کلیات آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ آموزش وپرورش
پروژه آسان: پروژه آسان: وزارت آموزش وپرورش با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود که بهسازی، اِعتلا و بهبود مدیریت منابع انسانی، به عنوان محور تحول نظام تعلیم و تربیت کشور در آزمون استخدامی آموزگاری 1402 این وزارتخانه در نظر گرفته شده است.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: اهمیت موضوع تربیت معلم، بازبینی در شیوه های جذب، تربیت، نگهداشت و به کارگیری بهینه ی نیروی انسانی موردنیاز آموزش وپرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی و همین طور ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی ها و توانمندی های علمی، حرفه ای و تربیتی معلمان، همچون دغدغه های مهم و جدی دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت و تاکیدات اسناد بالادستی این حوزه است.
این مهم در طراحی و بازتعریف آزمون استخدامی آموزگاری ۱۴۰۲ وزارت آموزش وپرورش در قالب چرخش های تحول آفرین جذب همچون فراگیری مخاطبان، شایسته گزینی، شفافیت اجرا و بازنگری محتوا و امنیت و کیفیت، مورد توجه قرار گرفته و تغییرات مهمی در امتداد شایسته گزینی و عدالت محوری در جذب معلم انجام شده است.
شایسته گزینی و عدالت محوری در آزمون امسال
در قسمت فراگیری مخاطبین، شاهد افزایش رشته های تحصیلی مجاز به شرکت در آزمون استخدامی نسبت به سنوات گذشته و ورود نخبگان دانشگاهی رشته های علوم اسلامی، علوم پایه و علوم انسانی هستیم.
از سویی در محور شایسته گزینی، تغییراتی همچون تاثیر۴۰ درصدی امتحان فراگیر مشترک (آزمون کتبی) و افزایش تاثیر و اهمیت ارزیابی تکمیلی (مراحل مصاحبه) تا۶۰ درصد در حیطه های عمومی، تخصصی و اختصاصی انجام شده است.
از موارد دیگر می توان به انتخاب دقیق معلم علاقمند و با اخلاق و دارای توانایی های چندساحتی، افزایش ظرفیت ورودی ۳ برابری در ارزیابی تکمیلی نسبت به سنوات گذشته و بررسی دقیق صلاحیت های حرفه ای آنان در پروسه ارزیابی تکمیلی و در نهایت ارزیابی توسط ارزیابان حرفه ای آموزش دیده، نام برد.
کسب حداقل۵۰ درصد از شایستگی عمومی و۳۰ درصد شایستگی اختصاصی و تخصصی (ارزیابی تکمیلی) و همین طور کسب ۴۷۰ نمره از ۱۰۰۰ نمره کل، در این آزمون لازم است.
شفافیت اجرا و باز بینی محتوا به همراه امنیت و کیفیت
در آزمون آموزگاری امسال، مواد و منابع آزمون کتبی از ابتدا بصورت دقیق در حیطه های عمومی، اختصاصی و تخصصی مشخص و در دفترچه اعلام گردید. منابع عمومی مبتنی بر اندیشه های امامین انقلاب و منابع تخصصی و اختصاصی با رویکرد بومی سازی محتوای داخلی وزارت و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اصلاح و بازبینی شده و جدول شایستگی های ارزیابی تکمیلی شامل شایستگی ها، نوع ابزار، محتوای ارزیابی و سهم آن از ارزیابی نهایی بصورت کامل در دفترچه آزمون قرار گرفت.
بازنگری در ارزیابی تکمیلی در امتداد شایسته گزینی
مرحله ارزیابی تکمیلی در آزمون سال ۱۴۰۲ جایگزین مرحله مصاحبه شده است. برای این امر ارزیابانی تربیت شده اند تا با بهره گیری از ارزیابی۳۶۰ درجه، بتوانند ابعاد مختلف فراگیر را تحلیل کنند. برای آزمون سال۱۴۰۲ صلاحیت های معلمی باتوجه به ملاک های کمی و کیفی در دو قسمت آزمون و ارزیابی تکمیلی تقسیم شدند، بدین سبب از تکراری شدن مطالب ارزیابی نسبت بـه آزمون کتبی جلوگیری می شود. همین طور با استفاده ابزارهای مختلف مبتنی بر شایستگی های معلمی و بررسی های میدانی، ارزیابی ۳۶۰ درجه صورت می گیرد.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب