آموزش مهارت به بیشتر از 120 هزار هنرجو خارج از آموزش و پرورش
به گزارش پروژه آسان مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه حالا بیشتر از ۱۲۰ هزار هنرجوی ما خارج از آموزش و پرورش آموزش مهارت می بینند اظهار داشت: بیشترین میزان برونسپاری مربوط به مراكز دولتی سازمان آموزش فنی وحرفه ای است.
مصطفی آذركیش در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه هم اكنون بیشتر قوانین ما ناظر بر كاهش نرخ بیكاری در بین دانش آموختگان دانشگاهی است اظهار نمود: باید با كمك دستگاه های متولی مهارت، عزم ملی و تصویب و اجرای قوانین و مصوبات در مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران به اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان هنرستان ها كمك گردد.
وی ادامه داد: باید منابعی كه استفاده می شود بهینه تر باشد. هنرجویان چه وارد دانشگاه بشوند، چه دوره سربازی و چه بازار كار باید توانایی امرار معاش حلال را داشته باشند كه مستلزم ایجاد زیرساخت های قانونی و فنی و به عبارتی امكانات نرم افزاری و سخت افزاری است.
مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه حالا بیشتر از ۱۲۰ هزار هنرجوی ما خارج از آموزش و پرورش آموزش مهارت می بینند اظهار داشت: بیشترین تعداد مربوط به مراكز دولتی سازمان آموزش فنی وحرفه ای است و برونسپاری در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و سایر مراكز كه با ما همكاری دارند شامل شهرك های صنعتی، موسسات تولیدی، خدماتی، مراكز آموزشی جهادكشاورزی و واحدهای آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.
وی افزود: اهمیت همكاری ما با سایر دستگاه ها و بخصوص وزارت رفاه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای از این حیث قابل توجه است.
آذركیش با اشاره به اینكه پس از تصویب قانون نظام جامع فنی و حرفه ای در مجلس در سال ۹۶ شورایعالی تربیت فنی و حرفه ای و مهارتی تشكیل شد و الان در چارچوب سه كارگروه فعالیت می كند اظهار داشت: در شورایعالی با عنایت به سیاست های كلان و اسناد بالادستی به منظور گسترش شایستگی های حرفه ای، ارتقای آموزش های فنی و مهارتی، كاهش فاصله سطح شایستگی نیروی كار كشور، هماهنگی در سیاست گذاری های كلان مدیریت در برنامه ریزی آموزشی و تربیت نیروی كار شایسته، فعالیتهایی انجام و پیگیری می شود.
مدیركل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه این قانون با این كلیات تصویب شده و بطور قطع تفاهم و تعامل بین دستگاهی با عنایت به ماهیت آموزش های مهارتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است اظهار داشت: در وزارت رفاه ظرفیت هایی در حوزه تعاونی ها، بسته های حمایتی برای مدارس شبانه روزی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای با عنایت به مأموریت ها و شرح وظایفش وجود دارد. این سازمان كه دارای مراكز آموزشی و مربیان است تدوین استانداردهای مهارتی را هم انجام می دهد.
وی ادامه داد: دبیرخانه شورایعالی كار هم در آنجا مستقر است و این كمك می نماید كه آموزش و پرورش بعنوان بزرگترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولدهای سرمایه اجتماعی بتواند با بهره مندی حداكثری از این ظرفیت ها برای كمك به تولید ثروت و كاهش فقر در جامعه قدم برداشته و این مهم را از راه توانمندسازی نیروی كار، كمك به افزایش اشتغال، خود اشتغالی و كاهش بیكاری محقق كند.
آذركیش افزود: یكی از اهداف تعریف شده برای هنرستان ها تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و كارآمد متناسب با نیازهای بازار كار فعلی و آتی و ارتقای توان كارآفرینی آنهاست. از جانب دیگر ترویج و تقویت فرهنگ كار و تولید و كارآفرینی، اخلاق حرفه ای مبتنی بر ارزش های اسلامی و ملی هم در اهداف آموزش های فنی و حرفه ای آمده است.
وی با تاكید بر اینكه اگر می خواهیم رونق تولید و كاهش نرخ بیكاری داشته باشیم گام اول توسعه آموزش های مهارتی است اظهار نمود: آموزش های مهارتی را در آموزش و پرورش جزو اولویت ها قرار داده ایم و در جهت افزایش سهم سرمایه انسانی از راه آموزش مهارت، خلاقیت و كارآفرینی تلاش می نماییم. بر مبنای سند تحول بنیادین و سیاست های كلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش، مهترین تولیدكننده نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی هستیم و اجرای كامل سیاست های مصوب در گروی توسعه همكاری دستگاه هاست.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب