اعلام مشمولان، امتیازات و میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی معلمان
پروژه آسان: با ابلاغ بخشنامه اجرائی قانون نظام رتبه بندی معلمان که روز گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید، تکلیف مشمولان رتبه بندی، نحوه تبدیل وضعیت نومعلمان، امتیازات و شرایط لازم برای احراز رتبه های پنج گانه و میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی مشخص شد.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رتبه بندی معلمان، از آن دست مطالبات پرتکرار جامعه فرهنگیان است که بعد از فراز و فرودهای بسیار طی بیش از ۱۰ سال اخیر، سرانجام ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ در قالب لایحه ای از طرف دولت وقت به مجلس ارسال شد و کلیات آن در روز هجدهم خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اما به علت تغییرات قابل توجه لایحه از طرف نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه ها در مجلس معطل ماند و یک بار نیز از طرف شورای نگهبان رد و باردیگر به مجلس بازگشت.
با انجام اصلاحات وارده از طرف مجلس در ابتدای اسفندماه، رتبه بندی از طرف شورای نگهبان مورد موافقت قرار گرفت و در ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ از طرف رییس مجلس جهت اجرا به دولت و ۲۳ اسفندماه از طرف رییس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ گردید. دولت مکلف شده بود ظرف مدت یک ماه از ابلاغ قانون، بخشنامه اجرائی را تدوین و به تصویب هیئت وزیران برساند که تا کنون به طول انجامید و در نهایت روز گذشته از طرف محمد خبر، معاون اول رییس جمهور جهت اجرا، ابلاغ گردید.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، امروز دوشنبه، ۱۳ تیرماه پیرامون زمان اجرای رتبه بندی به ایسنا گفته است: « برمبنای بخشنامه اجرائی مصوب هیئت وزیران، شیوه نامه نهایی قانون رتبه بندی معلمان در دست تدوین است؛ این شیوه نامه شامل جزئیاتی است که هیئت های ممیزه باید برمبنای آن کار کنند. تلاش ما بر این است که ان شاءالله با همکاری سازمان های برنامه و بودجه و اداری استخدامی طی هفته آتی شیوه نامه اجرائی قانون رتبه بندی معلمان نهایی و رتبه بندی در داخل وزارتخانه وارد عملیات اجرائی شود.»
در ادامه مروری بر بندهای مهم بخشنامه اجرائی ابلاغی خواهیم داشت:
برمبنای ماده ۱ بخشنامه اجرائی قانون مذکور، رتبه بندی معلمان طبق قانون نظام رتبه بندی معلمان و این بخشنامه بمنظور افزایش کیفی پروسه تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت ها برمبنای تخصص و شایستگی ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان برمبنای نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش اجرا می شود.
مشمولان رتبه بندی معلمان چه کسانی هستند؟
ماه ۳ بخشنامه به مشمولان رتبه بندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این بخشنامه عبارت اند از مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان بخشی مدارس استثنایی که هم اکنون فقط در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام وقت دارند.
افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این بخشنامه هستند.
آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست های کارشناسی و بالاتر که برمبنای ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و آغاز به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه بندی می شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت های اداری حسب شرایط ذی ربط از فوق العاده رتبه بندی برخوردار نخواهند بود.
همین طور نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه های اجرائی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش وپرورش حقوق دریافت می کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می برند، افراد انتقالی به دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول این بخشنامه نیستند.
امتیازات لازم برای کسب رتبه های پنج گانه
در ماده ۴ بخشنامه، امتیازات لازم برای کسب رتبه های پنج گانه قید شده است و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابی شده و برمبنای امتیازات کسب شده در یکی از رتبه های پنج گانه قرار خواهند گرفت.
در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بسته های ارزیابی با سنجه های کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار می شود، برای هریک از رتبه ها بصورت مجزا و برمبنای سهم از سقف امتیاز برمبنای توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابی کننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته می شود:
جدول شماره ۱ سهم میزان اثرگذاری هریک از بسته های (ابزارهای) ارزیابی و سنجش در هر یک از رتبه ها به درصد:
برمبنای تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبه های مشمولین برمبنای سهم امتیازات تعیین شده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگی های موضوع این بخشنامه به شرح جدول شماره ۳ است.
در تبصره ۳ نیز قید شده است که مصادیق و فاکتورهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبه ها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامه ها، تألیفات، پروژه ها و همین طور میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها به سبب شیوه نامه ای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزش وپرورش خواهد رسید.
طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگی های عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعه ای از صفات و خاصیت های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش وپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می سازد، معیار بررسی خواهد بود.
هیئت های ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگی ها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
همین طور در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که برمبنای قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبه بندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش وپرورش از تاریخ اجرای این بخشنامه است.
تعیین تکلیف معلمانی که به ایستگاه اول رتبه بندی نمی رسند
اما در ماده ۵ بخشنامه فوق تکلیف معلمانی که موفق به کسب رتبه آموزشیار معلم نمی شوند، اشاره شده است: مشمولانی که بعد از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یک سال به آنها فوق العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان می توانند در فرصت یک ساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه ها قرار گیرند.
شرط برقراری فوق العاده رتبه بندی برای هر یک از رتبه ها و همین طور شرط احراز هر یک از آنها، کسب حداقل امتیاز مربوط به شایستگی های عمومی همان رتبه مندرج در جدول شماره ۳ خواهد بود.
شرط تبدیل وضعیت معلمان جدیدالاستخدام
تمامی افراد جدیدالاستخدام (به استثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولین دارای قانون خاص) بصورت پیمانی به کارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود و ارزیابی آنها فقط بعد از دو دوره ارزیابی سالانه صورت می پذیرد.
به استناد ماده۷ بخشنامه، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت موظف است بعد از اجرای دوره ارزیابی، برای هر یک از شرکت کنندگان، کارنامه احراز شایستگی با محتوای نقاط ضعف و قوت ایشان، صادر و همراه با الزامات و سفارش های آموزشی و برنامه های توانمندسازی در قالب سامانه جامع مسیر رشد معلم، به ایشان ارائه نماید. شرکت در ارزیابی های دوره های بعدی منوط به طی موفقیت آمیز الزامات مندرج در این بخشنامه از طرف ارزیابی شدگان است.
در ماده ۸ به تکلیف وزارت آموزش وپرورش با نظارت سازمان اداری و استخدامی کشور بمنظور اجرای پروسه رتبه بندی معلمان نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبه بندی بمنظور دریافت مدارک و مستندات با رعایت مقررات مربوط، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه اشاره شده است. کلیه فرایندهای مربوط ازجمله ارائه مدارک و مستندات از طرف مشمولان و همین طور ارزیابی و اعمال امتیاز از طرف هیئت ممیزه و اعتراض و رسیدگی به آن بصورت الکترونیکی و بوسیله سامانه مزبور خواهد بود.
ماده ۱۳ به صراحت ذکر کرده است که شرکت در پروسه رتبه بندی معلمان، حقی برای متقاضی ایجاد نمی کند و فقط در صورت کسب حدنصاب امتیازات تعیین شده ناشی از معیارهای قانونی و قرار گرفتن در هر یک از رتبه ها با تأیید هیئت ممیزه ذی ربط، سبب برخورداری معلم از مزایای قانونی رتبه بندی خواهد شد.
تعیین مهلت ۱۰ روزه برای ثبت اعتراض
تعیین مهلت ۱۰ روزه اعتراض بعد از ابلاغ رتبه، نسبت به نحوه رسیدگی، ارزیابی و رتبه تعیین شده خود در ماده ۱۴ بخشنامه ذکر شده است و برمبنای آن معترضان می توانند درخواست خودرا بوسیله سامانه به دبیرخانه هیئت ممیزه سطح بالاتر ارائه نماید. در صورت وارد بودن اعتراض متقاضی، رتبه وی توسط هیئت ممیزه رسیدگی کننده به اعتراض تعیین و تاریخ اجرای حکم وی از تاریخ استحقاق خواهد بود.
اعلام میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی؛ از ۴۵ تا ۹۰ درصد حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل
اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است؛ با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذی ربط، فوق العاده رتبه بندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبه های پنج گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، بصورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت می شود.
ارزیابی مجدد، هر ۳ سال یک بار
برمبنای ماده ۲۱ نیز وزارت آموزش وپرورش هر سه سال، یک دفعه موظف به ارزیابی مجدد است و چنانچه افراد مشمول در ارزیابی مجدد، حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه فعلی را کسب نکنند، باتوجه به امتیازات مکتسبه به رتبه های پایین تر تنزل می یابند و در این صورت در نوبت اول موظف به طی دوره بازآموزی در مراکز آموزشی وابسته به وزارت خواهند بود. تنزل رتبه در نوبت دوم منجر به خروج از مشاغل طرح طبقه بندی مشاغل معلمین خواهد شد.
در ماده ۲۲ آمده است که وزارت آموزش وپرورش موظف است بعد از دو سال از اجرای نظام رتبه بندی در مرحله استقرار نسبت به ارزیابی تأثیر آن بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت و برمبنای سند تحول بنیادین و ارزیابی میزان تحقق اهداف قانون، اقدام و بخشنامه اجرائی مرحله ارتقای رتبه بندی معلمان را با رعایت ترتیبات ماده۹ قانون به هیئت وزیران ارائه کند.
همین طور طبق ماده ۲۳آیین نامه اجرائی، وزارت آموزش وپرورش موظف است نسبت به اجرای این بخشنامه در سقف اعتبارات ابلاغی قانون بودجه اقدام نماید و ایجاد هرگونه تعهد بیش از منابع پیش بینی شده ممنوع و فاقد اعتبار است.
سازمان برنامه وبودجه کشور نیز موظف است هرساله نسبت به پیش بینی بودجه مورد نیاز اجرای این بخشنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط در لوایح بودجه سالانه اقدام نماید.
متن کامل مصوبه هیئت وزیران را می توانید بوسیله این لینک دریافت کنید.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب