وزیر آموزش و پرورش اعلام كرد

تعیین رتبه قطعی معلمان تا آخر سال

تعیین رتبه قطعی معلمان تا آخر سال

پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، وزیر آموزش و پرورش از تعیین رتبه قطعی معلمان در قانون رتبه بندی تا آخر سال جاری اطلاع داد و اظهار داشت: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای درنظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این امر دیده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ برای آنها محاسبه و مابه التفاوت ها پرداخت خواهد شد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، یوسف نوری شب گذشته با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در پاسخ به پرسشی در رابطه با تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به دلیل آلودگی هوا و تاثیری که بر جریان کلی آموزش دارد اظهار نمود: بی تعارف بگویم این مشکل، مشکل مزمنی است و بنده هم در هیئت دولت به رئیس جمهور عرض کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیته ای با مسئولیت وزیر کشور تشکیل گردد و برای این امر سریع چاره اندیشی کنند.
وی اضافه کرد: این چاره اندیشی و زمان به کار بستن آنها، بستگی به طرح هایی دارد که عرضه و اجرا می شود و اساسا به امروز و فردا که نمی رسد. اما در روزهای کرونا علیرغم این که مدارس جهان تعطیل نبود، ما تعطیل بودیم و خیلی ضرر کردیم.



تاخیر در یادگیری و بلوغ اجتماعی دانش آموزان بدنبال غیرحضوری شدن مدارس

کارآمدی آموزش غیرحضوری یک سوم آموزشهای حضوریست

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان ما گرفتار تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی می شوند اظهار داشت: از عزیزان خواهش می نماییم این مورد را سریع تر حل کنند. ما یک نارسایی هم پیرامون مدارس دونوبته داریم و همین مساله سبب کوتاه شدن زمان آموزش در آن مدارس شده و آلودگی هوا بر آن دامن می زند، ضمن آنکه برنامه ریزی آموزشی و پرورشی مدارس را برهم می زند.
نوری افزود: ما در آموزش مجازی اگر با همین امکانات خوبی که در شبکه شاد داریم و جای قدردانی هم دارد، پیش برویم باز هم کارآمدی اش در قیاس با آموزش حضوری بیشتر از یک سوم نخواهد بود. برآیند آموزشی و پرورشی که انتظار داریم از راه آموزش مجازی به صورت کامل محقق نمی شود و شاد سامانه مکمل است و جریان اصلی برای آموزش و یادگیری در دوره عمومی، در مدارس می گذرد.
وی در پاسخ به این گزاره که «رئیس جمهور دستور داده اند، اما همه ما می دانیم که معضل آلودگی هوا یک روزه و دو روزه حل نمی شود.» اظهار داشت: بله، این معضل یک روزه و دو روزه حل نمی گردد. ما در همان جلسه هم از رئیس جمهور خواهش کردیم که اگر امکان دارد مدارس را جزو آخرین مراکزی قرار دهید که مقرر است تعطیل شوند. بعنوان مثال مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان می توانند دورکار شوند تا جایی که آلودگی به سطح قابل تحمل برای دانش آموزان برسد. منتها میزان آلودگی ها در تهران در این چند روز به حدی بود که دانش آموزان هم نمی توانستند به مدرسه بروند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: کمیته اضطرار بر حسب شاخص هایی که وجود دارد تصمیم گیری می کنند و ما هم چون موظف به حفظ سلامتی دانش آموزان هستیم تبعیت می کنیم؛ اما از کل جامعه چه صاحبان صنعت و چه مردم، مراقب اقدامات و رفتارهای ترافیکی مان باشیم که حتی المقدور از آلودگی ها بکاهیم تا فرزندانمان بتوانند مدرسه بروند. امیدواریم حداقل در مراحل بعدی و در آینده شاهد رفع معضل آلودگی هوا باشیم.


«شاد» مشکلی برای سرویس دهی ندارد

نوری در پاسخ به این که آیا شما برنامه مشخصی برای کاهش مشکلات درسی دانش آموزان که روزهایی را به صورت مجازی آموزش دیدند دارید؟ اظهار داشت: شبکه شاد که قابل استفاده می باشد و الان بچه ها در کلاس درس شبکه شاد حضور دارند. امکان دارد برخی مناطق قطعی ها و اختلالات اینترنتی وجود داشته باشد که از جانب مصرف کننده است، اما به صورت کلی خود شبکه شاد مشکلی برای سرویس دهی ندارد و بار ترافیکی این شبکه به اندازه دوران کرونا نیست و برخی شهرها تعطیل هستند. دسترسی به پهنای باند بیشتر است و می تواند پاسخگوی نیاز مدارس باشد.

تعیین رتبه قطعی معلمان و لکه گیری طرح تا پایان سال

پرداخت فوق العاده ویژه به کارمندان اداری
وی در قسمت دوم سخنانش به ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان پرداخت و اظهار داشت: حدود ۸۰۹ هزار نفر از همکاران فرهنگی از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و الان همکارانم درحال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستند که تعدادی صادر گردیده است. صدور هر یک رتبه ۱۰۰ نفر - ساعت زمان در دانشگاهها نیاز دارد اما در آموزش و پرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این مورد هستند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای درنظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این امر دیده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ برای آنها محاسبه و مابه التفاوت ها پرداخت خواهد شد.
نوری با اشاره به اینکه برخی افراد مانند کارمندان اداری مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۵۸ نمی شوند و اداری صرف هستند، مطابق قانون از رتبه بندی مستثنی شده اند اظهار داشت: برای این افراد باید از روش هایی چون فوق العاده ویژه و سایر روش های جایگزین استفاده نماییم تا این نابرابری که احساس می شود رفع گردد. رتبه بندی مختص گروه معلمین است و شامل گروه هایی چون خدمتگزاران مدارس هم نمی گردد. در رابطه با معلمان مهرآفرین هم مشکلاتی از حیث قانونی به وجود آمده بود، با این وجود ما چندماه قبل علی الحساب رتبه بندی را برایشان واریز کردیم.
وی افزود: مجلس در آبان ماه مصوبه ای را برای مهرآفرینان از سر گذراند (مشمول شدن معلمان مهرآفرین در طرح رتبه بندی از مهر ۱۴۰۱) که ابهاماتی داشت و توقفی در آن بوجود آمده و الان مشغول مذاکره هستیم تا مشکلات مربوطه حل شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس گزارش همکاران دست اندر، کار رتبه بندی در ستاد وزارت خانه، کار تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام می باشد و اساسا به سال آینده نخواهد کشید. البته همکارانم، موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام نموده بودند، اما تا لکه گیری و کارهای این چنینی هم صورت گیرد، کار حداکثر تا آخر سال طول می کشد.

استفاده از روش های ترکیبی برای جذب نیرو در آموزش و پرورش
نوری پیرامون ساماندهی نیروی انسانی و سازوکار استخدام در وزارت آموزش و پرورش هم اظهار داشت: دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلی ترین کانال های ورودی نیرو به آموزش و پرورش هستند. در سنوات گذشته ناترازی هایی به دلیل برخی سیاست ها به وجود آمد اما حالا تغییراتی بوجود آمده است و در این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از فضاهایی که از دست رفته بود را بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام می باشد.
وی اضافه کرد: حالا هم می شود با روش های تلفیقی، ترکیبی بتوانیم ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم. مثلا از دانشجویان دانشگاه های برتر استفاده نماییم به این صورت که آنها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیت معلمی شبانه روزی ببینند و سپس وارد چرخه آموزش و پرورش شوند. در گذشته هم تربیت معلم همین گونه بود. در این صورت اساسا می توانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف نماییم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه البته این برنامه ها نیازمند مصوبه هستند اظهار داشت: اگر فضاهایی باز شود می توانیم معلمان بیشتری را جذب نماییم. ناترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش آموزان و برخی مهاجرت ها است. ما ۳۰۰ مدرسه تک دانش آموزه داریم و نمی توانیم حتی یک دانش آموز را پوشش ندهیم. ما ۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. بااین حال به دلیل افزایش مهاجرت ها کلاس های درس ۳۵ و حتی ۴۰ نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که تلاش کردیم کلاس های ۴۰ نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.
نوری در رابطه با بودجه آموزش و پرورش هم اظهار داشت: سهم بودجه ما از بودجه عمومی دولت پارسال حدود ۹.۶ درصد بود که سال جاری به ۱۳.۱ درصد رسیده است. البته افزایش حداقل حقوق از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باعث شد بودجه کیفیت بخشی کاهش پیدا کند، اما سرانه ها قابل توجه بود. سرانه تجهیزات داشتیم، ۲۱۰۰ سالن ورزشی بهره برداری شد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات برای هنرستان ها انجام شد.
وی اضافه کرد: ما ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی در سطح کشور داشتیم و هدف گذاری کرده ایم که تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس جدید جایگزین شود. ۱۱۵ میلیون دلار برای بافت های فرسوده درنظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیشتر از ۳۴ هزار فضای فرسوده تخریبی داریم و در جلسه ای که با رئیس جمهور داشتیم دستوری در کمیته اقتصادی دولت دادند که اگر تصویب شود تا ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص پیدا کند و بخشی از نارسایی را کم کند.
وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تحول در کتاب درسی و حذف محتوای غیرضروری، اظهار نمود: کتاب های درسی در زمانی که نگارش می شوند خوب هستند، د رحالی که باید هدفگذاری ما برای آینده باشد و واقعاً آینده نگری داشته باشیم. در این هدف گذاری، نیازهای دانش آموزان باید مدنظر باشد و آنها را احصا نماییم و بدانند خواسته آنها چیست. مبحث بعدی، محتواست. محتوا فقط کتاب درسی نیست، بلکه باید بسته یادگیری باشد. در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی می گیریم چون در آخر از کتاب آزمون می گیرند.


ارزشیابی دانش آموزان به جای بررسی یادگیری تبدیل به مچ گیری شده است

آغاز تغییرات اصلی کتب درسی از سال ۱۴۰۳

نوری اضافه کرد: مورد بعدی روش یادگیری است که معلم باید توانمند باشد و نهایتاً، ارزشیابی است که ارزشیابی ما به جای این که مرحله ای از یادگیری باشد گویی مرحله مچ گیری شده است. همکارانم طرحواره ای دارند که اگر به این اهداف برسیم که همان جان تحول است. البته برخی از کتاب ها تغییر کردند، اما تغییرات اصلی در ارتباط با سال ۱۴۰۳ و پس از آن است. این طرحواره ۸ وجه دارد و سپس به سمت سند تحول مدرسه ای می رویم.


ورود زبانهای خارجی جدید به مدارس از سال ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴

وی در خاتمه پیرامون آموزش زبان های خارجی در مدارس اظهار داشت: امروزه دانش آموزان به علت کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را می دانند. البته در خیلی از جاها همکاران با استفاده از روش های مهارت محوری، دانش آموزان را به میدان آوردند. همینطور در کانون پرورش فکری هم زبان های مختلف را داریم. ولی در مدارس چند زبان از زبان آلمانی تا زبان چینی را بعنوان اختیاری از سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ اضافه می نماییم.




منبع:

1401/10/14
14:09:34
0.0 / 5
334
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه