نحوه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس تغییر نمود بعلاوه جزئیات دستورالعمل جدید

نحوه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس تغییر نمود بعلاوه جزئیات دستورالعمل جدید

پروژه آسان: وزارت آموزش و پرورش سه ماه قبل فراخوانی جهت نظرخواهی از فرهنگیان برای شایسته گزینی مدیران مدارس منتشر نمود و قرار بود سامانه ای طراحی شود تا فرهنگیان داوطلب برای مدیریت مدارس در آن ثبت نام كنند. دو روز گذشته دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران مدارس ابلاغ شد؛ حالا مقرر است داوطلبانی كه فرآیندهای مربوط را طی كرده و امتیازات لازم را بدست بیاورند بعنوان مدیران مدارس در سال آینده منصوب شوند.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، طبق اعلام عظیم محبی، مدیر كل متوسطه اول و مسئول كمیته فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، این حركت گامی در جهت شایستگی گزینی مدیران مدارس تلقی می گردد. در مرحله اول بعد از تحلیل نظرات همكاران، كمیته ای از نمایندگان معاونت های مختلف وزارت آموزش و پرورش تشكیل شد و فرآیند این كار به این صورت خواهد بود: تشكیل كمیته انتخاب و انتصاب در مناطق آموزش و پرورش جهت مشخص كردن مدارسی كه نیاز به مدیر دارند، اطلاع رسانی به فرهنگیان جهت رجوع به سامانه جهت آگاه شدن از شرایط احراز مدیریت، اعلام داوطلبی در سامانه بعد از مطالعه شرایط احراز مدیران در هر دوره تحصیلی، تكمیل سوابق پرسنلی و عملكردی در سامانه و مشاهده امتیاز خود بعد از تأیید كمیته، برگزاری آزمون برای همكاران داوطلب مدیریت بعد از مراحل اداری و قانونی و مصاحبه از افرادی كه ۳۰ درصد نمره را در آزمون كسب كرده باشند.
وی اضافه كرد: افراد كاندیدا در سه مرحله امتیازاتی را كسب خواهند كرد كه این امتیازات، برای سوابق پرسنلی وعملكردی ۲۰۰ امتیاز، برای آزمون ۲۰۰ امتیاز و برای مصاحبه ۴۰۰ امتیاز درنظرگرفته شده است. سرفصل های آزمون از سند تحول، آیین نامه اجرایی مدارس، اصول راهنمایی و مشاوره و مدیریت خواهد بود كه منابع آن در سامانه قرار داده خواهد شد.
در مقدمه دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران مدارس كه از جانب وزیر آموزش و پرورش به مدیران كل استانی در تاریخ سوم بهمن ماه ابلاغ گردید آمده است كه «با عنایت به نقش مهم و بی بدیل مدیران مدارس در هدایت و رهبری فعالیت آموزش و پرورشی و زمینه سازی برای تحقق اهداف تعلیم وتربیت، دقت و توجه در انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است».
توجه ویژه به اصل شایسته سالاری و تجلی این اصل در فرایند شناسایی و انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متضمن بهره گیری از روش های نوین و كارآمد و استفاده از ابزاری است كه قابلیت تطبیق شایستگی داوطلبان مدیریت را داشته باشد.
بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه جلوه ای از تحقق مراتب حیات طیبه، كانون عرضه خدمات و فرصت های تعلیم، زمینه ساز درك و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تكوین و تعالی پیوسته هویت آنان بر مبنای نظام معیار اسلامی است.
تربیت عبارت است از فرآیند تكاملی زمینه ساز تكوین و تعالی پیوسته هویت متربیان به صورتی یكپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی به منظور هدایت ایشان در مسیر آماده شدن جهت تحقق اگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد و تحقق این مهم مستلزم مدیران شایسته ای است كه بتوانند این ماموریت خطیر را راهبری كنند. در این راستا توجه ویژه به اصل شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس و زمینه سازی برای اطلاع رسانی دقیق و مناسب برای شناسایی ظرفیت نیروهای اثر بخش با انگیزه، متخصص و موثر در بدنه آموزش و پرورش ضروری می باشد. استقرار نظام شایسته سالاری و تضمین كیفیت در اجرای برنامه های آموزشی مدارس از اهداف این طرح است.
مراحل انتخاب و انتصاب مدیران:
۱- تشكیل كمیته انتخاب و انتصاب مدیران: به منظور اجرای دقیق این دستورالعمل، كمیته مربوط باید در بهمن ماه هر سال تشكیل و دستورالعمل را حداكثر تا نیمه دوم بهمن ماه به مدارس ارسال نماید.
۲- درج مشخصات و تعداد مدارسی كه در سال تحصیلی آتی نیا ز به مدیر دارند. مشخصات مدارس واجد شرایط باید در اسفندماه در سامانه به ثبت برسد.
۳- مشاهده مشخصات و تعداد مدارسی كه در سال آتی نیاز به مدیر دارند و اعلام داوطلبی
۴- بررسی و تایید سوابق پرسنلی و عملكرد ی داوطلبین: كمیته انتخاب و انتصاب مدیران امتیازات و شرایط مربوط به اطلاعات پرسنلی و سوابق عملكردی را بررسی می كند.
۵- استعلام حراست: مسئول حراست موظف است تا آخر اردیبهشت ماه نظر خویش را به كمیته انتخاب اعلام نماید.
۶- آزمون: بازه زمانی برگزای آزمون در سطح مناطق از اول تا آخر خردادماه هر سال است و تمامی افراد واجد شرایط با حضور در پایگاه های آزمون در زمان تعیین شده وارد سامانه شده و نسبت به پاسخگویی اقدام می كنند. سقف امتیاز آزمون ۲۰۰ است و كسب حداقل چهل درصد از نمره متقاضی مجاز به ورود به مرحله بعد می گردد.
همچنین سرفصل آزمون های ورودی عبارت است از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اهداف دوره های تحصیلی، برنامه درس ملی، آیین نامه اجرایی مدارس، آیین نامه هدایت تحصیلی، دانش عمومی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آشنایی با كلیات نگه داری اموال دولتی و امور مالی و اصول راهنمایی و مشاوره.
۷- مصاحبه: سقف امتیاز مرحله مصاحبه ۴۰۰ امتیاز است.
۸- معرفی افراد واجد شرایط به شورای معاونین ادارات آموزش و پرروش
۹- صدور ابلاغ و حكم كارگزینی
۱۰- اقدامات بعد از انتصاب
ملاحظات مهم: مدیران مدارس در این دستور العمل شامل مدیر آموزگار، مدیر دبستان، مدیر دوره های اول و دوم متوسطه و مدیر هنرستان است و همینطور انتخاب و انتصاب معاونین مدارس همچون سنوات گذشته با پیشنهاد مدیر مدرسه و صدور ابلاغ توسط اداره آموزش و پرورش صورت می گیرد.
برای انتخاب و انتصاب مدیران مدارس خاص اعم از شاهد و ایثارگران و غیر دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی ضروری می باشد ضمن رعایت تمامی مراحل این دستورالعمل شرایط ویژه انتخاب مدارس فوق مورد توجه قرار گیرد. همینطور در زمان انتصاب فرد بعنوان مدیر لازم است از خدمت سنواتی وی حداقل چهار سال تا بازنشستگی باقی مانده باشد.






1396/11/05
13:45:59
1.0 / 5
7509
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , داوطلب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
حسین:
اگرشرط مدیرمدرسه مدرک لیسانس است آنهایی که به دلیل محدویت مدرک لیسانس ندارند ودر شرف بازنشستگی هستند چه کنند

پروانه:
نمره چندمورد قبول است

صادق کرد:
ایا کسی که دارای کارشناسی مدیریت اموزشی می باشد نیز باید در ازمون شرکت کند با چندین سال سابقه مدیریت

حاتم نریمانی:
با سلام آیا برای مدیر آموزگاری هم شرط چهار سال باید از سنوات خدمتی همکار باقیمانده باشد.؟
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه