سمینار ملی فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی

سمینار ملی فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی

پروژه آسان: چهارمین سمینار ملی فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی در ایام ۳۰ و ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۳ در محل سالن همایش های پژوهشگاه رویان انجام می شود.



به گزارش پروژه آسان به نقل از پژوهشگاه رویان، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی؛ دبیر علمی چهارمین سمینار ملی فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی در مورد لزوم برگزاری این سمینار اظهار داشت: امروزه اثبات شده است که اغلب گونه های حیوانی مورد استفاده در امور علمی دارای سیستم عصبی تکامل یافته و همینطور دارای احساس و ادراک وسیعی هستند. این حیوانات در خیلی از پروژه های علمی، مجبور به تحمل درد، ترس، اضطراب، اندوه و افسردگی می شوند و اغلب موارد هم در انتهای کار، کشته می شوند. در خلال دهه های اخیر مبحث رعایت اصول اخلاقی در «استفاده از حیوانات در امور علمی» اهمیت بسیار یافته است.
وی افزود: استفاده از حیوانات در امور علمی باید با عنایت به سه اصل «استفاده از روش های جایگزین حیوانات یا Replacement، کاهش استفاده از حیوانات یا Reduction و بهینه سازی شرایط مراقبت از حیوانات یا Refinement صورت گیرد. این اصول در دنیا تحت عنوان اصول ۳Rs شناخته شده اند. اصل «استفاده از روش های جایگزین حیوانات» به این معنا است که درصورتیکه راهکار جایگزینی جهت استفاده از حیوانات زنده در امور علمی مقدور باشد، استفاده از حیوانات مذکور از نظر اخلاقی مجاز نیست و استفاده از روش های جایگزین در اولویت است.
رئیس دانشکده علوم پایه و تکنولوژی های جدید علوم پزشکی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: وبینار «فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» با هدف آشنایی جامعه علمی با فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی، ابتدا در سال ۱۳۹۹ و سپس در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط «پژوهشگاه رویان» با همکاری «دانشکده علوم پایه و تکنولوژی های جدید علوم پزشکی جهاددانشگاهی» برگزار گردید.
وی در مورد زمان برگزاری این سمینار امسال اظهار داشت: چهارمین سمینار ملی فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی 4th National Seminar on Alternative Technologies to Laboratory Animals در تاریخ چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ (از ساعت ۸ تا ۱۶: ۳۰) و پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ (از ساعت ۸: ۳۰ تا ۱۶: ۳۰) به صورت حضوری در سالن همایش های پژوهشگاه رویان برگزار می گردد.
دکتر شاهزاده فاضلی در مورد محورهای اصلی این سمینار توضیح داد: این سمینار دارای دو محور اصلی «هوش مصنوعی» و «مدل سازی سلولی» است. همینطور نشست هایی با عنوان «ضرورت کاربرد فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی در پژوهش و آموزش»، «هوش مصنوعی: گذشته، حال و آینده»، «ارگانوییدها و ساختارهای سه بعدی زیستی»، «کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش های بیولوژیک»، «اصول اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی» و «مدل سازی سلولی: گذشته، حال و آینده» در این سمینار برگزار می گردد.
دبیر علمی چهارمین سمینار فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی در مورد مخاطبان این سمینار اظهار داشت: همه گروههای علوم پزشکی، علوم زیستی، علوم پایه، دامپزشکی، پژوهشگران، دانشجویان و گروههای آموزشی استفاده کننده از حیوانات آزمایشگاهی می توانند از این سمینار بهره مند شوند.
وی تصریح کرد: این سمینار همینطور دارای امتیاز بازآموزی برای اعضای نظام پزشکی و اعضای نظام دامپزشکی است. علاقه مندان جهت ثبت نام در «چهارمین سمینار ملی فناوری های جایگزین حیوانات آزمایشگاهی» می توانند به لینک وب سایت معاونت آموزش پژوهشگاه رویان رجوع و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۲۳۵۶۲۱۷۷ تماس حاصل کنند.


1403/03/21
10:50:38
5.0 / 5
215
تگهای خبر: آموزش , اضطراب , پزشك , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه