وزیر آموزش و پرورش خبر داد

افزایش نیم نمره ای میانگین امتحانات نهایی امسال

افزایش نیم نمره ای میانگین امتحانات نهایی امسال

به گزارش پروژه آسان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری حضوری امتحانات نهایی كه می تواند معیاری جهت بررسی میزان اثربخشی آموزش های عرضه شده در روزهای كرونا باشد، اظهار داشت: میانگین نمرات امتحان نهایی سال جاری در مقایسه با سال قبل نیم نمره بالا رفته است.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه «نگاه یک»، با اشاره به بازگشایی مدارس از 15 شهریور ماه اظهار نمود: آگاه هستیم که چه مسئولیت خطیری در سال تحصیلی آینده بر عهده داریم. از یک سو خانواده ها عزیزترین خودرا در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهند و از طرف دیگر، آینده حکومت در دست آموزش و پرورش است و از این جهت آموزش تعطیل شدنی نیست.
وی اضافه کرد: سال تحصیلی آینده به این علت زودتر آغاز می شود که بتوانیم کاستی های آموزشی از سال قبل را جبران نماییم و زمان وسیع تری در اختیار داشته باشیم که اگر بحران کرونا اوج گرفت و ناگزیر شدیم از بستر مجازی کار آموزش را ادامه دهیم، آماده باشیم.
حاجی میرزایی با اعلان اینکه شکل شروع سال تحصیلی متفاوت می باشد، اظهار داشت: بستگی به نوع شرایط و وضعیت، روش های شروع سال تحصیلی متفاوت می باشد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما با اجماع نخبگان و افراد صاحبنظر که با چارچوب های بهداشتی آشنا هستند وضعیت آینده را در سناریوهای مختلف پیش بینی کردیم؛ یک وضعیت قرمز است که امکان حضور دانش آموزان وجود ندارد. در وضعیت زرد امکان حضور وجود دارد اما باید فاصله اجتماعی رعایت شود. ۴۰ درصد مدارس به شکلی هستند که می توان با رعایت فاصله کلاس ها را برگزار کرد، این مدارس زیر ۵۰ نفر دانش آموز و زیر ۲۰ نفر در هر کلاس جمعیت دارند.
حاجی میرزایی با اعلان اینکه اما در مدارسی که تراکم بالاست دانش آموزان را به دو دسته تقسیم می نماییم گروهی روزهای زوج و گروهی روزهای فرد به مدرسه می روند، اظهار داشت: آنها در ساعات غیرحضوری قسمتی از درس و در ساعات حضوری بخش دیگری از درس را دریافت می کنند. روزهای پنجشنبه اجازه دایر کردن مدارس از طرف ستاد کرونا داده شده است.
وی با اشاره به وضعیت سفید اشاره کرد: در وضعیت سفید نیز امکان بازگشایی کامل مدارس وجود دارد. وقتی با عدم قطعیت روبرو می شویم هیچ کسی آینده روشنی از آینده ندارد، بدین سبب موظف هستیم منعطف باشیم و برنامه ریزی منعطفی داشته باشیم. برنامه ما به شکلی است که می تواند از حالتی به حالت دیگر منتقل شود. ممکنست در یک بازه زمانی امکان حضور وجود داشته باشد و در بازه زمانی دیگری این امکان وجود نداشته باشد. بدین سبب برنامه ترکیبی است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا بازگشایی ها به صورت استانی و در تهران به صورت منطقه ای برنامه ریزی شده است؟ اظهار داشت: درصدی از معلمین ما تحرک دارند و از مناطقی به مناطق دیگر می روند و حتی بین شهرهای مختلف رفت و آمد می کنند. باید بر حسب شرایط استان تصمیم گیری نماییم.
حاجی میرزایی درباره اخباری در خصوص برگزاری کلاس های حضوری در بعضی مدارس خاص در روزهای تابستان اظهار نمود: در مدارس دولتی بطور قطع این کار صورت نمی گیرد اما در بعضی مدارس غیردولتی ممکنست به سبب عدم آگاهی از مقررات این کار انجام شده باشد که تذکر داده ایم و مشکل برطرف شده است اگر هم تخلفات دیگری مشاهده شود شورای نظارت بر مدارس غیردولتی برخورد می کند.
وی اضافه کرد: وقتی مقام معظم رهبری با صراحت بر ضرورت رعایت پروتکل ها و استانداردهای بهداشتی تاکید می کنند کسی نباید تخطی کند و اهمیت حفظ سلامت از همه چیز مهمتر است.
وزیر آموزش و پرورش کمک تلویزیون برای تداوم آموزش در دوران کرونا را بموقع، موثر، مسئولانه و جهادی دانست و اظهار نمود: بیش از ۲۰۰۰ برنامه ضبط و پخش گردید و کمک مهمی که به ما کرد بغیر از آنکه به صورت زنده قابل مشاهده بود و امکان دانلود آن نیز وجود داشت، پس از راه اندازی شبکه شاد نیز محتوای آماده شده را روی شبکه شاد بارگذاری کردیم و یک دستیاری برای معلم بود. ضمن آنکه یک قدم بزرگ در جهت عدالت آموزشی از این طریق برداشته شد.
حاجی میرزایی افزود: مصر هستیم که آموزش تلویزیونی تداوم پیدا کند. از طرق مختلف می توانستیم میزان اثربخشی برنامه را دریابیم. یک مطالعه ای انجام شد و ضریب نفوذ برنامه های تلویزیونی را در استانها قابل قبول می دانستند. علاوه بر این، تعداد مشاهده و دانلودها نشان دهنده این است که این برنامه مورد اقبال جامعه قرار گرفت و تا ۲۷ میلیون بار دروس دانلود شده بودند.
وی با اشاره به اینکه البته نیازمند ارتباط تعاملی بودیم اظهار داشت: با راه اندازی شبکه شاد از هر دوظرفیت شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی به صورت توأمان استفاده کردیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی برای دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی نداشتند اندیشیده شد؟ اشاره کرد: وقتی مدرسه تعطیل شد ما باید تدبیری می اندیشیدیم. چه راههایی وجود داشت؟ از امکان پخش تلویزیونی استفاده کردیم که خوب بود اما تعاملی نبود. راه دیگر استفاده از پیام رسان های داخلی و خارجی بود که اشکال آن این بود که نمیدانستیم کدام دانش آموزان آموزش دیده اند. هیچ چاره ای نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری وجود ندارد که مشکل را بطور قاطع و کامل حل کند و هر چاره ای با نقایصی هم راه است.
حاجی میرزایی اضافه کرد: برای تکمیل پوشش آموزش به مدیران استانی گفتیم که مسئولیتشان آموزش به تمام دانش آموزان است و کسی نباید از حق آموزش محروم بماند. اگر در بعضی مناطق امکان استفاده از شبکه شاد و تلویزیون وجود نداشت بسته های خودآموز ۱۰ روزه تهیه و توسط راهبران آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار می گرفت. مناطقی از ۱۱ استان مانند مناطق روستایی و عشایری کلاس ها را با تعدا کم دانش آموز در فضای باز دایر کردند.
وی با اعلان اینکه در نهایت برای اطمینان از تکمیل آموزش، مدارس در اردیبهشت ماه بازگشایی شدند و اعلام کردیم هر کسی ابهام و اشکالی دارد به مدرسه برود و با رعایت پروتکل ها اشکالاتش را رفع کند، اظهار نمود: در سطح روستاها تا ۲۰ درصد و درشهرها حدود ۱۵ درصد برای رفع اشکال مراجعه کردند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری حضوری امتحانات نهایی که می تواند معیاری جهت بررسی میزان اثربخشی آموزش های ارائه شده باشد، اظهار داشت: نمرات امتحان نهایی امسال در مقایسه با سال قبل نیم نمره بالا رفته است.
حاجی میرزایی در ارزیابی شبکه شاد نیز اضافه کرد: اگر فرصت کافی در اختیار داشتیم که همه اجزای آنرا کامل و آزمایشی در چند منطقه اجرا می کردیم اساسا با اشکالات کمتری روبرو بود. اما فرصت نداشتیم. همکارانم در روزهای عید سرکار بودند و شبانه روزی کار کردند. با این وجود پس از بالا آمدن شبکه اشکالات به تدریج شناسایی و برطرف شدند. این سامانه نیاز به آزمون ساز و ارتباط تصویری زنده معلم با دانش آموز دارد که اینها را به تدریج اضافه کردیم.
وی افزود: تمام تلاش ما این است که ظرفیت های بیشتری در سامانه فعال نماییم. فعالیتی را با مجموعه های تولید کننده و واردکننده تبلت ویژه دانش آموزی شروع کردیم و مذاکراتی انجام شده تا تبلت ارزان در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. مناطقی که از نظر اینترنت تحت پوشش نبودند نقطه به نقطه مشخص و جزئیات به وزارت ارتباطات اعلام شده است. درباره اینترنت دانش آموزی هم گفت و گوهایی انجام شده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره شهریه مدارس غیردولتی اظهار داشت: سقف شهریه و کارهای فوق برنامه مدارس معین و تعیین شده است. چندین بار اعلام کردیم که اگر مدارسی در سال قبل خدماتی ارائه نکردند باید آنرا برگردانند یا آنرا با موافقت خانواده برای سال آینده درنظر بگیرند. در تهران برخی مدارس مقاومت کرده بودند که شکایت شد و امتیاز چند مدرسه به این علت کنسل شد.
حاجی میرزایی اضافه کرد: در ستاد کرونا و هیئت دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای تمام مراکز آموزشی و فرهنگی درنظر گرفته شد که موسسان مدارس غیردولتی هم می توانند از این امکان استفاده کنند و به ازای هر نیروی خود ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره بگیرند که تعدادی هم ثبت نام کرده و از این تسهیلات بهره برده اند.
وی درباره اجرای سندتحول بنیادین نیز اظهار داشت: سندتحول مهمترین ماموریت آموزش و پرورش است. باید کارهای خودمان را باتوجه به سند ساماندهی نماییم. سند ۹ سال پیش مصوب شد و در طول این مدت اقدامات زمینه ساز مختلفی انجام شده است. زیرنظام های سندتحول، تدوین شده و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و از طرف رئیس جمهور ابلاغ گردیده است. اهداف دوره های تحصیلی نیز به تصویب رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برمبنای سند باید از آموزش محوری به سمت تربیت محوری سوق پیدا نماییم. انتقال از معلم به مربی و انتقال از محتوای آموزشی به سمت محتوای پرورشی که فرد را برای ورود به زندگی آماده می کند باید صورت گیرد. تربیت در ساحت های شش گانه باید صورت گیرد. رویه فعال، متکی بر آموزش صرف است و کارهای پرورشی در چارچوب فوق برنامه دنبال می شود.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه جامعه مخاطب انتظار دارد تحول را به چشم مشاهده کند، عنوان کرد: معلم، خانواده و دانش آموز باید درک روشنی از سندتحول داشته باشند. روشی که همکاران ما در سال های گذشته انتخاب کردند این بود که برای گفتمان سازی به توضیح دادن درباره سند اکتفا کردند. این توضیح دادن لازم است اما کافی نیست. بعنوان مثال اگر بتوانیم نشان دهیم که دانش آموز در طول تحصیل به یک مهارتی دست پیدا میکند که قابلیت های وی را بیشتر می کند هم خانواده استقبال می کند و هم دانش آموز و معلم. وقتی اینها در حد گزاره های هدف و در حد گفت و گو باقی می ماند، اثرگذاری لازم را ندارد اما وقتی در صحنه مدرسه ظهور و بروز می یابد اثرگذار و جذاب هم می شود.
وی در ادامه با اعلان اینکه ۲۵ برنامه تحولی را استخراج کردیم، به سیاست همسوسازی محتوای درسی با سند که چند سال قبل انجام شد اشاره نمود و اظهار داشت: این روش همسوسازی کافی و مناسب نبود. حالا تولید محتوا برمبنای سند شروع شده و راهنمای تولید تمام بسته های یادگیری برای تمام پایه ها تا آخر امسال به پایان می رسد و از سال ۱۴۰۰ برمبنای اهداف سند، محتوا تولید می شود که یک کار دراز مدت است.
حاجی میرزایی افزود: سندتحول بنیادین به بودجه نیازمند است و در آموزش و پرورش ۹۸ درصد پولی که می گیریم صرف حقوق می نماییم و کمتر مجال پیدا می نماییم که به جنبه های کیفی دقت کنیم.
وی با اعلان اینکه هیچ راهی برای توسعه پایدار جامعه جز بوسیله اصلاح جریان یادگیری وجود ندارد، اظهار داشت: هرتحولی به میزانی پایدار می باشد که در جریان یادگیری جامعه رسوخ کرده باشد. بیشترین افزایشی که دولت در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۹ در حقوق کارکنان خودش اعمال کرده متوجه فرهنگیان است. اینطور نبوده که افزایش فقط مربوط به کادر اداری باشد. همه کارکنان ما مشمول این افزایش ها شده اند و یک ضریب ۵۰ درصد اسفندماه اضافه گردید که در اسفند ماه محقق شد اما برای معلمین در ۹ ماه گذشته در چهارنوبت افزایش حقوق داشته ایم.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه ۳۲۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته جهت استفاده از مسکن ثبت نام کردند، اظهار نمود: فعلا اطلاعات ۷۵ هزار نفر تایید شده و در اولویت هستند و مقدمات ساخت واحد برای حدود ۲۵ هزار مورد فراهم گشته است. ۴۰۰۰ میلیارد تومان وام با بهره ۴ درصد از بانک ملی برای آورده اول فرهنگیان درنظر گرفته شده و وام بانک مسکن هم هست و شرایط مناسبی برای مسکن دار شدن این افراد فراهم گشته است.
حاجی میرزایی درباره وضعیت تامین نیروی انسانی اظهار داشت: در قانون آمده افرادی که می خواهند استخدام شوند منحصرا باید از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بیایند. اما برمبنای قانونی در سال ۸۸ که ۱۱ بار اصلاح شده ۱۹۷ هزار نفر استخدام شده اند و ۱۰۰ هزار نفر دیگر منتظر هستند که به این خیل بپیوندند. اما این روش مناسب نمی باشد و باید این امکان را داشته باشیم که از بین افراد بهترین انتخاب ها را داشته باشیم. از این تعداد امسال ۲۵ هزار نفر بر حسب امتیازات دریافتی استخدام می شوند.





منبع:

1399/04/29
17:00:37
5.0 / 5
2127
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر بدید
= ۱ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه