مدیركل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش:

بیش از ۶۰ درصد كتاب های كمك درسی غیر استاندارد است

بیش از ۶۰ درصد كتاب های كمك درسی غیر استاندارد است

پروژه آسان: مدیركل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از ۲۸۴۲ عنوان كتاب كمك درسی كه از ابتدای سال ۹۴ تا آبان ماه سال ۹۶ به دفتر انتشارات ارسال شده تنها ۷۶۳ كتاب استاندارد است.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محمد ناصری با اشاره به اینكه از نظر آموزش و پرورش كتاب درسی كتابی است كه در توسعه، تعمق و ساده كردن كتاب های درسی نقش داشته باشند، اضافه كرد: كتاب های كمك درسی بر حسب نوع درسی كه مربوط به آن هستند تفاوت هایی دارند اما همه آنها یك خصوصیت های مشترك هم دارند كه باید رعایت شوند اما در بیشتر كتاب های كمك درسی موجود در بازار رعایت نمی شوند.

ناصری با اشاره به اینكه طبق قانون صدور مجوز كتاب درسی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اضافه كرد: از آنجایی كه اولیا برای موفقیت فرزندانشان به سمت این كتاب ها می روند وزارت آموزش و پرورش هم باید در ساز و كار تدوین آن نقش داشته باشد. كتاب هایی كه انتهای آن حل المسائل وجود دارد غیر استاندارد است زیرا روحیه تفكر و پژوهش را در دانش آموز از بین می برد.
مدیركل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: باوجودی كه آموزش و پرورش در صدور مجوز و تدوین كتاب های كمك درسی نقش ندارد، اما به ناشران راهنمایی می دهد و مولفان می توانند از سایت سازمان كتاب و رشد راهنمایی دریافت كنند.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر، وی با اشاره به مصوبه استانداردهای كتاب درسی كه از سال ۹۰ ابلاغ گردیده است اضافه كرد: اگر این مصوبه اجرایی شود اوضاع نابسامان كتابهای غیر درسی بسامان می گردد.
مدیركل دفتر انتشارات وزارت آموزش و پرورش از وزارت ارشاد درخواست نمود در چاپ كتاب های درسی از كارشناسان آموزش و پرورش هم استفاده كنند و اظهار داشت: درخواست داریم برای صدور مجوز حساسیت های وزارت آموزش و پرورش هم در نظر گرفته شود. باید یك دفتر یا كارگروه تخصصی برای كتاب های كمك درسی تشكیل شود و وزارت فرهنگ و ارشاد هم به هر كتاب كمك درسی مجوز چاپ ندهد.

در ادامه برنامه همایون امیرزاده - رئیس هیئت بررسی صدور پروانه نشر كتاب با اشاره به اینكه در تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد كتاب های كمك درسی كتابی هستند كه به یادگیری مضاعف كمك می كنند و درك محتوا و توانایی یادگیری فرد را می افزایند، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد نیاز به بررسی محتوای كتاب های كمك درسی ندارد و تنها وظیفه دارد نظارت كند كه یك سری مولفه هایی كه برای چاپ كتاب لازم است، رعایت شود و مطابق هنجارهای جامعه باشد.
وی اضافه كرد: طبق قانون ما اجازه دخالت در محتوای علمی كتاب را نداریم مگر در موارد خاص مثل دامن زدن به اختلافات قومی.
رئیس هیئت بررسی صدور پروانه نشر كتاب با اشاره اینكه راه ورود به جامعه هدف كتاب های كمك درسی وزارت فرهنگ و ارشاد نیست، اظهار داشت: مواردی بوده كه كتاب كمك درسی پیش از تالیف كتاب درسی وارد بازار شده است كه این مورد نگران كننده است.
وی اضافه كرد: ضروری است آموزش و پرورش كه با جامعه هدف این كتاب ها سرو كار دارد حضور پررنگ تری در كارگروه كتاب های كمك درسی داشته باشد.
امیرزاده اظهار داشت: ما آمادگی داریم قانونگذار را متقاعد كنیم آموزش و پرورش در صدور مجوز كتاب های كمك درسی همكاری داشته باشند.



1396/09/16
16:05:48
5.0 / 5
4547
تگهای خبر: آموزش و پرورش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه