رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعلام كرد
طراحی جدول جدید عناوین دروس در سال آینده
به گزارش پروژه آسان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از طراحی طرحواره «امتداد اسناد تحولی تا مدرسه» و ˮهشت گام تحولی برای رسیدن به اهداف آنˮ آگاهی داد و اظهار داشت: تصور می نماییم سازمان بتواند در صورت رعایت درست زمان بندی، در سال آینده پیشنهاد جدیدش را برای جدول عناوین دروس و راهنمای تحصیلی برخی از دروس عرضه نماید و از مهر 1403 بتواند تولید و تامین بسته های تربیت و یادگیری متناسب با این طراحی را شروع و اقدام نماید.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، حجت الاسلام علی لطیفی در نشست ارائه و نقد الگوی اجرائی سازی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد با اشاره به زیرنظام برنامه درسی در سندتحول بنیادین آموزش وپرورش اظهار داشت: در این دوره ی جدید برمبنای تجربیات دهه قبل سازمان پژوهش و تحلیل برنامه زیرنظام، طرحواره «امتداد اسنادتحولی تا مدرسه» طراحی شد.
وی اضافه کرد: در تحلیل زیرنظام، ما بنا را برگزینش اساسی ترین برنامه های زیرنظام گذاشتیم. زیرنظام برنامه درسی حدود ۱۱۴ برنامه دارد و علاوه بر آن الزامات برنامه درسی ملی را هم داریم. از این ۱۱۴ برنامه حدود ۱۰ تا ۱۵ برنامه را به عنوان برنامه سرآمد گزینش کردیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه اگر بخواهیم نگاه تحولی در اسناد را تحقق ببخشیم باید از نظر مدرسه به قضیه نگاه نماییم اظهار داشت: از این منظر سازمان پژوهش باید سه اقدام اساسی را ناظر به برنامه درسی انجام دهد، نخست راهنمای عمل برنامه درسی ملی را برای مدرسه و در سطح مدرسه به تفکیک هر دوره تحصیلی در اختیار مدارس قرار دهد.
لطیفی اضافه کرد: دوم آنکه باید بسته های یادگیری به عنوان قسمتی از ابزار و منابع ضروری در اختیار مدرسه قرار بگیرد. سوم آنکه نظام خدمات پشتیبانی از مدرسه را به درستی طراحی نموده و به مدرسه عرضه نماید. اگر ما بخواهیم برای این سه خدمت، طراحی و تولید داشته باشیم باید هشت گام را طی نماییم.
وی گام نخست را برخورداری از یک چارچوب انسجام بخش و وحدت بخش برای حوزه های تربیت و یادگیری دانست و عنوان کرد: چارچوب های انسجام بخش دو محور اساسی دارند یکی نظام واره شایستگی های مشترک و فراحوزه ای و دوم هویت دوره های تحصیلی؛ یعنی مشخص نماییم هر دوره تحصیلی چه نقطه تمرکزی دارد و این نقطه تمرکز چه نسبتی با شایستگی های تحصیلی دارند و برنامه ها را در قالب این محور وحدت بخش ارائه نماییم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: سازمان پژوهش راهنمای عمل حوزه های تربیت و یادگیری را از سال ۹۹ آماده کرد، اما تصویب آن در شورای عالی آموزش وپرورش به سبب یکسری پرسش های اساسی همچون منطق سامان یافتن آنها، متوقف گردید.
لطیفی با اعلان اینکه بنا بر این به این نتیجه رسیدیم که امسال بر گام اول، متمرکز شویم و ظرف دوسه هفته آتی به پیرایش نهایی حوزه های یادگیری می رسیم اظهار داشت: گام سوم، بازطراحی جدول عناوین دروس و ساعات آموزش است که از تکالیف سرآمد برنامه درسی ملی شمرده می شود. گام چهارم تهیه راهنمای تفصیلی هر یک از عناوین جدول جدید دروس است.
وی افزود: گام دیگر حاصل جمع چهار گام پیشین و تدوین برنامه درسی ملی در سطح مدرسه است. گام ششم تولید راهنمای بسته های تربیت و یادگیری است که طرح واره های تالیف و تولید برمبنای آن ارائه شود که می تواند توسط گروههای داخلی و بیرونی از سازمان صورت گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به این که گام هفتم تولید بسته های تربیت و یادگیری و گام هشتم نظام خدمات و پشتیبانی است اظهار داشت: برخی گام ها مطالعات پشتیبان و پیش نیاز، نیاز دارند که برخی را آغاز نموده ایم و نکته دیگر این که همه هشت گام تقدم و تأخر ندارند.
لطیفی افزود: تصور ما این است که سازمان بتواند در صورت رعایت درست زمانبندی، در سال آینده پیشنهاد جدیدش را برای جدول عناوین دروس و راهنمای تحصیلی برخی از دروس عرضه نماید و از مهر ۱۴۰۳ بتواند آغاز به تولید و تامین بسته های تربیت و یادگیری متناسب با این طراحی و اقدام نماید.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب