در كمیسیون اصل نود مقرر شد؛

قرارگاهی در وزارت آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش فعال شود

قرارگاهی در وزارت آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش فعال شود

پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون اصلا نود وزیر آموزش و مقرر شد قرارگاهی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش فعال شود و برپایه اولویت های مشخص شده، اجرای سند پیگیری شود.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، علی خضریان در توضیح جلسه امروز بامداد کمیسیون اصل نود اظهار داشت: این جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورش جهت بررسی آخرین وضعیت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل شد.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسیده، اظهار داشت: در طول 11 سال قبل مقام معظم رهبری در فرمایشات مختلف و مختلف بر اجرای این سند تاکید داشتند؛ رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ فرمودند «برنامه ریزی دقیق برپایه بند به بند این سند باید انجام شود»؛ بی توجهی به اجرای این سند باعث شد تا ایشان در سخنرانی های دیگر فرمودند «اگر ایراداتی در سند تحول بنیادین وجود دارد، آنرا به روز کنید»؛ رهبری بارها بر سنجش پیشرفت شاخصهای این سند تاکید نمودند اما متاسفانه توجهی به این مساله نشده است.
خضریان افزود: افق اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۱۴۰۴ است و در بعضی گزارش ها آمده که تابحال ۱۰ درصد این سند تحقق پیدا کرده که بر مبنای پیگیری های به عمل آمده، مشخص شد این گزارش دقیق نبوده و به نظر می آید که هیچ کدام از بخش های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق پیدا نکرده است.
وی با تکیه بر تعیین شاخصهای کمی برای سنجش و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار نمود: سیاستگذاری ها در آموزش و پرورش باید بررسی شود. متأسفانه نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه متوجه شدند که برای سند ۲۰۳۰ ردیف بودجه ای تعریف شده است. بنابراین ما متوجه شدیم که این سند را دولت های قبل اجرا می کردند اما برای سند تحول ردیف بودجه ای تعریف نشده و این نشان داده است که اراده ای برای اجرای این سند وجود ندارد.
خضریان خاطرنشان کرد: ۶ زیرنظام برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده اما برنامه عملیاتی این نظامات مشخص نمی باشد. حداقل ۱۷ لایحه در جهت اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به مجلس ارسال می شد که تابحال تنها یک لایحه در رابطه با نظام پرداخت معلمان تهیه و ارسال شده که مسأله اصلی این لایحه هم تحول نبود.
وی ضمن اشاره به مسائل مختلف وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: دستگاههای دیگر هم باید برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کنار این وزارت خانه قرار گیرند، بنابراین ما آماده هستیم تا این دستگاه ها را احضار و آنها را نسبت به تکلیفی که دارند، آگاه و در نهایت برخط نماییم.
وی ادامه داد: نمایندگان حاضر در این نشست هم به آثار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچون تربیت دانش آموزان در تراز جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند، همینطور اضافه شدن طرح های آموزشی عقیدتی دارای مبنای درست به نظام و ساختار آموزشی دانشگاه فرهنگیان را از ملزومات اجرای این سند دانستند. نمایندگان تاکید نمودند که متولی در آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین مشخص شود. برنامه هفتم توسعه را هم یکی از ابزارهای مناسب تحقق این سند برشمردند.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار نمود: وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست به برنامه ریزی های انجام گرفته برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره نمود و مقرر شد قرارگاهی برای اجرای این سند در وزارت خانه فعال شود و برپایه اولویت های مشخص شده، اجرای سند پیگیری شود. همینطور آقای نوری بر پیگیری موضوعات در رابطه با این سند از سازمان برنامه و بودجه تاکید و یکی از موانع جدی در اجرای سند را عدم تخصیص بموقع منابع دانست که قرار بر پیگیری مبحث در کمیسیون شد.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: معاونان و سایر مسؤلان وزارت آموزش و پرورش هم با ارائه گزارش هایی اذعان داشتند که مشکلاتی در طراحی، اجرا و نظارت در رابطه با حکمرانی در اجرایی سازی سند وجود دارد که بخشی از این اشکالات به عدم بودجه ریزی، گسست فعالیت ها و برنامه ها، نیروهای تحمیل شده به آموزش و پرورش، سیاست زدگی آموزش و پروش و فقدان فهم مشترک از اجرای سند باز می گردد.
خضریان اظهار داشت: در نهایت قرار شد ضمن اشاره به اظهارات وزیر و مسؤلان آموزش و پرورش دو گزارش مجزا از اجرای سند تحول بنیادین در کمیسیون اصل نود مجلس تهیه شود. یک گزارش از وضعیت نیروی انسانی و رویکرد آموزش و پرورش نسبت به مبحث تربیت دانش آموزان با عنایت به سند تحول خواهیم داشت و گزارش دیگری در مورد وضعیت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلمان و مشکلاتی که در این حوزه مانع اجرای سند تحول بنیادین شده را بر اساس گزارش مسؤلان ذی ربط و بررسی های کمیسیون تهیه خواهیم کرد.




منبع:

1401/08/18
07:41:54
0.0 / 5
335
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , دانش آموز , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه