، بررسی دلایل اُفت ریاضیات در ایران،

استقبال از خانه های ریاضیات در گذشته بیشتر بود، در جلب كمك های مالی موفق نبوده ایم

استقبال از خانه های ریاضیات در گذشته بیشتر بود، در جلب كمك های مالی موفق نبوده ایم

پروژه آسان: مدیر خانه ریاضیات استان یزد با اشاره به اینكه «خانه ریاضیات استان یزد یك موسسه حدودا خودگردان است»، اظهار داشت: بیشتر افرادی كه در این جا مشغول به كار هستند، از دبیران بازنشسته هستند و ما نیروی استخدامی نداریم كه لازم باشد حقوق ثابت پرداخت نماییم. ما بارها با ارگان ها همچون شهرداری یزد صحبت كردیم كه بتوانیم مانند خانه ریاضیات اصفهان كمك مالی بگیریم، ولی تابحال موفق نشده ایم.


صفا احراری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به «درآمدزا نبودن كلاس هایی كه درخانه ریاضیات برگزار می شود» اظهار نمود: كلاس ها برای خانه ریاضیات درآمدزایی ندارد، چونكه هزینه ای كه گرفته می شود، كم تر از حد معمول است و تعدادی از دانش آموزان هم از سوی موسسات خیریه همچون محك، بهزیستی و كمیته امداد معرفی می گردند كه به صورت مجانی در كلاس ها شركت می كنند. برخی از دانش آموزان هم با اشاره به اینكه وضعیت مالی مناسبی ندارند شامل تخفیف 50 درصدی برای حضور در كلاس ها می شوند. البته باید توجه داشت كه همكاران مدرس ما هم چندان چشم داشتی به حق الزحمه تدریسشان ندارند. در حقیقت هزینه ها و درآمدها پایاپای است.
وی درباره هزینه هایی كه برای مسابقات مختلف از داوطلبان گرفته می شود، اظهار داشت: هزینه هایی كه برای مسابقات مختلف از داوطلبان می گیریم هم به گونه ای است كه صرف هزینه های طرح سوال، تصحیح، برگزاری مسابقه و در نهایت برگزاری جشنواره و اهدای جوایز می گردد. در حقیقت هر ساله گردش مالی ما به صفر می رسد و دوباره آغاز می نماییم و هر زمان كه گردش مالی كم تری داشته باشیم، به همكارانی كه در شورای علمی و اجرایی هستند، هیچ حق الزحمه ای پرداخت نمی كنیم؛ البته آن ها هم هیچ انتظاری ندارند و می توان اظهار داشت كه همه فقط با عشق به علم ریاضی در اینجا جمع شده اند.
احراری یكی از طریق های ارتقای وضعیت خانه ریاضیات استان یزد را كمك های مالی افراد خیر و كارخانجات دانست و اظهار داشت: هم چنین افرادی كه خود به كارهای علمی مشغولند و وضعیت مالی خوبی دارند، می توانند بخشی از پول خویش را صرف موسسات NGO كنند؛ ولی در یزد تابحال این اتفاق نیفتاده است. ما در حد توانمان سعی كردیم كه از حمایت صنعت برخوردار شویم، ولی صنایع برای تبلیغ خود به سراغ جاهایی می روند كه مخاطب زیادی داشته باشد. ما اگر بخواهیم نمایشگاه ریاضی هم برگزار نماییم، به سختی می توانیم اسپانسر بیابیم. اسپانسرها به دنبال برنامه هایی هستند كه در نهایت برایشان سودآوری داشته باشد.
وی با اشاره به همكاری خوب اداره كل آموزش وپرورش یزد با خانه ریاضیات این استان، اضافه كرد: ما با استفاده از گروه های آموزشی دوره متوسطه، تمام برنامه ها و فعالیت هایمان را به تمام آموزشگاه ها و مدارس می فرستیم و مدارس با ما همكاری خوبی دارند و هر وقت مشكل مالی داشته باشیم از امكانات آموزش و پرورش استفاده می نماییم. خوشبختانه مسئولان اداره كل آموزش و پرورش یزد پشتیبان معنوی ما هستند، كمك می كنند كه ما جایگاه خوبی از لحاظ روحی داشته باشیم و برای ما احترام خاصی قائل هستند.
مدیر خانه ریاضیات استان یزد با اشاره به اینكه استقبال از برنامه های خانه ریاضیات در گذشته بیشتر بوده و دانش آموزان و دانشجویان به كارهای پژوهشی و تحقیقاتی اهمیت بیشتری می دادند، تصریح كرد: در ایام اولیه بازگشایی خانه ریاضیات تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان از برنامه های خانه استقبال كردند. در سال های اولیه هنوز قشر دانشجو به دنبال تحقیق و پژوهش بود و دانش آموزان هم كم تر درگیر كنكور و تست زدن بودند و علاقه زیادی به كارهای پژوهشی و تحقیقاتی نشان می دادند. ثمره فعالیت های اولیه خانه ریاضیات، برگزاری نخستین نمایشگاه ریاضی در سطح كشور در یزد شد كه بسیار مورد استقبال همه قشرها قرار گرفت؛ ولی هر سال كه می گذرد دانش آموزان و دانشجویان كم تری به اینجا می آیند كه یكی از دلایل آن بی انگیزگی و مسائل مالی است؛ البته هر روز تعدادی از فارغ التحصیلان رشته ریاضی به این جا رجوع می كنند ولی همه تقاضای تدریس كلاس های عمومی و خصوصی دارند؛ حتی وقتی در مورد برنامه های دیگر خانه صحبت می نماییم، ظاهراً علاقه نشان می دهند ولی پیگیر نیستند، البته شاید هم توان انجام طرح ها و برنامه های نوآورانه ندارند.
احراری با اشاره به اینكه ارائه طرح های جدید می تواند به مرور درآمدزا باشد، اظهار داشت: جامعه ما هم اكنون دنبال طرح جدید و نو است. خانواده ها دنبال راهكارهای جدیدی برای آموزش ریاضی فرزندان خود هستند و به سمت هر طرحی كه جدید باشد، می روند. بعنوان مثال، آموزش چرتكه در تمام شهرهای ایران هم اكنون متقاضی دارد و فكر می كنند یكی از مسیرهای صحیح آموزش ریاضی، آموزش چرتكه است؛ هر چند كه چرتكه می تواند قسمتی از محاسبات را برای دانش آموز تسهیل كند ولی نمی توان همه آموزش ریاضی را به چرتكه منحصر كرد.
احراری درباره نوآوری این مركز علمی در طراحی مسابقات جدید ریاضی اظهار داشت: ما در خانه ریاضیات یزد یك مسابقه تیمی ریاضی به نام "تورنی تیم ریاضی" طراحی كردیم كه حدود 10 سال است این مسابقه در یزد برگزار می گردد و دانش آموزان از پایه چهارم ابتدایی تا سال یازدهم در این مسابقه به صورت تیم های سه نفره شركت می كنند. این مسابقه دو مرحله ای است و سوالات به صورت تشریحی است. تمام سوالات "تورنی تیم" توسط شورای علمی خانه ریاضیات طرح می گردد و تصحیح برگه هم در خانه انجام می گیرد. سوالات "تورنی تیم" به گونه ای است كه با سوالات كلیشه ای امتحانات فرق دارد و علاوه بر به چالش كشیدن دانش آموزان، معلمان هم درگیر حل آن می شوند و این مهم، توانسته سطح علمی ریاضی را در مدارس بالا ببرد.
وی از مسابقه "رنگین كمان" به عنوان یكی دیگر از مسابقات طراحی شده در خانه ریاضیات استان یزد نام برد و اضافه كرد: امسال یك مسابقه هفت مرحله ای به نام رنگین كمان طراحی كردیم كه همه ابعاد ذهنی بچه ها را درگیر می كند. از سوالات درسی تا بازی های فكری و كامپیوتری و از كار عملی (ورزشی) تا دست ورزی ریاضی و حتی پرتاب دارت و حلقه در این مسابقه گنجانده شده است. مسابقه رنگین كمان هم به صورت تیم های سه نفره اجرا می گردد. هدف از برگزاری مسابقات به صورت تیمی، بالا بردن روحیه همكاری و تعاون بین دانش آموزان است. در مسابقات گروهی بچه ها یاد می گیرند چگونه با هم تعامل كنند و درمی یابند كه تبادل افكار حل مساله را آسان تر می كند. این مسابقه نخستین بار در تیرماه سال جاری بین دانش آموزانی كه در مسابقه تورنی تیم ریاضی برتر شناخته شده بودند، برگزار گردید و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
احراری درباره مسابقات كشوری و بین المللی ای كه خانه ریاضیات یزد مجری برگزاری آن هاست، اظهار داشت: مسابقات دیگری هم در خانه ریاضیات برگزار می گردد كه كشوری و بین المللی است؛ همچون "تورنمنت شهرها"، "كانگورو"، "الیمپیاد"، "روز حل مسأله" و.... در چند سال قبل كه مسابقه "تورنمنت شهرها" را (مسابقه ای است كه طراح آن كشور روسیه است و تیم های برتر با انتخاب كشور روسیه به آنجا اعزام می شوند) برگزار كردیم، دو بار و هر بار یك تیم 3 نفره از یزد جهت شركت در اردوی علمی "تورنمنت شهرها" به روسیه اعزام شده اند. مسابقه دیگری كه در خانه ریاضیات یزد برگزار می شود، مسابقه "الیمپیاد" است كه طراح آن موسسه فرودنتال هلند است. این مسابقه پروژه محور است و با هدف افزایش قدرت تفكر، یادگیری تكنیك های مدل سازی ریاضی، كار گروهی، تمرین نوشتن یافته های علمی و جمع بندی و عرضه مطالب طراحی شده است. مسابقه "الیمپیاد" در حقیقت طرح یك مساله واقعی از زندگی است، البته از این مسابقه استقبال چشم گیری نمی شود؛ چون نوع سوالات به گونه ای نیست كه دانش آموزان در مدارس تجربه كرده اند و به نظر دانش آموزان سوالات سنگین هستند. دانش آموزان یزدی تابحال به اردوی هلند راه نیافته اند.
احراری با اشاره به این كه یكی دیگر از برنامه های خانه ریاضیات استان یزد برگزاری جلسات مشاوره ریاضی است، اضافه كرد: هر ساله دانش آموزانی با استفاده از مدارس یا خانواده ها به خانه ریاضیات معرفی می گردند كه سطح یادگیری ریاضی بالا یا خیلی پایینی دارند. ما در جلسات مشاوره ریاضی با طرح سوالات گوناگون كاربردی از بطن زندگی روزمره آن ها، پی می بریم كه سطح توانایی آن ها در چه درجه ای از یادگیری ریاضی است و به دانش آموزان كمك می نماییم تا در راه درستی قرار گیرند تا بتوانند از استعداد و توانایی خود به نحو مطلوب بهره ببرند. همینطور در این جلسات سفارش هایی در مورد آموزش ریاضی به والدین دانش آموزان می نماییم. همینطور دانش آموزانی را كه در سطح بالایی از توانایی های ریاضی باشند و علاقه مند به فعالیت بیش تر هستند، تشویق می نماییم كه به حل سوالات هوشی بپردازد.
مدیر خانه ریاضیات یزد درباره كارگاه هایی كه در این مركز علمی - آموزشی برگزار می شود، اظهار داشت: هر سالی كه كتاب های درسی تغییر كنند، در خانه ریاضیات كارگاه های آموزشی مجانی برای معلمان برگزار می نماییم، داوطلبان در این جلسات حضور پیدا می كنند و درباره كتاب های تازه تالیف شده بحث می كنند؛ هم چنین معلمان در این جلسات می توانند طرح های نوآورانه خویش را عرضه كنند، البته متاسفانه به علت این كه امروزه رسانه های اجتماعی در دسترس همه قرار دارد، برنامه های حضوری دچار اختلال شده و افراد سوالات و اشكالات خویش را در پیام رسان ها مطرح می كنند و پاسخ های متنوعی در شبكه های اجتماعی دریافت می كنند.
وی در انتها با بیان اینكه اعضای خانه ریاضیات یزد در حد توان و امكانات خود و با نهایت تلاش توانسته اند كارهای بسیار مثبتی انجام دهند، اضافه كرد: بدیهی است كه شأن مردم استان یزد خیلی بیشتر از اینهاست، چنانچه بودجه و امكانات لازم در اختیار خانه ریاضیات یزد قرار گیرد، از نظر طرح و برنامه و توانمندی ­های اجرایی آمادگی كامل وجود دارد تا بتوانیم كارهای خوبی در شأن مردم قهرمان پرور استان یزد انجام دهیم.



1397/08/19
14:48:43
5.0 / 5
4564
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه