دست کم گرفتن تربیت، چالش بنیادین پژوهش در آموزش و پرورش
پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تبیین چالش های پیش روی آموزش و پرورش در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: دست کم گرفتن مساله تربیت در سطوح مختلف یکی از چالش های بنیادین است که باعث کندی روند پژوهش می شود.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین علی لطیفی در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در وزارت آموزش و پرورش که در اردوگاه دانش آموزی باهنر برگزار شد، به تبیین چالش های پیش روی آموزش و پرورش در حوزه آموزش و پرورش پرداخت و اظهار داشت: اگر به فهم درستی از نقاط چالش خیز برسیم می توانیم همراهی و همگامی بهتری برای فائق آمدن بر چالش ها داشته باشیم.
وی ادامه داد: چالش نخست نگاه عرفی و ساده انگارانه به مسائل تعلیم و تربیت است. گویا تصور غالب اینست که «آموزش و پرورش در تربیت کردن پژوهش نمی خواهد و کارش مشخص است.» این دست کم گرفتن مساله تربیت در سطوح مختلف، چالش بنیادینی است که باعث کندی روند پژوهش می شود و چالشی از حیث نگرش است که اصلاح مسیر را دشوار می کند. نخستین مأموریت ما اصلاح نگرش هاست.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چالش دوم را عدم توجه به تنوع مطالعات مورد نیاز آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: نیازمند گونه ها و انواع مختلف پژوهش به سبب پیچیدگی هایی هستیم که مسائل آموزش و پرورش دارند. تجربه نگاری یکی از انواع پژوهش است که بسیار بدان بی توجهیم.
لطیفی افزود: چالش سوم دانشگاه زدگی در مسائل تربیتی است. باید از ظرفیت های دانشگاهی استفاده کرد، اما گذاشتن بار سنگین پژوهش در آموزش و پرورش بر دوش دانشگاهیان و غفلت از ظرفیت های موجود که در میدان مشغول کارند یک چالش جدی است. باید عمده ای از پژوهشها را خود عاملان و کنش گران عرصه تعلیم و تربیت به علت خصوصیت هایی که این عرصه دارد انجام دهند. به معلمان پژوهشگر آنطور که باید ارج نهاده نمی شود.
وی به چالش های فرایندی و ساختاری هم اشاره نمود و اظهار داشت: باید تلاش نماییم جریان پژوهش محوری را نهادینه نماییم. ضعف روحیه پرسشگری، گفتگو و تعامل در فضای آموزش و پرورش چالش پنجم در عرصه پژوهشی وزارت آموزش و پرورش است. مواجهه ما کمتر از حیث گفتگو است و کمتر اجازه پرسشگری می دهیم که به ضعف درونی ما در آموزش و پرورش برمی گردد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: دانش آموز و معلمی که پرسشگر نباشد نمی توان چشم انداز مطالعاتی خوبی را در آینده برایش تصور کرد. متاسفانه زمینه، موقعیت و فرصت کمتر در اختیار پرسش و پرسشگری قرار می گیرد.
لطیفی با اشاره به اینکه در دوره فعلی نگاه حمایتی از جانب نهادهای حمایتی به تقویت پژوهش در آموزش و پرورش به وجود آمده که باید این فرصت را قدر دانست اظهار داشت: یک فرصت دیگر، اتفاقات جامعه است که توجهات را به آموزش و پرورش جلب می کند، همچون وقایع اخیر که توجه مردم به این سمت جلب شد که سرمایه گذاری در آموزش و پرورش، هزینه نیست و به معنای واقعی سرمایه است. وجود تعداد قابل توجهی از معلمان فرهیخته که به پژوهشگری معتقدند هم یک زمینه فرصتی مهم دیگر است که باید از آن به نحو احسن بهره جست.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب