امن ترین ایستگاه پایانی برای توقف قطار سال تحصیلی كجاست؟
پروژه آسان: زمان اتمام سال تحصیلی در این روزها به یكی از دغدغه ها و سوالات پرتكرار والدین و دانش آموزان تبدیل گشته است؛ دغدغه ای كه ستاد ملی مدیریت كرونا و وزارت آموزش و پرورش هنوز پاسخی به آن نداده اند اما لازم است تمهیدات لازم برای هرگونه تصمیم اتخاذ شود تا دانش آموزان با صدمه های احتمالی بیشتری روبرو نشوند. در این میان برخی كارشناسان اتمام زودهنگام سال تحصیلی را به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری ضروری می دانند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، با توجه به نزدیك شدن به روزهای پایانی سال تحصیلی، این انتظار از آموزش و پرورش وجود دارد كه تصمیم نهایی و تكلیف نحوه اتمام كتب درسی، برگزاری امتحانات بخصوص امتحانات نهایی و آزمون های ورودی مدارس را مشخص نماید.
البته به تازگی معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام نمود كه تصمیم گیری درباره زمان احتمالی بازگشایی مدارس بستگی به نظر ستاد ملی مبارزه با كرونا دارد و در این راستا چند سناریو پیشبینی كردیم. ما بر اساس اعلام ستاد ملی مبارزه با كرونا تصمیم گیری می نماییم و برای همه حالت ها آمادگی داریم.
او همینطور گفته: هم اكنون 85 درصد محتوای دروس آموزش داده شده است و حتی اگر روند تعطیلی ادامه پیدا كرد، این آمادگی را داریم كه سال تحصیلی را به اتمام برسانیم و امتحانات را برگزار نماییم و در نیمه اول شهریور و 15 شهریور باردیگر مدارس را بازگشایی و 10 درصد دیگر را جبران نماییم.
در همین راستا، ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به گزینه های پیش روی آموزش و پرورش، اظهار داشت: در شرایط فعلی كشور كه ویروس منحوس كرونا، بر این مرز و بوم سایه افكنده و روزانه برخی از هموطنان ما را به كام مرگ می كشاند، شاید عاقلانه ترین انتخاب از بین دیگر گزینه های پیشنهادی درباره فرجام فعالیت مدارس در سال تحصیلی 98-99، نواخته شدن زنگ آخر زودهنگام آن به تاریخ اول اسفند ماه سال 1398 باشد. بسنده كردن به آنچه بر حسب تقویم آموزشی مدارس تا آخر بهمن 1398 به دانش آموزان عرضه شده است، می تواند امن ترین ایستگاه پایانی برای توقف قطار آموزش در این سال تحصیلی باشد.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در این شرایط پر خطر به مخاطره افكندن سلامت اولیه بیشتر از 17 میلیون دانش آموز و معلم، در كانون صدمه پذیری به اسم مدرسه، صرفا به جهت نگرانی از كوتاه شدن طول سال تحصیلی و به اتمام نرسیدن كتاب های درسی یا نادیده گرفتن كم و كیف آموخته ها، پذیرفتنی نیست اظهار داشت: افزون بر نتایج قهری این بلای ناگهانی، عوامل دیگری مانند تنوع اقلیمی و جغرافیایی، از طریق رسیدن فصل گرما، نقش موثر و انكار ناپذیر دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری در تأمین معیشت خانوار، مهیا نبودن بستر امن و مناسب جهت استفاده همگانی از آموزش های مجازی، زمان بر بودن فرآیند برگزاری امتحانات نهایی در پایه دوازدهم و آمادگی دانش آموزان برای كنكور سراسری همچون موانعی است كه به آموزش وپرورش این مجال را نمی دهد تا به منظور جبران مافات، در اندیشه دایر ساختن باردیگر كلاس و مدرسه در ماه های پایانی این سال تحصیلی باشد.
سحرخیز با اشاره به اینكه در هم تنیدگی و ارتباط ساختاری (طولی و عرضی) محتوای كتاب های درسی یا رعایت پیش نیازها بعنوان آورده اولیه از رفتار ورودی دانش آموزان در معنادار ساختن فرآیند یاددهی - یادگیری ایجاب می كند آموزش و پرورش با مشاركت فعال معلمان، والدین و دانش آموزان اندكی قبل از شروع سال تحصیلی جدید به سازو كاری بیندیشد تا بتواند این نقیصه آموزشی بوجود آمده را بگونه ای جبران كند اظهار داشت: در این صورت علاوه بر جلوگیری از رونق گرفتن بازار كاذب و مافیایی برخی كاسبان آموزش های جبرانی از ورود انبوه كتاب های زرد و مضر به اصطلاح كمك آموزشی به این عرصه پرتقاضا پرهیز می شود.
معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه به نظر می آید متاسفانه هنوز به شرایط امن و نسبتا پایداری در كنترل بیماری كووید 19 نرسیده ایم تا لااقل بتوانیم با برگزاری امتحانات پایانی، خیال دانش آموزان و خانواده ها را برای ورود به سال تحصیلی آینده آسوده نماییم عنوان كرد: علاوه بر ماراتن بزرگ كنكور بعنوان چالش یك میلیون دانش آموز، بعد از آن آزمون ورودی مدارس خاصی مانند سمپاد هم كه صدها هزار خانواده را منتظر خود كرده است دست كمی از غول كنكور ندارد كه بهرحال آموزش و پرورش باید تكلیف آنرا هم مشخص نماید. هر چند بهره گیری از تجارب آموزشی دیگر كشورها آن هم در شرایطی كه این بیماری دامنگیر بیشتر از 200 كشور در دنیا شده است، می تواند فرصت ارزشمندی برای برون رفت از این چالش باشد.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب