مهمترین تغییر هدایت تحصیلی سال جاری

مهمترین تغییر هدایت تحصیلی سال جاری

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گزارشی از فعالیتهای فرهنگی و پرورشی انجام شده در دوران كرونا عرضه كرد و به پرسش های خبرنگاران در حوزه هدایت تحصیلی، اوقات فراغت و... پاسخ داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گزارشی از فعالیتهای این معاونت در چهارماه گذشته که مدارس به سبب کرونا تعطیل بود عرضه کرد و اظهار داشت: آموزش و پرورش این اتفاق را تبدیل به یک فرصت کرده و تغییر اساسی در رویکردها صورت گرفت.
وی ادامه داد: با جهاد آموزشی معلمان در ابتدای کار و راه اندازی شبکه شاد در ادامه راه زمینه ساز تحولات خوبی شد که البته چالش های حوزه آموزش در فضای مجازی در دست بررسی می باشد و تلاشها برای کاهش اشکالات ادامه دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه یک روحیه جهادی برای کنترل بحران کرونا در کشور از اسفندماه شکل گرفت اظهار داشت: ما هم چهار استراتژی را مدنظر قرار دادیم که کمک به آگاه سازی دانش آموزان از این جمله بود. بیشتر از ۲۰۰ اقدام انجام دادیم؛ بسیج تشکل های دانش آموزی برای تولید ماسک انجام و در اوایل یک میلیون ماسک در کانونها و در مراکز بسیج بیشتر از ۲ میلیون ماسک تولید شد.
وی افزود: ۳۰۰۰ گروه همیار سلامت در تشکلها شکل گرفت و تمرکز آنها بر ضدعفونی کردن مدارس و سپس اماکن عمومی قرار گرفت. پویشهای مختلفی در فضای مجازی شکل گرفت و سعی کردیم خانوادهها متقاعد شوند که تعطیلات عید در خانه بمانند.
کاظمی استراتژی دوم را کوشش برای ارتقای مهارت تاب آوری، کاهش استرس و افزایش ضریب نفوذ خدمات مشاورهای دانست و اظهار داشت: در این محور، سه برنامه تنظیم کردیم که راهاندازی "صدای مشاور" با بهره گیری از ظرفیت ۷۵۰ مرکز مشاوره از این جمله بود و ۶۵ هزار نفر از این خدمت استفاده کردند. برنامه دوم "پیام مشاور" بود و محتواهایی در این حوزه تولید شد. برنامه سوم تهیه پروتکلهای ویژه برخورد با بحرانهایی چون کرونا بود که در اختیار مشاوران قرار گرفت.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ایجاد فضای معنوی را استراتژی سوم این معاونت دانست و اظهار نمود: ارسال ادعیه و آیات، راه اندازی پویشهایی چون حفظ جزء سیام قرآن کریم در این محور انجام شد. استراتژی چهارم هم استمرار فعالیت های فرهنگی و پرورشی در دو قالب متمرکز و نیمه متمرکز بود و مسابقات فرهنگی ملی و منطقهای طراحی و اجرا شد.
وی ادامه داد: به شبکه شاد هم ورود کردیم. مشاوران وارد فضاهای کلاسی شده و هشت کانال اختصاصی بوجود آمده و مخاطب یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دارد و بیشتر از ۵۰۰۰ محتوا تهیه و بارگذاری شده است. کانونها و دارالقرآنهای مجازی شکل گرفتهاند و مراحل برگزاری جشنوارههای ملی حوزه فرهنگی را از راه فضای مجازی پیش میبریم.
ایشان در ادامه با اشاره به فعالیتهای تابستانی آموزش و پرورش اظهار داشت: باوجود شرایط کرونایی، ظرفیتهای بیشتری به فضای فعالیت های فرهنگی افزوده و هیچ محدودیتی به وجود نیامده است. بنای فعالیت های اوقات فراغت را در فضای مجازی و با محوریت دارالقرآنها و تشکلهای دانش آموزی گذاشتیم. چندی قبل دستورالعمل مربوط، به استانها ابلاغ گردیده است. شعار سال جاری "هر دانش آموز، یک مهارت" است.
کاظمی افزود: عمده فعالیتها در فضای مجازی دنبال می شود و فعالیت های حضوری در مناطق زرد و سفید و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مجوز وزارت بهداشت قابل انجام است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه بسترهای لازم در شبکه شاد فراهم شده و مدیران کانونهای فرهنگی می توانند گروه های خویش را در شبکه شاد تشکیل بدهند اظهار داشت: ۱۴ تیرماه، افتتاحیه فعالیت های مجازی پایگاه های اوقات فراغت در شبکه شاد خواهد بود.
وی زمان فعالیت در پایگاه های تابستانی را هم اعلام و عنوان کرد: ساعت فعالیت کلاسهای مجازی ۳۰ دقیقه است. ساعت فعالیت کلاسهای حضوری هم سه روز در هفته به مدت شش ساعت است. آغاز فعالیت های تابستانی از ۱۵ تیرماه به مدت شش هفته و تا ۳۱ مردادخواهد بود. ادامه کلاس ها در دارالقرآن ها و کانونها تا ۱۰ هفته می تواند ادامه داشته باشد. پیشبینی ما فعالیت ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت است.
کاظمی درباره هدایت تحصیلی هم اظهار نمود: حدود یک میلیون دانش آموز درگیر هدایت تحصیلی هستند. هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانش آموزان را رقم می زند و از این حیث سرنوشت ساز است. اقداماتی انجام شده و بنظر می رسد خانوادهها و دانش آموزان با یک آگاهی نسبی به هدایت تحصیلی می نگرند.
وی افزود: برگه هدایت تحصیلی بیشتر جنبه توصیهای دارد که دانش آموز بداند صلاحیت و توانمندی ورود به کدام شغل را دارد اما هدایت تحصیلی تابع امکانات و ظرفیتهای آموزش و پرورش و دیگری سوابق تحصیلی دانشآموز است. از ۲۷ آذر سال قبل فرآیند هدایت تحصیلی آغاز و آزمونهای توانایی و رغبت که دارای ۳۰ امتیاز است انجام شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرمهای نظرخواهی از معلمان و مشاوران هم تکمیل شد و حدود ۹۹۰ هزار نفر از دانش آموزان، والدین، معلمان و مشاوران در این فرآیند شرکت کردند اظهار داشت: ۱۰ هزار دانش آموز باقی ماندند که به عدم دسترسی به اینترنت در مناطق دور برای انجام آزمونهای آنلاین برمی گردد.
وی افزود: نتایج امتحانات کلاس نهم در حال ثبت است. اعلام آمادگی می نماییم هر منطقه ای که نمرات دانش آموزان را به سامانه همگام منتقل کند طی یک تا دو روز نمون برگها را برای هدایت تحصیلی در اختیار قرار می دهیم.


مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال

کاظمی با اعلان اینکه باید کمک نماییم دانش آموز به یک انتخاب درست برسد اظهار داشت: دوره های آموزشی و همایشهای استانی ترتیب داده شده و اطلاع رسانی به خانواده ها از راه یک سایت مستقل انجام و اطلس مشاغل در سطوح مدرسه ای تا ملی تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است. مهمترین تغییر هدایت تحصیلی سال جاری با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه فعالیت های تابستانی علاوه بر موارد یاد شده، در رسانه ملی و با پخش برنامه های مهارت آموزی از تلویزیون ادامه می یابد. در مناطق محروم که دسترسی به اینترنت وجود ندارد فعالیتهایی چون مزرعه داری نمونه و دامداری نمونه مدنظر قرار گرفته است.
کاظمی اضافه کرد: فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیت های حوزه تعلیم و تربیت است. معتقدم فعالیتهای پرورشی و فرهنگی نه تنها مورد نیاز است و باید استمرار یابد بلکه باید جایگاه خودش را در برنامه درسی ملی به صورت ملموس تر پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات موجود در حیطه هدایت تحصیلی، ظرفیت مدارس و هنرستانها است و به هنین علت ناچاریم برای برخی رشته ها اولویت الف و ب درنظر بگیریم اظهار داشت: هدایت تحصیلی به تنهایی تابع عوامل درون مدرسه و درون آموزش و پرورش نیست و عوامل بیرونی چون فشار خانواده، جامعه و فرهنگ کلی حاکم بر جامعه گاهی اوقات مانع انتخاب درست برخی دانشآموزان میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه آموزش و پرورش آموزشهای غیرحضوری را از هفتم اسفند شروع کرد و ما هم فعالیتها و مسابقاتی را در حوزههای مختلف فرهنگی انجام دادیم اظهار داشت: فعالیت های پرورشی، داوطلبانه هستند و ما باید سبدی از فعالیت های فرهنگی را معرفی نماییم تا دانشآموزان متناسب با نیاز و علاقهمندی خود از آن بهرهمند شوند.
وی درباره طرح شهاب که قرار بود به هدایت تحصیلی بینجامد اظهار داشت: ما این آمادگی را داریم که نتایج طرح شهاب را به هدایت تحصیلی لینک نماییم اما تصمیم گیری در اینباره به تنهایی در حیطه مسئولیتهای ما نیست.





منبع:

1399/04/09
13:32:12
5.0 / 5
2354
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , آنلاین , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه