ریشه آمار بالای مرگ و میر استارتاپ ها در ایران در نخبه گرایی افراطی است

ریشه آمار بالای مرگ و میر استارتاپ ها در ایران در نخبه گرایی افراطی است

به گزارش پروژه آسان، عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به آمار بالای مرگ و میر استارتاپ ها در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: آمار مرگ و میر استارتاپ ها و مراکز تحقیق و توسعه در ایران بسیار زیاد است و ریشه آن در نخبه گرایی افراطی است. این نخبه گرایی افراطی سبب الیگارشی علمی شده است. برای جلوگیری از این موضوع، باید کل زیست بوم تقویت شود.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دکتر غلامرضا ذاکرصالحی در چهاردهمین نشست از سلسله نشست های تخصصی اولین همایش ملی مرجعیت علمی که امروز با عنوان «کیفیت آموزش عالی و نقش آن در مرجعیت علمی» در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار گردید، اظهار داشت: موضوع مرجعیت علمی موضوع سهل و ممتنع است. سهل از این نظر که هر مجموعه ای می تواند ادعا کند به مرجعیت علمی رسیدیم و ممتنع است از این نظر که رسیدن به مرجعیت علمی زیر ساخت های فرهنگی، حقوقی، فنی، مدیریتی و مالی و همین طور پشتکار و خون دل خوردن نیاز دارد.

وی به تاریخچه مواجهه ایرانیان با علم پرداخت و توضیح داد: مواجهه ایرانیان با علم شیفتگی و گاهی نفرت بوده است. راه میانه این است که از رئالیسم انتقادی کمک بگیریم.

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اشاره کرد: هم اکنون علم به سمت چندقطبی شدن و بعد به سمت بی قطبی رفته است. الان علم در دست همه است و باید مشخص کرد منظور از مرجعیت علمی، مرجعیت علمی در چه چیزی است.

وی اشاره کرد: در بیان شرایط باید تصویر بزرگ تر را نشان داد. اگر رتبه تولید علم و مقالات کشور گفته می شود، باید شاخص ثبت اختراعات بین المللی را هم بگوییم.

ذاکر صالحی با اعلان اینکه مرجعیت علمی از باغچه توسعه علمی بیرون می آیند؛ اظهار داشت: توسعه علمی نیازمند توسعه همه جانبه اقتصادی، سیاسی و... است؛ نه توسعه علمی گلخانه ای.

وی با تشریح توسعه علمی گلخانه ای، اظهار داشت: در توسعه علمی گلخانه ای تعدادی نخبه را در یک اتاق شیشه ای می نشانند و آنها را رشد می دهند؛ این به نخبه گرایی افراطی می انجامد. حتی اگر نهالی قدش بالاتر از دیگران باشد، قدش را کوتاه می کنند تا در گلخانه جای بگیرد. در ادامه نیز باید شیشه گلخانه را برداشت تا نخبگان به محیط طبیعی وارد شوند. محیط طبیعی وحشی است؛ در محیط طبیعی مشکلات مختلف وجود دارد و آن روز نخبگان گرفتار مشکل می شوند.

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، اشاره کرد: در مقابل توسعه علمی گلخانه ای، توسعه علمی مردم پایه و دموکراتیک قرار دارد که این امکان را به وجود می آورد تا هر جوانی بتواند نخبه باشد.

وی به آمار بالای مرگ و میر استارتاپ ها در ایران اشاره نمود و اظهار داشت: آمار مرگ و میر استارتاپ ها و مراکز تحقیق و توسعه در ایران بسیار زیاد است و ریشه آن در نخبه گرایی افراطی است. همین طور این نخبه گرایی افراطی سبب الیگارشی علمی شده است. برای جلوگیری از این موضوع، بابد کل زیست بوم تقویت شود.

ذاکر صالحی به ضرورت توجه به رقبا اصرار کرد و اظهار داشت: در مرجعیت علمی رقبای ما هم درحال تلاش هستند. برای مثال امارات از ۲۰ سال پیش «شهر دانش» دارد. قطر دراین زمینه سرمایه گزاری نموده و عربستان نیز «پروژه نئوم» را در دست دارد. شبکه ای به نام «شبکه تضمین کیفیت آموزش» در کشورهای عربی و در مورد کیفیت آموزش با یکدیگر همکاری دارند. ما برای رسیدن به مرجعیت علمی باید دائم دنیا را رصد نماییم و تحولات را بصورت مطالعات تطبیقی رصد نماییم.

وی به اهمیت سرمایه گذاری بر روی علم و دانش اشاره نمود و اظهار داشت: ما برای علم و دانش سرمایه گذاری نکردیم. در یک مطالعه در ۱۳۰ کشور بررسی شده، عنوان شده که افزایش هزینه کرد برای آموزش موجب دسترسی با کیفیت عادلانه به آموزش می شود. این نتایج حتی در کشورهایی که دولت ناکارآمد دارند نیز دیده شده است.

وی اضافه کرد: بهبود بخشیدن تبار علمی آموزش در کشور، نیاز به هزینه دارد. جذب هیات علمی جدید، آموزش اساتید، تبدیل کلاس فعلی به کلاس های مولتی مدیا و... نیازمند هزینه است.

ذاکر صالحی در مورد مسیر پیشبرد پروژه مرجعیت علمی، اظهار داشت: ما باید در سه مرحله پروژه مرجعیت علمی را پیش ببریم؛ اول در رشته هایی که بی رقیب هستیم، مثل نگارنگری، سرمایه گذاری ویژه نماییم. در ادامه بر روی رشته هایی که دارای مزیت رقابتی هستیم و بعد برای سایر رشته ها سرمایه گذاری نماییم.

وی به اهمیت وجود استانداردهای بین المللی برای رشته های مختلف دانشگاهی پرداخت و اظهار داشت: غیر از یک رشته علوم پزشکی، هیچ رشته ای در ایران موفق به کسب استاندارد ایزو نشده است. باید به استانداردهای بین المللی برای رشته های مختلف توجه داشت. یکی از پیشنهادها این است که در هر دانشکده ای تیم تسهیل گر کیفیت وجود داشته باشد و به اساتید در افزایش کیفیت آموزش کمک نماید.





منبع:

1402/08/23
14:09:36
5.0 / 5
212
تگهای خبر: آموزش , استارتاپ , پزشك , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه