محققان كشور بررسی كردند

خصوصیات برنامه درسی مناسب برای نسل Z

خصوصیات برنامه درسی مناسب برای نسل Z

به گزارش پروژه آسان، پژوهشگران کشور در یک مطالعه تحقیقاتی، خصوصیت های یک برنامه درسی متناسب با خصوصیات بومیان دنیای دیجیتال یعنی افراد نسل Z را مورد بررسی قرار داده اند.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، تحولات گسترده در جهان معاصر، ابعاد مختلف زندگی بشر را درنوردیده است و ظهور فناوری های نوی اطلاعات و ارتباطات بر تمامی جنبه ها و ابعاد زندگی انسان، تأثیری به سزا داشته است. دراین میان، اینترنت، بزرگ ترین بر هم زننده روند عادی تمدن و تاریخ، باعث ظهور نسلی جدید شده و گرایش به سمت یادگیری های دیجیتالی در اغلب فعالیت ها هم به دغدغه اصلی اغلب ساکنان کره زمین تبدیل گشته است. دانش آموزان امروز، نسلی را نشان می دهند که همراه با فناوری رشد کرده اند و با استفاده از فناوری، احتیاج به نگاهی متفاوت در یادگیری دارند. این گروه نسلی با ارتباطات دیجیتال بزرگ شده و از تلفن های هوشمند در پاسخ به همه نیازهای خود استفاده می نمایند.

بنا بر گفته های صاحب نظران، این گروه نسلی را در یک طبقه بندی جهانی، نسل Z می نامند که بعد از سال ۲۰۰۰ متولد شده اند. نسل Z اولی نسلی هستند که در جهان متصل به اینترنت به دنیا آمده اند. آنها در واقع نخستین نسلی هستند که در فناوری غوطه ور شده و درست از همان زمان تولد، تلفن های هوشمند، شبکه های اجتماعی و دنیای همبسته، همیشه بخشی از زندگی آنها را ایجاد کرده است. درک صفات و یا رفتارهای این گروه و پی بردن به نحوه پشتیبانی از آنها، درکنار یافتن راهکارهای شناخت و همکاری با نسل های دیگر، نکته کلیدی در اثربخشی آموزش برای نسل فوق است. امروزه، درک نوع جدید مدارس و دانشگاه ها، درک جهان فرا پیچیده، انسان های پیچیده و ابزارهای فناوری دنیای جدید نقشی مهم درمورد تجدید نظر در برنامه های درسی فراهم می کنند.

با توجه به اهمیت بالای این موضوع، محققانی از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مبادرت به انجام پژوهشی کرده اند که در آن، برنامه درسی متناسب با خصوصیت های نسل Z مورد بررسی و واکاوی علمی قرار گرفته است.

در این مطالعه کیفی، محققان از راه نوعی مصاحبه تحقیقاتی به نام مصاحبه نیمه ساختاریافته، ۲۳ نفر از خبرگان علمی-اجرایی و همینطور ۲۰ نفر از دانش آموزان دوره متوسطه را مورد پرسش قرار داده و سپس داده های به دست آمده را تجزیه وتحلیل نموده اند.

طبق یافته های این تحقیق، برنامه های درسی متناسب با خصوصیت های نسل Z، ناظر بر ۱۰ اصل زیر هستند: منطق، اهداف، محتوی، راهبردهای یادگیری، خصوصیت های معلمان نسل Z، موقعیت های یادگیری، سنجش و ارزشیابی، عوامل زمینه ای، پدیده های نوظهور و چرخش های نوگرا.

در این رابطه، کوروش فتحی واجارگاه، استاد و پژوهشگر برنامه ریزی درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و همکارانش می گویند: «این امر، تأیید شده است که نسل Z، بعنوان اولی نسل از بومیان واقعی دنیای دیجیتال هستد که با فناوری دیجیتال، از بدو تولد، به صورت گسترده درگیر بوده اند و به همین دلیل، آنها را نسل اینترنت می نامند. این نسل نسبت به نسل های قبلی بسیار متفاوت هستند؛ بگونه ای که این تفاوت، ضرورت توجه و تحقیقات زیادی را توسط پژوهشگران، مدیران، معلمان و حتی والدین ایجاد نموده است».

به گفته این محققان، «نسل Z، اشتراک گذار زندگی خود در شبکه های اجتماعی و ارتباط از راه تلفن های هوشمند، ارتباط با کانال های چندرسانه ای اجتماعی، اشتراک گذار تصاویر، داستان ها و ویدئوها در چندین رسانه نظیر اسنپ چت، توییتر و اینستاگرام هستند. همینطور دانش آموزان نسل Z از راه بازی های تعاملی و پروژه های مشترک با توان یادگیری بصری فوق العاده رشد می کنند».

نتایج این پژوهش بر مبنای نظرات متخصصان بر این مورد تاکید دارند که خصوصیت های بومیان دنیای دیجیتال شامل ساختارشکنی، نگرش جهانی، قدرت ارزیابی دقیق و ماهرانه، خصوصیت اجتماعی، مصمم بودن، توافق پذیری، جستجوگری، فردگرایی، تنوع طلبی و کثرت گرایی هستند.

بنا بر گفته های فتحی واجارگاه و همکارانش، «مهارت هایی مانند حل مساله، خلاقیت و تفکر انتقادی همچون نمونه هایی از ارتقاء مهارت های توسعه شخصی برای عموم افراد هستند و بایستی آموزش و تربیت افراد Z در همه جوانب زندگی، ازطریق کسب ارزش های اخلاقی، جسمی، اجتماعی، حرفه ای، زیباشناختی و روشنفکری، معنوی، مدنی و روان شناختی صورت گیرد».

آن ها پیشنهاد نموده اند که «برنامه ریزان و طراحان برنامه درسی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی همسو با پدیده های نوظهور را با استفاده از ابزار هنر مطرح نمایند و از این طریق، آموزش و تربیت یادگیرندگان نسل Z را کاربردی و اثربخش نمایند. همینطور ضروری است با رشد توانمندی های فردی، تاب آوری، همدلی، همراهی وآموزش مهارت های زندگی این گروه نسلی را در اولویت قرار داد و با توسعه تفکر همدلانه و رشد مهارت های تیمی و ترویج گفتمان سازی، زمینه رشد و بالندگی آنها را فراهم آورد».

شایان ذکر است، این یافته های علمی پژوهشی که برنامه ریزان، مدیران و معلمان را متوجه این اصل می نمایند که گروه نسلی Z دارای علاقمندی ها، سرگرمی ها، سبک های یادگیری و نیازهای متفاوتی هستند، در نشریه «نظریه و عمل در برنامه درسی» وابسته به انجمن مطالعات برنامه درسی ایران انتشار یافته اند. نشریه فوق با همکاری دانشگاه خوارزمی و به صورت دو فصلنامه انتشار می یابد.




1403/03/18
12:43:43
5.0 / 5
150
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه