پژوهش های کاربردی مرهمی برای مشکلات جامعه

پژوهش های کاربردی مرهمی برای مشکلات جامعه

به گزارش پروژه آسان، چهارمحال و بختیاری پژوهش، اندیشیدن و نوآوری اساسی ترین پیش نیازهای رسیدن به پیشرفت، توسعه، خودکفایی، رفاه عمومی و استقلال کشور است. نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی هر کشور یکی از شاخصهای اصلی توسعه و پیشرفت به حساب می آید.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، توسعه اقتصادی زمانی در کشور محقق می شود که دانشگاه های کشور نیازهای صنعت را شناسایی و آنها را به سمت تولید هدایت کنند، در غیراین صورت عرضه تحقیق و پژوهش های تکراری مرهمی برای صنعت کشور نخواهد بود، بلکه باعث افزایش مشکلات در این حوزه می شود.
امروزه پژوهش و تحقیق در بدنه صنعت و اقتصاد کشورها رسوخ پیدا کرده است به صورتی که پژوهش و تحقیقات کاربردی و عملی نقش قابل ملاحظه ای در بهبود فضای کسب و کار دارد.
میتوان گفت دانشگاه مبداء همه تحولات بوده و خواهد بود، با این وجود برای ایجاد چنین تحولاتی باید پژوهش هدفمند و نوآوری های علمی به یک فرهنگ و باور عمومی تبدیل گردد.
زمانی دانشگاهی پویا و پژوهش های آن هدفمند و فناوری های آن ارزش آفرین می شود که پژوهش های انجام شده در خدمت تولید ملی قرار گرفته و نتیجه آن اقتدار کشور در زمینه های بین المللی شود، ازاین رو در پرتو چنین دانشگاهی ارتباط دو سویه و مستمر با صنعت و جامعه برقرار شده و هدفمندی پژوهش و ارزش آفرینی فناوری شکل و قوام می گیرد.
دستاوردهای تحقیق و توسعه به صورت پیوسته از راه سرمایه گذاری به محصول، فرآیند و یا سیستم های نوین تبدیل می شود و دسترسی به ظرفیتهای سرمایه گذاری برای کارآفرینان و پژوهشگران افزایش پیدا کرده و این عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری در اقتصاد است.
اجازه نمی دهیم هیچ طرح مسئله محوری روی زمین بماند
روح الله همتی، مدیر پژوهشی دانشگاه شهرکرد در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به این که دو درصد از رساله ها و رساله های دانشگاه تقاضا محورند، اظهار نمود: تعداد زیادی از رساله ها و رساله های دانشگاهی کاربردی هستند، یعنی عضو هیات علمی زمینه پژوهشی را به نحوی برگزیده که بتواند از نتایج آن برای حل مشکل و مسئله استفاده نماید، کاری که در معاونت پژوهشی صورت می گیرد و آن چه در دستور کار کل کشور بوده اینست که عدد رساله های تقاضامحور به بیشتر از دو درصد برسد.
وی در مورد تبدیل رساله ها به نوآوری، اضافه کرد: حتی در پیشرفته ترین کشورها هم شاید کمتر از ۱۰ درصد رساله ها در نهایت به نوآوری ختم می شود البته این عدد در کشور کمتر است و با استاندارد که ۱۰ درصد بوده همواره فاصله داریم، البته رساله های تقاضامحور و کاربردی توانایی این را دارند که به فناوری و نوآوری ختم شوند.
همتی افزود: برای رسیدن به آمار بالایی از پژوهشها مشوق هایی ضروری است که این مشوق ها می تواند عامل انگیزشی برای حرکت دانشجو و عضو هیات علمی به این سمت باشد، البته حالا مسئله بورسیه صنعت به دانشجویان کمک کرده و انگیزه داده تا با این روش استقبال از پژوهش های کاربردی و تقاضامحور افزایش یابد.
مدیر پژوهشی دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: اعتبار اختصاصی به معاونت پژوهشی مشروط بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات دانشگاه بوده که ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه به حوزه پژوهشی اختصاص دارد، البته معاونت پژوهشی طیفی از وظایف را برعهده دارد یعنی باید از مجلات، رساله ها و تجهیزات آزمایشگاهی حمایت کند و از سویی باید حمایت ها مستقیما از پژوهشگران صورت گیرد، البته با توجه به وظایف امکان دارد درصد کمتری را بتوان به پژوهش اختصاص داد.
وی افزود: البته حمایت مالی از موارد مهم و فوریت دار در اولویت است که این موارد در چارچوب طرح های مسئله محور بوده که همه آنها مورد حمایت مالی قرار می گیرند، اجازه نمی دهیم هیچ طرح مسئله محوری روی زمین بماند به خصوص طرحی که مشکلی از مشکلات دانشگاه را حل کند، البته در مورد سایر طرح ها هم اهم و مهم صورت می گیرد و بنا به فوریت بخشی از اعتبار توسط بنیاد نخبگان استان و بخشی توسط دانشگاه تأمین می شود، گرچه گاهی به منظور تأمین منابع مالی طرح قراردادهای مشترکی با موسسات داخل یا خارج از استان بسته می شود.
مدیر پژوهشی دانشگاه شهرکرد با تکیه بر این که پژوهش های دانشگاه عموما بنیادین هستند، خاطرنشان کرد: پژوهش های بنیادین هستند که مرزهای دانش را جابجا می کنند و موتور محرک نوآوری به شمار می روند، گرچه نوآوری مقوله رقابتی است و ماهیت علوم پایه اینست که بازگشت سرمایه بسیار بیش تر طول می کشد، مثلاً نرخ بازگشت سرمایه پژوهش های پایه ای در ۱۰ سال ۲۵ درصد است که در اینجا وظیفه صنایع پشتیبانی از پژوهش های کاربردی و وظیفه فرعی پشتیبانی از پژوهش های بنیادین است که باید این پشتیبانی از پژوهش های بنیادین از جانب دولت صورت گیرد.
همتی تصریح کرد: خلائی که احساس می شود اینست که باید اعتبارات را برای پژوهش های کاربردی با واسطه از راه دستگاه ها، نهادهای دولتی و صنایع به دانشگاه ها بدهیم و در برابر آن فناوری و یا نوآوری مطالبه نماییم، اما در حوزه علوم پایه به علت دیربازده بودن و گسترش مرزهای دانش این وظیفه حمایتی کاملا برعهده دولت می باشد و صنایع و نهادهای دیگر وظیفه جانبی و فرعی دارند، در واقع پژوهش های پایه ای سرمایه های فردای ما هستند.
وی افزود: پژوهش پایه ای می تواند منجر به ایجاد گنجینه دانش شود و این علم ساخته شده بعدا به وسیله علوم فنی تبدیل به محصول می شود، پس ایده، تولید علم و فناوری و نوآوری زنجیره بوده که مسیر ایده تا تولید علم عموما برعهده علوم پایه و از مرحله تبدیل علم تا فناوری برعهده علوم کاربردی و فنی و مهندسی است.
مدیر پژوهشی دانشگاه شهرکرد توضیح داد: مشکلی که حالا در کشور وجود دارد اینست که پژوهش از لحاظ کمیتی مشکل ندارد و مشکلات کیفیتی است چونکه افراد عموما به سراغ حاشیه زنی ایده های قبلی پیش می روند، البته وظیفه رسانه ها و دانشگاه ها فرهنگ سازی است باید به شکلی فرهنگ ریسک پذیری در دانشجوها ایجاد و تقویت شود، یعنی فرهنگ ریسک پذیری پژوهش در دانشجویان نهادینه شود و به سمت پژوهش های کاربردی پیش بروند.
همتی با اشاره به اینکه حالا تمایل به سمت پژوهش های کاربردی بیش تر است، اظهار داشت: حتی در حوزه پژوهش های بنیادین هم باید موضوع هایی انتخاب شوند که به دغدغه های مهم جامعه علمی پاسخ دهد، به عبارتی در پژوهش تنها به جدید بودن آن نباید اندیشیده شود بلکه لزوم و نیاز آن سنجیده شود، گرچه بودجه حوزه پژوهش محدود است و باید به پژوهشها جهت داد.
به نقل از ایشان، حدود ۳۵ درصد رساله ها و رساله های دانشجویی تقاضامحور، مسئله محور و کاربردی است که باید این آمار افزایش یابد، بخشی از رشته های دانشگاهی علوم انسانی هستند و نمی توان آنها را جزو پژوهش های کاربردی یا بنیادین قرار داد.
مدیر پژوهشی دانشگاه شهرکرد افزود: هم اکنون در معاونت پژوهشی تلاش بر اینست که شبکه ای از نیازها، مسائل و مشکلات استانی را با کمک بسیج اساتید و دانشجویی احصا نماییم بطور قطع می توانیم آمار رساله ها و رساله های کاربردی را افزایش دهیم.
همتی بیان نمود: در دانشگاه ها باید پژوهش کاربردی یا تقاضامحور تعریف نماییم یعنی فردی که پژوهش نیازمحور انجام می دهد می تواند مهارت هایی را فرا گیرد که به یک فرد کارآفرین تبدیل و از این طریق برای جامعه موثر واقع شود، از طرفی وظیفه رسانه ها و دانشگاه ها ایجاد فرهنگ پژوهش در جامعه است که باید کمک گردد تا به سمت حل مشکلات جامعه در چارچوب پژوهش های کاربردی و مسئله محور پیش رویم.
مدیر پژوهشی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: حالا مشکل اصلی در مورد این که پژوهشها کمتر کاربردی می شوند یا پژوهشها به سمت تقاضامحور نمی روند و یا کمتر وارد فاز نوآوری می شوند اینست که آئین نامه ارتقای مرتبه اساتید آئین نامه ای کمیت محور است و آئین نامه ای محتواشمار نیست، آئین نامه ریل گذاری شده به سمت مسیرهای اشتباه پیش رفته است، مثلاً از نظر امتیازی تلاش شده به مقاله های با تعداد نویسنده کم امتیاز بیشتری داده شود و این باعث تک روی و کیفیت نداشتن پژوهش می شود، در واقع میتوان گفت زمانیکه دغدغه کمیت محوری باشد مسئله محوری و نیازمحوری در حاشیه قرار می گیرد.
همتی تصریح کرد: تا وقتی که سیاستگذاری ها اصلاح نشود این مسیر به همین شکل پیش خواهد رفت، یعنی عضو هیات علمی برای پژوهش طولانی مدت نیاز محور، مسئله محور، مشکل محور زمان نمی گذارد و با عنایت به کم بودن تعداد مقالات در مرحله ارتقا می ماند.
حدود ۲۰ درصد از رساله ها و رساله های دانشگاهی به نوآوری ختم می شود
همینطور فرشید خیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: طبق وظیفه ای که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برعهده دارد و برپایه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی موظفیم که رساله ها و رساله ها برپایه سامانه پایش انتخاب شوند، البته موضوعات برپایه آمایش منطقه ای، سرزمینی، مسئله محور بودن و کاربردی بودن انتخاب می شوند.
وی ادامه داد: خیلی از رساله های دانشجویی در جهت مشکلات استان و کشور هستند و از راه سازمان های مختلف حمایت می شوند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اظهار داشت: دانشگاه آزاد بیان کرده که مبحث رساله هایی که از سامانه پایش انتخاب گردد یک نمره به نمره رساله دانشجو افزوده می شود، این مسئله مشوقی برای دانشجوست تا اگر مبحث از سامانه پایش انتخاب گردد یک نمره به رساله دانشجو اضافه می شود.
خیری در ادامه بیان نمود: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از رساله ها و رساله ها به خصوص رشته های فنی و مهندسی و کشاورزی این توانایی را دارند که به نوآوری ختم شوند و بتوانند سرمایه گذاری را جذب و در نهایت محصولی تولید شود، گرچه امکان دارد این توانایی در رشته های علوم انسانی کمتر باشد چونکه آنها بیش تر جنبه فناوری دارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد یک موسسه غیرانتفاعی است و از راه شهریه اداره می شود، افزود: این دانشگاه درصدی از درآمد را به امور پژوهشی اختصاص می دهد، یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد دانشگاه به امور پژوهشی اختصاص می یابد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اظهار داشت: در دو سال گذشته رشد طرح های برون دانشگاهی چندین برابر شده که امید است این امر ادامه دار باشد و شاهد ادامه دار بودن طرح ها در سالهای بعد باشیم، از طرفی درآمد پژوهشی یک سال گذشته دانشگاه در طرح های برون دانشگاهی حدود دو میلیارد تومان بوده است و این حاصل قراردادهایی بوده که با سازمان ها و شرکتهای خصوصی بسته شده است و عهده دار بیش تر این طرح ها هیات علمی های فنی و مهندسی بوده که با عنایت به توانایی طرح ها را به انجام رسانده اند، خوشبختانه تعامل خوبی با موسسات مختلف در داخل و خارج از استان داریم تا از این طریق بتوان مشکلی از مشکلات سازمان و شرکت خاص برطرف و منجر به ایجاد درآمد شود.
خیری در پاسخ به این که آیا فرهنگ پژوهش در جامعه به خوبی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: این مورد همواره جای کار دارد، خوشبختانه دانشگاه آزاد واحد شهرکرد از حدود ۱۶۰ عضو هیات علمی هشت نفر سرآمد علمی دارد که شش نفر آنها جزو دو درصد دانشمندان دنیا هستند اما ظرفیت بالاتری داریم، از طرفی کشور ظرفیتهای بالایی دارد اگر از راه رسانه ها و دانشگاه بتوان دانشجو و از دوران دانش آموزی شروع و نهادینه نماییم یاد دهیم تا این مسئله در دانشگاه بارور شود.
وی تصریح کرد: اگر از ابتدا و پایه دانش آموز پرسشگر بار بیاید و به دنبال رفع مسئله باشد در دوران دانشجویی هم تداوم پیدا می کند، البته هنوز جای کار است با این که اعتقاد دارم جامعه ما ظرفیت بسیار بیش تری دارد که ضروری است امید را در جوانان ایجاد نماییم که توانایی های زیادی دارند، حتی دانش آموزان دوره دبیرستان و یا دانشجویان ترم های پایین تر را میتوان در استارتاپ هایی که از جانب دانشگاه برگزار می گردد شرکت داد و این امر باعث می شود آنها به سمت پژوهش حرکت کنند و این افراد در معرض پژوهش قرار گیرند، حتی میتوان گفت باید مسئله محوری از دوران ابتدایی شروع شود، برای دانش آموزان اردوهای علمی گذاشته شود و این مورد می تواند ورودی به عرصه پژوهش باشد تا احساس مفید بودن فرد در جامعه حس گردد.




منبع:

1402/09/26
15:43:09
5.0 / 5
280
تگهای خبر: استارتاپ , پژوهش , پژوهشگر , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه