نقش پررنگ رانندگان سرویس مدارس در پرورش دانش آموزان

نقش پررنگ رانندگان سرویس مدارس در پرورش دانش آموزان

به گزارش پروژه آسان، معاون پیشین اجتماعی و ترافیک پلیس راهور فراجا با تکیه بر نقش پررنگ پرورشی رانندگان سرویس مدارس بر دانش آموزان، اظهار داشت: نقش رانندگان سرویس مدارس پررنگ تر و مهم تر از یک معلم ترافیک است. رانندگان با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، قانون مداری را آموزش می دهند و علاوه بر آن می توانند در بیشتر مواقع نقش یک معلم فرهنگی و پرورشی را هم ایفا کنند.


سرهنگ دکتر عین الله جهانی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با تاثیر تربیتی رانندگان سرویس مدارس بر دانش آموزان اظهار نمود: در مورد جابجایی دانش آموزان با خودرو های سرویس مدارس، صرفاً جابه جا شدن دانش آموزان مطرح نیست. در این حوزه نخستین اولویت در ارتباط با ایمنی در رفت و آمد دانش آموزان است که برای آن باید اهمیت ویژه ای قائل شد.
وی افزود: لازم است که علاوه بر توجه به ایمنی دانش آموزان نگاهی علمی و تربیتی را هم در نظر داشت؛ چون که سازمان تاکسیرانی و پیمانکاران اجرایی و رانندگان سرویس مدارس، طی یک سال تحصیلی از نظر علمی و تربیتی تأثیر قابل توجهی بر دانش آموزان دارند.

جهانی اظهار داشت: فرض کنید دانش آموز از خودروی سرویس مدرسه پیاده شده و زنگ منزلشان را به صدا در می آورد؛ اما کسی پاسخ نمی دهد، دانش آموزان نگران و مضطرب می شود اما متوجه می شود که راننده سرویس او را تنها نگذاشته و از راه تماس با والدین دانش آموز تلاش می کند که او را به خانواده خود برساند.
معاون پیشین اجتماعی وترافیک پلیس راهور فراجا اضافه کرد: این اقدام ساده می تواند از نظر فرهنگی و تربیتی تأثیر خاصی را داشته باشد، به همین جهت است که تاکید داریم نقش آموزشی و پرورشی در سرویس مدارس از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چون که رفتار رانندگان در ذهن دانش آموزان ماندگار شده و آنها الگو برداری می کنند. با عنایت به همین مبحث راننده سرویس مدرسه می تواند رفتار مسئولیت پذیر و... را به دانش آموزش بیاموزد.
جهانی با تکیه بر این که رانندگان سرویس مدارس نقش فراتر از معلم ترافیک را دارند، افزود: در کتابی آموزشی که زمان حضورم در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نوشتیم برای رانندگان سرویس مدارس عنوان «معلم کلاس سیار ترافیک» را انتخاب کردیم و نقش رانندگان سرویس مدارس پررنگ تر و مهم تر از یک معلم ترافیک است. رانندگان با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، قانون مداری را آموزش می دهند وعلاوه بر آن می توانند در بیشتر مواقع نقش یک معلم فرهنگی و پرورشی را هم ایفا کنند.
معاون پیشین اجتماعی وترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به اینکه رفتار رانندگان سرویس مدارس از جانب چشمان کنجکاو و تیزبین دانش آموزان پنهان نیست، اظهار داشت: با ضریب هوشی بالایی که امروزه دانش آموزان دارند، بخش عمده ای از یادگیری ها به صورت اکتسابی شکل می گیرد. آنها با نگاه کردن به رفتار راننده از او می آموزند و به علت این که این رانندگان یک سال تحصیلی را همراه دانش آموزان هستند نقش رفتاری و فرهنگی آنان بسیار اهمیت دارد.
جهانی با اشاره به اینکه تربیت انسان ها باید در دوران کودکی شکل بگیرد؛ چون که مثل حکاکی کردن بر روی سنگ است و به صورت مادام العمر با انسان خواهد بود، افزود: ای کاش این امکان وجود داشت که نام وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت و آموزش تغییر پیدا کند چون که تربیت انسان ها باید در دوران کودکی شکل بگیرد.
وی افزود: مسائل آموزشی را میتوان در طول زمان به افراد آموزش داد؛ اما مسائل تربیتی از همان دوران کودکی بر روی افراد اثرگذار خواهد بود ازاین رو می گویم ابتدا تربیت و بعد آموزش اولویت دارد.
معاون پیشین اجتماعی و ترافیک پلیس راهور فراجا تصریح کرد: تجربه نشان داده که راننده سرویس مدارس که تحت آموزش قرار گرفتند و با قوانین و مقررات آشنا شده اند و به عملکرد آنان نظارت شده است، کار خویش را به شکل صحیح تری انجام داده اند.
جهانی در انتها با اشاره با آئین نامه اجرایی سرویسهای مدارس اظهار داشت: آئین نامه مصوب هیات وزیران و دستور العمل اجرایی این آئین نامه باید از جانب تمامی مسئولین در حوزه حمل و نقل دانش آموزی و به خصوص پیمانکاران سرویس مدارس و حتی خود رانندگان مطالعه شود.



1401/07/03
23:44:22
0.0 / 5
340
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه