مقالات کاربردی، ظرفیت طلایی حل مسائل کشور

مقالات کاربردی، ظرفیت طلایی حل مسائل کشور

به گزارش پروژه آسان، Isc را میتوان به مثابه آینه ای روشن از توانمندی های کشور و سند رقابت موفق دانشمندان ایرانی با اندیشه ورزان خارجی عنوان نمود که در طول سالیان متمادی و از جانب سازمان های بین المللی نسبت به آن اعتراف شده که جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی در تولید علم اثربخش در جهان امروز داشته است.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، برای درک اثرگذاری تولید علم کاربردی در پروسه حل مسائل کشور، ابتدا باید بستر انتشار قسمتی از محتوای علمی، یعنی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام موسوم به «ISC» و تاریخچه و چرایی تشکیل آنرا فهم نماییم. مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، یک مرکز علمی و پژوهشی است که هدف آن ترویج و پیشرفت علم و فناوری در جهان اسلام است. سازمانی است که خدمات در رابطه با تحقیق و نشر علمی، نمایه سازی استناد و ارزیابی علمی را به جامعه دانشگاهی جهان اسلام ارائه می کند. ISC در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد و مقر آن در فرهنگ شهر تاریخی شیراز است. این مرکز از بدو تأسیس تا حالا و در گام اول با ابتکارات و برنامه های مختلف در تلاش بوده تا شکاف بین جهان اسلام و سایر جوامع علمی را از بین ببرد. دیگر گامی که در پس پرده ی این تارنمای اسناد علمی دنبال می شود، تجمیع و بهره مندی از محتواهای کاربردی این مجموعه برای حل مسائل کشورهای عضو است. موسسه ISC شامل مقالاتی از بیش از ۵۰ کشور جهان است و طیف وسیعی از رشته های علمی همچون علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم انسانی را پوشش می دهد. ناگفته نماند که این موسسه بطور مداوم با مقالات و استنادات جدید به روز می شود و آنرا به منبعی باارزش برای محققانی تبدیل می کند که مایلند با آخرین پیشرفت ها در حوزه خود به روز بمانند.

*مزیت های (isc) شدن مقالات

مزیت اصلی درج مقالات در این نمایه استنادی بالا رفتن اشراف اساتید و دانشگاه ها و میزان فعل و انفعالات علمی و تخصصی در مراکز است؛ برای اینکه سومین پایگاه استنادی معتبر بین المللی محسوب می شود. ایجاد بستر سنجش اثرگزاری تولیدات علمی و مقالات، تسهیل ارزیابی میزان توانمندی اساتید و دانشجویان، توانمندسازی مدیران و حله های اندیشه ورز برای سیاستگذاری علمی بهتر و تعیین چشم اندازهای اثربخش، چابک سازی ظرفیتهای به روز برای توسعه علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی جهان اسلام، همچون مزیت های به دست آمده به فراخور ایجاد مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام بشمار می رود.

*رتبه بندی در (isc)

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام از سال ۱۳۸۹ دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور را بر طبق ۲۶ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات-امکانات و کارهای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی که با اهمیت ترین ماموریت های دانشگاهی را مد نظر قرار می دهند، ارزیابی و رتبه بندی می کند. روششناسی رتبه بندی ملی ISC توسط تیمی متشکل از خبرگان و متخصصان رتبه بندی تهیه و در ششمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی مصوب می گردد. این مؤسسه ضمن ارائه سالانه رتبه بندی ملی ISC در کشور، از سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی را در سطح کشورهای اسلامی آغاز نموده است. رتبهبندی جهان اسلام ISC بر طبق شاخصها و معیارهای تخصصی در عرصه علم سنجی و متناسب با سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری صورت می پذیرد. نظام های رتبه بندی ملی و جهان اسلام ISC با ارائه فاکتورهای تخصصی و متنوع این امکان را برای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی فراهم آورده است تا با سنجش همه جانبه عملکرد خویش و آگاهی دقیق از رقبای ملی و منطقه ای، برنامهریزی ها و سیاست گذاری های مناسب جهت رشد وضعیت و تبدیل شدن به دانشگاه های تراز جهانی را اتخاذ کنند.

*ظرفیت طلایی برای توسعه تعاملات و انتقال تجربیات

بسترهایی مانند مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام این امکان را به کشورهای عضو و غیرعضو می دهد که با انتشار مقالات علمی در قالب های مختلف پژوهشی، نسبت به انتقال تجربیات و افزایش تعاملات دانشی سرعت و دقت بیشتری داشته باشند. علاوه بر نمایه سازی مقالات، ISC تعدادی خدمات دیگر در رابطه با تحقیقات علمی و انتشارات ارائه می دهد. این خدمات شامل تحلیل و بررسی استناد، ارزیابی تحقیق و شبکه های علمی است. شایان ذکر است که ISC همین طور کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی را برای ترویج همکاری و تبادل علمی در جهان اسلام برگزار می نماید که ظرفیت مهمی برای توسعه دیپلماسی علمی کشورهای جهان اسلام محسوب می شود. یکی از اهداف کلیدی این مجموعه ترویج استفاده از منابع اسلامی در تحقیقات علمی است؛ برای اینکه اهمیت دانش اسلامی را به رسمیت می شناسد و بدنبال ادغام آن در تحقیقات علمی مدرن است.

*(isc)، علم نافع و حل مسائل داخلی و خارجی

جمهوری اسلامی ایران با تولید ISC، پس از ایالات متحده که ۶۰ سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز پس از کشور هلند، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده است. این فرایند، گام بلندی در امتداد بهره مند سازی کشورمان و همین طور دولت های عضو در این مجموعه استنادی از علوم کاردی و درحقیقت همان «علم نافع» شمرده می شود. اگر دانشگاه های را به مثابه سوزن بانی که حرکت قطار در راه ریل ها را سازمان می دهد بدانیم که جهت دهنده ی قطار پیشرفت کشور به سمت ریل انقلاب و تمدن اسلامی محسوب می شوند بدانیم، با توجه به این که ریل انقلاب هنوز در مرحله ی دولت اسلامی تکمیل نشده و نیازمند ارائه ی منشورها و تولید الگوها، مکتب ها و نظامات قدرتمند، مستحکم، غنی و جهان شمول در حوزه های یکپارچه ی اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری، فنی و علمی است، به جایگاه isc در این پروسه پی خواهیم برد.

نقش آفرینی فعال در تولید آثار فاخر و نمایه سازی آنها در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام به ما این امکان را می دهد که درک بهتری نسبت به میزان اثربخشی تولیدات علمی داخل کشور در حل مسائل کشور و انتقال تجربیات و راه حل ها به کشورهای عضو را می دهد. در موضوع اثربخشی isc در ایجاد علم نافع و هعمچنین ضرورت قرار گرفتن در ریل صحیح پیشرفت و علوم کاربردی؛ رهبر معظم انقلاب «استعمار» و «بمب اتم» را دو نمونه تاریخی از نتایج قرار گرفتن علم در راه غلط دانسته و می گویند: « باید همیشه مراقب باشیم تا اخلاق و معنویت در کنار علم قرار گیرد.» با عطف به این مسئله، از این مساله مهم نباید غافل شد که در حرکت علمی باید نیازهای فعلی و نیازهای آینده کشور مد نظر قرار گیرند و در رشته هایی سرمایه گذاری شود که مورد نیاز کشور است.

*آیا isc کافی است؟

در پاسخ به این پرسش که نقش آفرینی فعال در isc کافی است یا نه باید پاسخ داد که این پرسش به منزله حرکت از پله دوم است. پس لازم است که در این پروسه به پله ی اول یعنی؛ نقش مجدانه اساتید بوده و و بعد از آن نقش آفرینی فعال دانشجویان با انگیزه برگردیم. رکن اول و پیشران حرکت علمی کشور اساتید طراز انقلاب اسلامی هستند و رکن دوم دانشجویان هستند که کشور را در راه قله های پیشرفت قرار داده و مسائل کشور را با تولیدات کاربردی حل و فصل می کنند.

Isc ظرفیت تبلور حل مسائل کشور

تاکید بر نقش آفرینی دانشجویان در خط مقدم حل مسائل کشور یکی از محورهای مستمر بیانات رهبر انقلاب است. ایشان می فرمایند: «برای این که بتوانیم به آینده های مطلوب برسیم، احتیاج به نسل جوان باهمت پرانگیزه مؤمن تلاشگر کاردان راه بلد داریم.» (بیانات رهبرانقلاب در دیدار دانشجویان نمونه و نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی ۲۵/۰۷/۱۳۸۵) با عطف به این محور از فرمایشات مقام معظم رهبری، پژوهش کابردی اثرگزار، استفاده از آن در حل مسائل کشور و همین طور ثبت بازخورد دستاوردهای علمی جوانان و دانش پژوهان در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ظرفیتی برای ایجاد انگیزه در کشورهای مسلمان مدرن برای الگوگیری از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در تحولات داخلی وخارجی شمرده می شود. Isc را می توان به مثابه آینه ای روشن از توانمندی های کشور و سند رقابت موفق دانشمندان ایرانی با اندیشه ورزان خارجی عنوان نمود که در طول سالیان متمادی و از طرف سازمان های بین المللی نسبت به آن اعتراف شده که جمهوری اسلامی ایران نقش به سزایی در تولید علم اثربخش در جهان امروز داشته است. ظرفیت نمایه سازی مقالات و تولیدات علمی در بسترهایی چون مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام به عنوان فرصتی برای رقابت بین المللی در میدان علم نافع و تلفیق تجربیات با هدف حل مسائل کشور در حوزه های مختلف ارزیابی می گردد.
محمدرضا حسنی آهنگر، رییس دانشگاه جامع امام حسین مقابل السلام




منبع:

1402/10/22
15:22:49
5.0 / 5
301
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , پژوهش , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه