مرسدس بنز به اصل خودش بازگشت
به گزارش پروژه آسان، در روزگاری که طراحی خودرو ها به سمت یکنواختی و بی روحی رفته و حتی مرسدس بنز هم از آن بی نصیب نمانده، این برند آلمانی با کانسپت تازه اش به نام ویژن آیکانیک، بار دیگر روح کلاسیک و شکوه اصیل خویش را زنده کرده است. خودرویی که تلفیقی از الهام از گذشته، فناوری آینده و زبان طراحی جسورانه را به نمایش می گذارد.
امیرمسعود عابدین: راستش را بخواهید، اینروزها حتی محصولات مرسدس بنز هم طراحی خوبی ندارند و دنیای خودرو به سوی بی روحی و بی احساسی بدی پیش رفته است. خیلی از خودروسازان دیگر آن ابهت و زیبایی سابق را نداشته و همه در مسیری مشابه قدم برمی دارند که یکی از مسببین آنرا میتوان خودرو های چینی دانست. اما امروز را میتوان روزی درخشان در میان دوران تاریک طراحی خودرو ها دانست، چونکه مرسدس بنز باردیگر به شکوه قبل خودش برگشته است. این خودروساز بعد از کسب تجربیاتی در حوزه طراحی خودرو های برقی خود معروف به EQ و هجوم نارضایتی ها، تصمیم جدیدی گرفته است. این تصمیم جدید، در کانسپت این خودروساز با نام ویژن آیکانیک (Vision Iconic) مجسم شده است.
چه دوست باشید چه نداشته باشید، جلوپنجره پیکسلی که مرسدس برای نخستین بار در GLC جدید معرفی نمود، به این زودی ها کنار گذاشته نخواهد شد. در حقیقت، انتظار می رود که مدلهای بیشتری از مرسدس طی چند سال آینده از جلوپنجره های بزرگ و درخشان بهره ببرند. اما بر خلاف GLC، جلوپنجره جدید روی این کانسپت به خوبی نشسته است.
جلوپنجره Vision Iconic بازتفسیر و ادای احترامی به جلوپنجره های رادیاتور گذشته این برند است. در عین حال، در اینجا از یک قاب کرومی، یک شبکه شیشه ای دودی و نورپردازی دور خط استفاده می نماید که هنوز کمی پرزرق و برق به نظر می آید، اما حداقل خیلی لوکس تر از جلوپنجره بزرگ GLC است.
الهام از طراحی گذشته
بدنه ویژن آیکانیک شباهت قابل توجهی به مرسدس بنز ۵۴۰K Autobahn Kurier مدل ۱۹۳۸ دارد که نمونه ای از آن در ایران موجود است. در همین حال، ۳۰۰SL نمادین بر طراحی قسمت عقب خودرو تأثیر گذاشته، در صورتیکه مرسدس از مدلهای W۱۰۸ و W۱۱۱ و ۶۰۰ پولمن برای الهام گرفتن در طراحی جلوپنجره بهره برده است.
در داخل، تأثیر سبک آرت دکو با ساختار شیشه ای شناور داشبورد که مرسدس آنرا زپلین (Zeppelin) می نامد، با یک فرمان چهار پره ظریف و هوش مصنوعی ادامه پیدا می کند. در صندلی کانسپت از مخمل آبی و برای کف از معرق کاری استفاده شده است، یک تکنیک تزئینی قرن هفدهمی که در دهه ۱۹۲۰ احیا شد.
پیشرانه و فناوری
مرسدس جزییات خاصی در مورد پیشرانه این کانسپت عرضه نمی دهد، اما این خودرو برقی بوده و دارای سیستم Steer-by-Wire (فرمان دهی الکترونیکی بدون اتصال مکانیکی) است. این خودرو دارای رنگ خورشیدی است که می تواند بوسیله نور خورشید، برد بیشتری را کسب کند. بگفته شرکت، این رنگ روی یک شاسی بلند متوسط، می تواند انرژی کافی برای افزودن حداکثر ۱۲ هزار کیلومت برد را در سال و در وضعیت ایده آل تولید نماید.
ویژن آیکانیک همین طور از محاسبات نورومورفیک بهره می برد. این یک معماری محاسباتی است که برای عملکردی شبیه به مغز انسان طراحی شده و محاسبات هوش مصنوعی را سریع تر و کارآمدتر می کند. مرسدس می گوید که می تواند از این قدرت پردازشی برای تشخیص بهتر علایم راهنمائی و رانندگی، شناسایی خودرو های دیگر و کاهش نیازهای انرژی برای رانندگی خودکار استفاده نماید. ویژن آیکانیک دارای قابلیت خودران سطح ۴ و پارک خودکار است که به سرنشینان اجازه می دهد در طول سفر استراحت کنند.
این خودرو هم اکنون تنها یک کانسپت است، اما به احتمال زیاد جلوپنجره آن در سبک های مختلف و سایر نشانه های طراحی آنرا در مدلهای آینده مرسدس، مانند S کلاس برقی آینده خواهیم دید. ما امیدواریم ویژن آیکانیک به یک مدل تولیدی تبدیل گردد، اما تردید داریم که یک کوپه برقی بزرگ، جذابیت تولید انبوه را داشته باشد.
منبع: motor۱
بطور خلاصه، امیرمسعود عابدین: راستش را بخواهید، این روزها حتی محصولات مرسدس بنز هم طراحی خوبی ندارند و دنیای خودرو به سمت بی روحی و بی احساسی بدی پیش رفته است. مرسدس می گوید که می تواند از این قدرت پردازشی برای تشخیص بهتر علائم راهنمائی و رانندگی، شناسایی خودروهای دیگر و کاهش نیازهای انرژی برای رانندگی خودکار استفاده نماید. این خودرو هم اینک تنها یک کانسپت است، اما به احتمال زیاد جلوپنجره آن در سبک های مختلف و سایر نشانه های طراحی آن را در مدل های آینده مرسدس، مانند S کلاس برقی آینده خواهیم دید.
منبع: ezproject.ir
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب