مدیركل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش:

اصلاح آیین نامه ارزشیابی توصیفی دبستانی ها

اصلاح آیین نامه ارزشیابی توصیفی دبستانی ها

پروژه آسان: مطالعات ارزشیابی توصیفی از سال ۱۳۸۱ شروع و یك سال بعد وارد فاز اجرای آزمایشی شد. این طرح تا سال ۱۳۸۷ مرحله اول و دوم اجرای آزمایشی خویش را طی كرد و از سال ۱۳۸۷ به صورت تدریجی از پایه اول تا ششم توسعه یافت. امروز ارزشیابی تمام دانش آموزان دوره ابتدایی در سراسر كشور بر مبنای نظام ارزشیابی توصیفی صورت می گیرد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، نظام ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی با هدف تولید تغییرات بنیادی در نظام موجود ارزشیابی و با رویكردهای نوین در فرایند یاددهی ـ یادگیری و شیوه های اثربخش ارزشیابی در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید.
تاكید این نظام بر تغییر مقیاس كمّی به مقیاس كیفی و ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تكوینی است. از خصوصیت های این شیوه ارزشیابی، پویایی، كیفی بودن، عملكردگرایی و فرایند محوری آن است و بنابراین در فرایند یادگیری، ضعف ها و قوت های یادگیری دانش آموز بر مبنای محتوای پوشه عملكرد وی ـ شامل گزارشی از تمامی فعالیت ها، مهارت ها و نگرش كودك بررسی می گردد.
هرچند اجرای ارزشیابی توصیفی طی سال های گذشته نارسایی هایی داشته و انتقاداتی به آن وارد است اما بتدریج جای خویش را در نظام آموزشی باز كرده و مسئولان آموزش و پرورش در این دوره به دنبال اصلاح ایرادات آن هستند تا جایی كه چند ماه گذشته رضوان حكیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به انتقادهایی كه به ارزشیابی توصیفی دانش آموزان مقطع ابتدایی وارد می شود، اظهار داشت: برای رفع ابهام پایش عملكرد دانش آموزان را بر مبنای مصوبه ۹۱۱ شورای عالی آموزش و پرورش اجرایی خواهیم كرد كه كلیات آن در شورای معاونان به تصویب رسیده است. همینطور این مورد در كمیسیون های شورای عالی مطرح شده و با عنایت به بازخوردها در حال اصلاح نهایی است.
وی ادامه داد: بر طبق این طرح ۱۰ درصد از دانش آموزان مقطع سوم و ششم ابتدایی از نظر مهارت های اصلی خواندن، نوشتن، حساب كردن و مطالعات اجتماعی مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرند و پس از این پایش می توانیم پاسخی دقیق و بر مبنای پژوهش های میدانی در مورد سطح سواد دانش آموزانی كه بر مبنای ارزشیابی توصیفی ارزیابی می شوندT عرضه بدهیم.


سنجش عملكرد واقعی دانش آموزان در طرح ارزشیابی توصیفی


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، مرتضی شكوهی، مدیركل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح ارزشیابی توصیفی اظهار نمود: با عنایت به اینكه در ارزشیابی توصیفی به عملكرد واقعی دانش آموزان متناسب با شرایط آنها توجه می شودT حقوق دانش آموز هم بیشتر رعایت خواهد شد.
وی كه در رادیو گفت وگو حضور پیدا كرده بود درباره زیرساخت های فرآیند ارزشیابی توصیفی دانش آموزان ابتدایی اظهار داشت: ارزشیابی توصیفی دوران آزمایشی و پایلوت خویش را گذرانده است. یكی از مهم ترین اقداماتی كه باید در فرآیند آموزش صورت گیرد سنجش عملكرد دانش آموزان است كه یك جزء جدایی ناپذیر از فرآیند آموزش و یادگیری به حساب می آید.
مدیركل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه این سنجش علاوه بر اینكه معلم را در شناسایی دانش آموز خود كمك می نماید، باعث آگاه شدن اولیاء از وضعیت تلاش و درس فرزندان شان هم خواهد شد اظهار نمود: در گذشته این فرآیند توسط معلمان و با استفاده از سوالات كتبی و با مقیاس نمره ای صفر تا ۲۰ انجام می شد كه با عنایت به مطالعات انجام شده پیرامون معایب آن، آموزش و پرورش تصمیم گرفت جریان سنجش جهت دهنده و در عین حال آرامش دهنده ای را برای دانش آموزان و اولیاء تولید كند.
شكوهی در پاسخ به اینكه آیا ارزشیابی توصیفی می تواند ارزش افزوده ای برای دانش آموزان تولید كند؟ اظهار داشت: در بعضی مدارس تراكم و جمعیت كلاس بالاست و به علت آنكه معلمان باید بازخورد توصیفی دهند كار برایشان سخت می گردد. البته این فرآیند از پایه اول ابتدایی اجرا می گردد و ازاین رو اولیاء و دانش آموزان با این سبك ارزشیابی آشنا هستند و آموزگاران سراسر كشور هم آموزش های لازم را دریافت كرده اند.
وی درباره انجام تكالیف در مدارس و واگذاری مسئولیت به دانش آموزان در نظام ارزشیابی توصیفی اظهار داشت: اینكه دانش آموزان با چه ابزار و مسئولیتی ارزشیابی شوند به هدف آموزش و پرورش بر می گردد. در بعضی موارد حفظ كردن، اهمیت بسیار زیادی دارد و باید ابزاری را فراهم نماییم تا حفظیات دانش آموزان را بسنجد. در بعضی موارد هم تحلیل ها و نوشته ها و حتی فعالیت عملی دانش آموزان اولویت پیدا می كند.
مدیركل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: برای ارزشیابی توصیفی ابزارهای متفاوتی را در نظر گرفته ایم. در این نظام، معلم می تواند از آزمون های كتبی و تكلیف های عملی برای سنجش دانش آموزان استفاده نماید.


در پی اصلاح آیین نامه ارزشیابی توصیفی هستیم


شكوهی با اشاره به اینكه البته نگرانی هایی در جامعه در خصوص كاهش سواد و تعمیق یادگیری به دنبال ارزشیابی توصیفی وجود دارد اظهار داشت: این دغدغه و نگرانی در سطح جامعه وجود دارد، اما یكی از خصوصیت های نظام ارزشیابی این است كه متناسب با شرایط كلاس، دانش آموزان و معلم صورت گیرد. باید تلاش نماییم دانش آموزان را بعنوان پدیده ها و واقعیت های خاص و ویژه در نظر بگیریم و معلم هم متناسب با آن، برنامه آموزشی و روش ارزشیابی از آنها را پیش بینی نماید. در ارزشیابی توصیفی به عملكرد واقعی دانش آموزان متناسب با شرایط آنها توجه می گردد و به همین علت حقوق دانش آموز هم بیشتر رعایت خواهد شد.
وی درباره مراحل مختلف ارزشیابی توصیفی عنوان كرد: یافته های علمی فراسرزمینی هستند و معمولاً قابلیت اجرایی شدن در سایر مناطق را هم دارند اما بطور قطع این طرح در ایران متناسب با شرایط و نیازها بومی سازی شده و فرآیند و مراحل خویش را طی كرده است. طرح ارزشیابی توصیفی بطور قطع استانداردهای خاصی دارد، شورای عالی آموزش و پرورش آیین نامه ای را مصوب كرده و دقیقا ضوابط آن به صورت قانونی تعیین شده است. ما همچنان به دنبال اصلاح آیین نامه و تكمیل فرآیند به دنبال مطالعات جدید هستیم.



1397/08/06
14:19:46
5.0 / 5
4360
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه