مروری بر عملكرد وزارت آموزش وپرورش در سال ۱۴۰۰
روزهای پرحاشیه آموزش وپرورش از انتخاب وزیر تا تصویب رتبه بندی معلمان
سومین سال تحصیلی همراه با کرونا، سپری می شود و وزارت آموزش و پرورش در سال 1400 در کنار همه دغدغه ها و چالش هایی که برای بازگشایی مدارس و آموزش حضوری داشت؛ با موضوعات و حواشی بسیاری روبه رو بود که همچون آنها می توان به سیر طولانی و پرحاشیه تصویب نظام رتبه بندی معلمان و انتخاب وزیر آموزش و پرورش بعد از دو مرتبه عدم رای اعتماد به نامزدهای معرفی شده از طرف رییس جمهور اشاره نمود.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، شاید بتوان گفت در سال گذشته، پیگیری رتبه بندی معلمان همچون پردامنه ترین اتفاقات نظام تعلیم وتربیت بود که سرانجام در نیمه اسفندماه به ایستگاه پایانی رسید.
بدیهی است که معلم بعنوان اصلی ترین رکن تحول در نظام آموزش و پرورش، تأثیر زیادی در کیفیت آموزشی و پرورشی دارد و افزایش توانمندی و انگیزه معلمان از مهم ترین گام های ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت محسوب می شود. طراحی نظام جبران خدمات معلمان در سالهای قبل محل بحث بوده است؛ از سال ۱۳۸۳ به این سو، سه موضوع مهم اجرای «رتبه بندی»، «سنجش صلاحیت ها» و «نظام پرداخت معلمان» با عناوین مختلف در مراجع گوناگونی همچون مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شده بود و با وجود آنکه چندین مرتبه افزایش حقوق هایی به نام رتبه بندی برای معلمان رقم خورد اما هیچگاه در قالب قانونی دائمی به اجرا درنیامد.
در نهایت، ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ لایحه ای از طرف دولت به مجلس ارسال شد که کلیات آن در روز هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به سبب تغییرات قابل توجه لایحه از طرف نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه ها در مجلس معطل ماند و یک بار نیز از طرف شورای نگهبان رد و باردیگر به مجلس بازگشت.
در ماه های گذشته موضوع «رتبه بندی معلمان»، با حواشی بسیاری روبه رو بود، از تغییرات لایحه در مجلس گرفته تا نحوه تعیین عناوین معلمان در طبقات پنج گانه و همترازی با حقوق اساتید دانشگاه، ابهامات در تامین اعتبار، اعلام ارقام مختلف از میزان افزایش حقوق ها، زمان اجرای آن و اعلام نظرهای متناقض از طرف مجلسی ها، مسئولان دولت و آموزش و پرورش موجبات گلایه فرهنگیان را فراهم و اعتراض هایی را نیز به دنبال داشت.
سرانجام اصلاحات انجام شده از طرف مجلس در ابتدای اسفندماه از طرف شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه از طرف رییس مجلس جهت اجرا به دولت و 23 اسفندماه از طرف رییس جمهور به به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ گردید. دولت مکلف شده است ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون بخشنامه اجرائی آنرا تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند و از آنجائیکه اجرای قانون از مهر ۱۴۰۰ تعیین شده، معوقات شش ماهه فرهنگیان بابت رتبه بندی را نیز بپردازد.
رأی اعتماد به شانزدهمین وزیر آموزش وپرورش
رییس جمهور دولت سیزدهم، سیزدهم شهریورماه، «حسین باغگلی» را جهت گرفتن رای اعتماد جهت تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی نمود که موفق به گرفتن رای اعتماد نشد؛ باغگلی تنها نامزد کابینه بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.
بعد از او «مسعود فیاضی» بعنوان دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی گردید. وی نیز در روز ۲۵ آبان ماه به مجلس رفت اما از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جاماند و بدین سان بزرگترین دستگاه اجرائی کشور تا هفتم آذرماه بدون وزیر به کار خود ادامه داد.
«یوسف نوری» که بعنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود، هفتم آذرماه با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جلب کرد و بدین سان شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش راهی ساختمان شهید رجایی شد.
وی که متولد سال ۱۳۴۰ در استان ایلام و دارای مدرک فوق دیپلم پرورشی از تربیت معلم، کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکتری مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی است، قبل از این سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش داشت و بدین سان توانست نظر موافق نمایندگان مجلس را به خود جلب نماید.
ورود با تاخیر و دیرهنگام نوری به وزارت آموزش و پرورش در هفته های ابتدایی نابسامانی و سردرگمی هایی را از حیث مدیریت معاونت ها و سازمان ها در پی داشت که بنظر می رسد هم اکنون با انتصابات انجام شده تا حدودی به ثبات رسیده باشد.
افت وخیزهای آموزش حضوری و بازگشایی مدارس
حدود ۱۴.۵ میلیون دانش آموز امسال در مدارس ثبت نام کردند. وزارت آموزش و پرورش همزمان با فرارسیدن مهرماه و شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تصمیم گرفت در مرحله اول مدارس کم جمعیت عشایری و روستایی را بصورت حضوری و مدارس بزرگتر با جمعیت بالاتر را به تدریج از آبان ماه و بصورت بلوک بندی شده بازگشایی کند. همین طور اختیار لازم به شورای مدرسه داده شد تا متناسب با شرایط و فضای فیزیکی تصمیم گیری کرده و دانش آموزان را گروه بندی کند.
بدین سان اغلب مدارس از شروع مهرماه پذیرای دانش آموزان از بستر شاد شده اند، شادی که مولود شرایط کرونائی بود و رفته رفته توانست بعنوان بزرگترین اپلیکیشن بومی جای خودرا در بین مخاطبانش باز کند. قابلیت هایی چون «اتاق صوتی» و سرویس «آزمون ساز» نیز امسال به نسخه جدید شاد اضافه گردید و همانند سال قبل اینترنت مصرفی آن برای کاربرانش رایگان بود.
پروسه بازگشایی و آموزش حضوری دانش آموزان دوره متوسطه دوم از نیمه آبان ماه شروع شد و از اول آذرماه نیز دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول بر حسب شرایط و الگوی مدارس، فعالیت آموزشی حضوری خودرا بعد از ماه ها دوری از مدرسه از سر گرفتند. این در حالی بود که همه والدین فرزندانشان را به مدرسه نفرستاندند و با شیوع موج امیکرون کرونا مجدد فعالیت حضوری مدارس کمرنگ شد.
در روز ۲۸ دی ماه وزیر آموزش و پرورش اعلام نمود که دانش آموزان «حضوری» به مدرسه می روند و مدارس باز هستند؛ همین طور پیشنهاد شد که اگر جایی ظرفیت نداریم از نوبت دوم مدارس، فضای خالی مراکز جانبی ما، فضای خالی شهرداری ها و مانند آن استفاده گردد.
۲۴ بهمن ماه معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود که تصمیم گیری درباره فعالیت مدارس بر حسب شرایط منطقه ای صورت گرفته و تعطیلی سراسری مدارس را نداریم و مسئولان هر استان برحسب شرایط، تصمیم گیری می کنند که مدارس حضوری، مجازی یا تلفیقی از هر دو روش باشد.
دوم اسفندماه، وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه ای از ممنوعیت «تعطیلی» کلی و سراسری مدارس و مراکز آموزشی آگاهی داد و اصرار کرد که ستادهای استانی در این خصوص اختیار دارند برمبنای شدت بیماری و درگیری مبتلاشدن به کرونا، بصورت منطقه ای و شهرستانی، مدارس و مراکز آموزشی را تعطیل و محدودیت های دیگر را برقرار کنند.
بنظر می رسد باتوجه به شرایط موجود از حیث بیماری و روند رعایت پروتکل ها در مدارس، موضوع بازگشایی مدارس و صدور بخشنامه ها و اطلاعیه هایی پیرامون آن نتوانسته همه والدین را برای حضور عادی و مداوم فرزندانشان در مدرسه مجاب کند؛ وضعیتی که به نگرانی های بسیاری پیرامون افت کیفیت یادگیری در دانش آموزان دامن زده و وضعیت بازگشایی مدارس در ماه های آتی را نیز در ابهام و تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، وضعیت جذب مشمولان قانون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس، پیش دبستانی و نیروهای نهضتی و مربیان طرح قرآنی امین، آزادسازی اماکن ورزشی جهت استفاده دانش آموزان به همراه خانواده هایشان، ساخت و تکمیل فضای آموزشی در سطح کشور، اجرای طرح خوانا در معاونت آموزش ابتدایی، یکپارچه سازی سامانه های آموزش و پرورش و ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان برای اولین بار امسال همچون دیگر اخبار و اقدامات قابل توجه در وزارت آموزش و پرورش در سال قبل بودند.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب