سرپرست آموزش و پرورش چه كند كاسه و كوزه ها بر سرش نشكنند؟

سرپرست آموزش و پرورش چه كند كاسه و كوزه ها بر سرش نشكنند؟

به گزارش پروژه آسان معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه میانگین دریافتی معلمان نسبت به سایر كارمندان دولت پایین تر است اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش جدید باید این شرط را با نظام بودجه ریزی، مجلس و دولت داشته باشد كه بعد از دریافت كمك ها و مساعدت های بودجه ای برای تامین معوقات وارد شود؛ اگر قید و شرطی نداشته باشد، در روی همین پاشنه می چرخد و هیچ اتفاقی نمی افتد. بعدتر هم اگر مشكلی حل نشود همه كاسه و كوزه ها سر وزیر می شكند. درست هم هست چون مسئولیت قبول كرده است.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، عبدالرسول عمادی به بررسی چالش های نظام تعلیم و تربیت كشور پرداخت و با اشاره به تغییرات سیستم آموزشی در ۴۰ سال قبل اظهار نمود: جامعه ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی به سمت قناعت، كفاف و خودبسنده بودن داشت و بخصوص در سال های جنگ و دوران دفاع مقدس كه بسیاری دانش آموزان و معلمان در آن مشاركت داشتند؛ توسعه امكانات و اركان نظام تعلیم و تربیت چندان در اولویت نبود.
وی ادامه داد: در دهه های بعد با چالش های دیگری مواجه می شویم. در دوره سازندگی هم توسعه آموزش و پرورش در اولویت قرار نداشت. در دهه ۷۰ و ۸۰ هم توسعه دانشگاه ها رخ داد ولی باز هم مدارس مغفول ماند. در این ۴ دهه اولویت اصلی جامعه توجه به زیرساخت های تعلیم و تربیت نبوده و سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی مرتب رو به كاهش بوده است. در مقطعی هم به سمت ورود منابع مردمی به بخش آموزش و پرورش رفتیم ولی این ورود هم منسجم و هماهنگ نبود.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه اگر بخواهیم تعلیم و تربیت را مطابق اقتضائات جدید توسعه دهیم، احتیاج به منابع بسیار زیادی داریم كه در طول زمان تامین نشده است اظهار نمود: حالا مطالبات معوق، حجیم شده و كسی از عهده آن بر نمی آید.
عمادی با اشاره به چهار منبع دولت، كمك والدین، كمك خیرین و كمك های بین المللی در توسعه و تجهیز مدارس اظهار داشت: حالا فقط سهم خیرین قابل توجه است.
وی ضمن بررسی عملكرد بودجه آموزش و پرورش عنوان كرد: برای این امر ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. هرساله بخشی از بودجه تامین می شود و بخشی بعنوان دیون به سال بعد منتقل می شود. اگر فرض نماییم بودجه مصوب ۲۰ هزار میلیارد و عملكرد ۳۰ هزار میلیارد تومان باشد، سال بعد به جای آنكه افزایش را بر روی عملكرد اعمال كنند باز هم آنرا روی بودجه مصوب اعمال می كنند و آن چنددرصد افزایش سالانه هم پاسخگو نیست و هر ساله انباشتی از كسری بودجه در آموزش و پرورش را شاهد خواهیم بود.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه میانگین دریافتی معلمان نسبت به سایر كارمندان دولت پایین تر است عنوان كرد: وزیر آموزش و پرورش جدید باید این شرط را با نظام بودجه ریزی، مجلس و دولت داشته باشد كه بعد از دریافت كمك ها و مساعدت های بودجه ای برای تامین معوقات وارد شود؛ اگر قید و شرطی نداشته باشد، در روی همین پاشنه می چرخد و هیچ اتفاقی نمی افتد؛ بعدتر هم اگر مشكلی حل نشود همه كاسه و كوزه ها سر وزیر می شكند، درست هم هست چون مسئولیت قبول كرده است. وزیر جدید باید از قبل دولت و مجلس را متقاعد كرده و به كمك طلبیده باشد.
عمادی درباره اولویت كاری سرپرست جدید و به عبارتی وزیر بعدی آموزش و پرورش اظهار نمود: دو سال تا آخر دولت باقی مانده و هر شخصی كه وزیر شود اولویت اولش تامین معلم است، چونكه هرساله ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر بازنشسته می شوند در حالیكه ورودی دانشگاه فرهنگیان ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر است.
وی در مستند تلویزیونی «۳۶۰ درجه» افزود: مسئله دوم كه بسیار مهم می باشد مبحث نظارت است؛ نظارت بر عملكرد مدارس شامل دولتی و غیردولتی و سوم این است كه مدرسه یك سازه تخریب شونده است و باید مدارس مرتباً نو و ایمن شوند. نكته دیگر كه رویكرد اصلی سند تحول است، مهارت آموزی است كه باید از یك نقطه ای آغاز شود.




1398/03/25
17:08:57
5.0 / 5
3820
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه