان دارد که در این نشست، آخرین وضعیت این املاک بررسی شد؛ استان خوزستان در این عرصه جزو استانهای برتر است.
احمدی لاشکی اظهار داشت: امروز نیز از شهرستان کارون بازدیدی داشتیم و وضعیت فضای فیزیکی و نیروی انسانی بررسی گردید.
وی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ متر است که قبل از این، این سرانه در استان خوزستان بسیار پایین بود اما خوشبختانه بتازگی جهش قابل توجهی داشته و به ۴.۹۲ متر رسیده است. البته استاندارد کشوری سرانه فضای آموزشی نیز باید ۸.۵ متر باشد که حدود ۳ متر عقب است.
جزئیات رتبه بندی معلمان
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباب جزییات رتبه بندی معلمان، اظهار داشت: مقداری از لذت رتبه بندی معلمان کم شد بدین سبب که این طرح طول کشید. اما بالاخره امروز این مژده توسط مجلس و دولت داده شد و شورای نگهبان نیز آنرا تائید کرد و به زودی از طرف رییس مجلس به دولت و بعد به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد گردید.
وی بیان کرد: تمام هم و غم ما ارتقای جایگاه معلم است؛ برای کیفیت بخشی به آموزش، باید این رتبه را بدهیم و آموزش های لازم ارائه شود تا در طول سال جایگاه معلمان مشخص شود.
احمدی لاشکی اضافه کرد: در این رتبه بندی، معلمان به پنج رتبه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم خواهند شد.
وی اضافه کرد: درحال تشکیل هیات ممیزه هستیم و بخشنامه رتبه بندی معلمان را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و نمایندگان مجلس تنظیم خواهیم کرد و بعد از تصویب، توسط دولت ابلاغ خواهد گردید و در نهایت برمبنای رتبه ها، معلمان برمبنای امتیازات رتبه بندی خواهند شد.
امتیازات ویژه برای برخی معلمان
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباب این که آیا در رتبه بندی معلمان برای برخی معلمان امتیازات ویژه در نظر گرفته شده است؟ اظهار داشت: برای تعدادی از جاهای خاص در طرح رتبه بندی معلمان استثناءهایی در نظر گرفته ایم. در حالت عادی برمبنای قانون با تعیین رتبه، یک معلم پنج سال بعد می تواند به رتبه بالاتر ارتقا پیدا کند اما معلمان شاغل در مناطق عشایری، مناطق مرزی، مدارس استثنایی، مدارس ابتدایی، یک سال جلوتر از بقیه معلمان از امتیاز ارتقای رتبه برخوردار خواهند شد.
وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر احکام معلمان را با واژه فوق العاده "رتبه بندی" معلمان داشته باشیم.
احمدی لاشکی اضافه کرد: ما برمبنای قانون عمل می نماییم و بمحض این که قانون رتبه بندی معلمان ابلاغ شود سریعا بخشنامه را تدوین می نماییم. پس از آماده سازی بخشنامه، سه ماه فرصت اجرا داریم و در طول این مدت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار معلم را در طبقات پنجگانه جانمایی می نماییم.
نحوه محاسبه شاخص ها در رتبه بندی معلمان
وی درباب نحوه محاسبه شاخص ها در رتبه بندی معلمان تصریح کرد: این که چقدر اضافه خواهد شد اصلا نمی توان حالا قضاوت کرد. سه شاخص شامل حق شغل، حق شاغل و فوق العاده محاسبه می گردد و اگر فرد در رتبه یک قرار گیرد حداقل ۴۵ درصد به شاخص ها اضافه خواهد شد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر فرد در رتبه دوم قرار گیرد حداقل ۵۵ درصد به سه شاخص قبلی اضافه خواهد شد، در رتبه سوم ۶۵ درصد، در رتبه چهارم ۷۵ و رتبه پنجم نیز ۹۰ درصد به شاخص قبلی اضافه خواهد شد. بدین سبب آمارهایی که بیرون می گویند را قبول ندارم تا نهایی شود.
امیدواریم مستندسازی املاک هرچه سریعتر به انتها برسد
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباب تصرف املاک این وزارت توسط دیگر ارگان ها، بیان کرد: برای این مساله در وزارت برنامه داریم. اساسا نخستین و مهم ترین برنامه ها، مستندسازی املاک وزارت آموزش و پرورش است. روز گذشته نیز جلسه ای در این زمینه در اداره کل آموزش و پرورش خوزستان انجام شد.
احمدی لاشکی اظهار داشت: به سبب این تصرفات بود که تفاهم نامه سه جانبه ای با حضور وزارت، سازمان ثبت اسناد و بنیاد مسکن منعقد کردیم. امیدواریم مستندسازی املاک هرچه سریعتر به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: امروز هم در دادگاه ها پرونده هایی داریم و درحال پیگیری هستیم. این برنامه با جدیت پیگیری خواهد شد تا اموال بیت المال گرفتار لطمه نشود.
دو حالت جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباب نیروی انسانی نیز اظهار داشت: از سال ۹۷ مصوبه ای تحت عنوان الحاق به تبصره ۱۰ ماده ۱۷ صورت گرفت که بر این اساس قرار شد از میان نیروهای پیش از سال ۹۱ پیش دبستانی و خرید خدمات و نهضتی های پیش از سال ۹۲ که همکاری داشتند، گروه اول را مستقیما وارد دانشگاه فرهنگیان نماییم تا دوره یک ساله را بگذرانند. گروه دوم نیز بعد از گذراندن آزمون داخلی و قبولی راهی دانشگاه می شوند.
وی اضافه کرد: کار این ها که حدود ۸۸ هزار نفر بودند، به اتمام رسید. برای معلمان طرح امین نیز مجلس قانونی مصوب کرد و آنرا دنبال کردیم.
احمدی لاشکی اظهار داشت: خوشبختانه گروههای سه و چهار که درس خودرا در دانشگاه فرهنگیان گذرانده بودند در مدارس بعنوان حق التدریسی مشغول هستند و امروز نامه ای به استانها ارسال شد و از امروز احکام بقیه افراد زده خواهد شد که در استان خوزستان نیز بیش از ۲ هزار نفر از بلاتکلیفی خارج شدند.
وی تصریح کرد: از این به بعد برای جذب نیروی انسانی دو حالت داریم که یا برمبنای ماده ۲۸ است که اردیبهشت ماه آزمون آن برگزار می شود و سه برابر ظرفیت اعلام خواهند شد و برای سال تحصیلی آینده نیز جذب ۲۵ هزار سهمیه تصویب شده است و حالت دوم نیز افرادی است که راهی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر می شوند.
کمبود ۶۰ هزار نیروی خدماتی در آموزش و پرورش
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباب کمبود نیروی خدماتی نیز اظهار داشت: اکنون ۶۰ هزار نیروی خدماتی و سرای دار در کشور کمبود داریم؛ امیدوار بودم که روز گذشته در مجلس پیشنهاد الحاق به تبصره ۲۰ مطرح شود و پیشنهاد این بود تا امسال ۲۵ هزار نیروی خدماتی جذب شود.
وی اضافه کرد: مشکل این است که افرادی که قبلا بعنوان نیروی خدماتی در آموزش و پرورش جذب شده اند ادامه تحصیل داده اند اما همچنان نیروی خدماتی هستند و اگر قرار باشد بعنوان نیروی اداری یا آموزشی به کار گرفته شوند چطور میتوان جای آنها را پر کرد؟
احمدی لاشکی اظهار داشت: در این خصوص منتظریم و تا این لحظه مجوز جذب نیرو نگرفته ایم اما بمحض این که قانون گذار اجازه جذب بدهد، اقدام خواهیم کرد.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب