وزیر آموزش و پرورش خبر داد

شناسایی و بورسیه دانشجویان مستعد معلمی

شناسایی و بورسیه دانشجویان مستعد معلمی

پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه برای تاسیس دوره های کارشناسی ارشد حرفه ای تربیت معلم، نیازمند حمایت دانشگاه ها هستیم، اظهار داشت: با همکاری دانشگاه ها، دانشجویانی را که مستعد معلمی هستند و سواد کافی دارند در دانشگاه ها شناسایی می نماییم و این افراد در سالهای پایانی، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می شوند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی در آیین انعقاد تفاهم نامه دانشگاه فرهنگیان با روسای ۱۴ دانشگاه دولتی، با اشاره به اینکه روسای دانشگاه ها اصلی ترین عاملان تحول در کشور می باشند، اظهار داشت: آموزش وپرورش قوی تضمین کننده ایران قوی است. این یعنی سرنوشت قدرت و اقتدار کشور به آموزش وپرورش گره خورده است. به عبارتی مولفه های قدرت از آموزش وپرورش شروع و در آموزش عالی به کمال می رسد.
وی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرمودند؛«دستیابی به قله های پیشرفت که ما در پی آن هستیم بدون کمک آموزش وپرورش ممکن نیست»، اشاره کرد: اگر آموزش وپرورش بتواند کارهایش را درست، کم نقص و پُرمایه انجام دهد کار در آموزش عالی، آسان تر به انجام می رسد.
صحرایی با تأکید بر اینکه ایجاد مولفه های قدرت آفرین از مقاطع پایین تر و حتی قبل از مدرسه آغاز می شود، اظهار داشت: تازه ترین کاری که آموزش وپرورش انجام داده، ایجاد «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» است. این سازمان، برای حدود ۸ میلیون کودک زیر هفت سال برنامه ریزی می کند که آثار این برنامه ریزی ها را در آینده خواهیم دید.
وزیر آموزش وپرورش در ادامه اشاره کرد: در ساختار آموزش و پرورش، معلم نقش کلیدی و موثر دارد و به تعبیری معلم روح آموزش وپرورش است. با معلم خوب می توان هر کمبودی را در آموزش وپرورش جبران کرد. اینکه کیفیت در آموزش وپرورش توسط معلم تضمین می شود یک امر بدیهی و روشن است.
وی با اشاره به اینکه اگر آموزش وپرورش امروز را خوب مطالعه و بررسی نماییم می توانیم ۲۰ سال آینده کشور را پیش بینی نماییم، بیان کرد: وضعیت امروز آموزش وپرورش سیمای آینده کشور را ترسیم می کند و این امر بیان کننده نقش آموزش وپرورش در آینده کشور است.
صحرایی به سخن شهید رجایی درباره ی آموزش وپرورش که می فرماید «آموزش و پرورش یعنی وزارت تربیت و نگهداری معلمان» اشاره نمود و اظهار داشت: ساختمان را می توان ساخت، اما ساختن و تربیت کردن معلم، کار بسیار دشواری است.
وزیر آموزش وپرورش بیان کرد: تاریخ تربیت معلم از سال ۱۳۲۸ بصورت رسمی در ایران شکل می گیرد و دارالمعلمین و دارالمعلمات، معلم سراهای دخترانه و پسرانه و بعد دانشسرای عالی تربیت معلم در کشور شکل می گیرند. تربیت معلم طی چند سال قبل در ایران با دانشگاه ها ممزوج شده است.
صحرایی با تأکید بر اینکه تربیت معلم پس از انقلاب اوج می گیرد، اظهار داشت: تربیت معلم سرمایه ای است که از شهید رجایی به ارث رسیده است. بیشترین مراکز تربیت معلم به سالهای ۷۳ و ۷۴ متعلق می باشد که ۵۲۱ مرکز تربیت معلم در سراسر کشور داشتیم. از دهه ۹۰ نسبت به تربیت معلم غفلت شد و مراکز تربیت معلم کاهش پیدا کرد به شکلی که در سالهای ۸۳ تا ۹۰ مراکز تربیت معلم کم رنگ می شوند.
وزیر آموزش وپرورش به تاسیس دانشگاه فرهنگیان در سال۹۰ اشاره نمود و اظهار داشت: قانون می گوید مسیر تامین معلم در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه فرهنگیان است. ماده ۲۸ تعیین کرده که هر کجا دانشگاه فرهنگیان نتوانست معلم مورد نیاز را تربیت کند، می تواند با دانشگاه ها برای تربیت معلم همکاری کند.
وی ادامه داد: ۵۰۴ هزار معلم در فاصله سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ وارد نظام تعلیم و تربیت شدند و همه آنها از مسیر تربیت معلم بوده است و الان نتایج آنرا در وضعیت کشور می بینیم.
صحرایی اظهار داشت: اگر دانشگاه فرهنگیان از ابتدا ۲۵ هزار نفر را پذیرش می کرد، با چالش فعلی مواجه نمی شدیم. اما متاسفانه به مرور ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم کم شد و این برخلاف سیاست های کشور بود.
وزیر آموزش و پررش اشاره کرد: یکی از خلاقیت هایی که به همت آقای زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شکل گرفت، دوره های دو مدرکی بود که در تاریخ آموزش عالی و آموزش وپرورش کشور بی سابقه است. ما هیچ گاه در درون کشور دو مدرکی نداشتیم. در دانشگاه های ایران هم سابقه ندارد. دانشجو دو سال در خدمت دانشگاه های دولتی است و سپس به دانشگاه فرهنگیان منتقل می شود.
وی ادامه داد: با همکاری دانشگاه ها، دانشجویانی را که مستعد معلمی هستند و سواد کافی دارند در دانشگاه ها شناسایی می نماییم و این افراد در سالهای پایانی، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می شوند وحقوق و مزایا دریافت می کنند. آنان در دانشگاه پرورش پیدا می کنند و با دریافت بورسیه به تعهد وزارت آموزش وپرورش در می آیند و سالهای پایانی دروس معلمی را می گذرانند و بمحض فارغ التحصیلی از سربازی معاف و وارد عرصه تعلیم و تربیت می شوند.
صحرایی به تکلیف قانونی دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود و اظهار داشت: برای تاسیس دوره های کارشناسی ارشد حرفه ای تربیت معلم، نیازمند حمایت دانشگاه ها هستیم. این دوره ها بدون همکاری دانشگاه ها شکل نمی گیرد. دانشجو معلمان کارشناسی ارشد، علم را در دانشگاه و معلم بودن را در دانشگاه فرهنگیان یاد می گیرند.
سعید غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه اظهارکرد: این جلسه سرآغازی برای تعامل و همکاری مشترک میان دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه های کشور در تربیت نیروی متخصص و حرفه ای معلم برای آموزش وپرورش است.
وی انعقاد این تفاهم نامه را در امتداد تحقق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش با گرفتن مصوبه شورای گسترش آموزش عالی و حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برشمرد و اضافه کرد: بر طبق این مصوبه با برگزاری دوره های مشترک در ۵ رشته آموزشِ فیزیک، ریاضی، شیمی، زیست و آموزش با نیازهای ویژه موافقت شد و این امکان برای دانشگاه فرهنگیان ایجاد گردید تا با دانشگاه های دیگر نسبت به تربیت معلم همکاری داشته باشند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ پذیرش دانشجوی دوره های مشترک در ۵ رشته را گام نخست این همکاری دانست و اظهار داشت: در همین راستا برنامه ریزی شده تا در سایر رشته ها نیز این امکان فراهم شود و دانشگاه فرهنگیان با همکاری سایر دانشگاه ها نسبت به این امر اقدام نماید.
وی با اعلان اینکه ساختار برنامه و معماری کلان درسی دانشگاه فرهنگیان تفاوت هایی دانشگاه های دیگر دارد، اشاره کرد: دانشجومعلمان این دانشگاه در مقطع کارشناسی، دروسی متفاوت نسبت به دروس محض سایر دانشگاه ها در ۱۵۲ واحد می گذراند.
غیاثی به همکاری در عرصه پژوهشی، استفاده از خدمات آزمایشگاهی و سایر امکانات بصورت مشترک از ابعاد دیگر این تفاهم نامه می باشد اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق این شیوه نامه دانشجویان ۲ سال نخست را در دانشگاه های مبدا و در صورت کسب استانداردهای مدنظر و صلاحیت های عمومی، ۲ سال دوم را در دانشگاه فرهنگیان و در واحدهای مربوط ادامه تحصیل خواهند داد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ضمن تقدیر از دانشگاه های همیار و همکار درباب طرح استاد وابسته به دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: امیدواریم این همکاری ها در حوزه های مختلف ازجمله در بحث تبادل استاد ادامه یابد.
او در آخر ضمن تشکر از حمایت ها و همکاری وزارت خانه های آموزش وپرورش و علوم تحقیقات و فناوری، اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان امروز با برخی چالش هایی روبرو است که این همکاری و مساعدت می تواند ما را در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در تربیت معلم یاری کند.
بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، منصور انبیا رییس دانشگاه علم و صنعت، امیر رضا شاهانی رییس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، عباس کلانتری رییس دانشگاه یزد، حامد قادرزاده رییس دانشگاه کردستان، یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد، عباس کتابی، رییس دانشگاه کاشان، احمد حسین شریفی، رییس دانشگاه قم، محمد نبی احمدی رییس دانشگاه رازی، محمد موذنی رییس دانشگاه شیراز، سیف الله سعدالدین رییس دانشگاه سمنان، محمد شیخ زاده رییس دانشگاه بجنورد، مرتضی ایزدی فرد رییس دانشگاه صنعتی شاهرود و بهرام عزیزالله گنجی رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در جلسه انعقاد تفاهم نامه حاضر بودند.




منبع:

1402/04/24
10:54:33
5.0 / 5
366
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , پژوهش , تحصیل
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۲ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه

با پروژه آسان زمان را مدیریت کنید، نه پروژه‌ها را !