برگزاری سنجش پیشرفت تحصیلی ابتداییها در اردیبهشت ۱۴۰۰

برگزاری سنجش پیشرفت تحصیلی ابتداییها در اردیبهشت ۱۴۰۰

پروژه آسان: رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام جزئیات طراحی و اجرای برنامه «پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش و پرورش با رویکرد تضمین کیفیت» اظهار داشت: سنجش ملی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی، بعد از انجام پروسه های مقدماتی و آماده سازی آزمون استاندارد، در نیمه اول اردیبهشت ماه 1400 اجرا می شود.


خسرو ساکی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به برنامه «پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش و پرورش با رویکرد تضمین کیفیت» اظهار نمود: باتوجه به رسالت مهم نظام آموزشی، لازم است در طراحی و اجرای کارهای این نظام، از مطلوب ترین شیوه ها بهره برد.
وی ادامه داد: ارزشیابی نظام، ساز و کاری است که بدون استفاده از آن، فعالیت آموزشی «رها کردن تیر در تاریکی» خواهد بود. یکی از شیوه هایی که برمبنای آن می توان کارهای آموزشی را به صورت مطلوب ارزشیابی کرد، رویکرد سیستمی است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به دنبال آن هستیم با بهره گیری از این رویکرد، مولفه های اصلی نظام آموزشی را در بازه زمانی سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بررسی و روند تغیرات این مولفه های موثر بر کیفیت آموزش را مشخص نماییم اظهار داشت: بر طبق این رویکرد، اجزای اصلی نظام آموزشی عبارت از درونداد، برونداد و پروسه هستند.
ساکی افزود: در بخش درونداد، شاخص هایی همچون تعداد معلمین شاغل در دوره های مختلف (ابتدایی، متوسطه و شاخه های تحصیلی مختلف)، سطح تحصیلات معلمان، سطح تحصیلات مدیران، سن خدمتی معلمان، نسبت معلم به دانش آموز، ارتباط بین رشته تحصیلی و تدریس معلمان، میزان دوره های ضمن خدمت تخصصی و عمومی برای توانمند سازی معلمان و.... بعنوان نشانگر های عامل نیروی انسانی و شاخص هایی همچون آمار ثبت نام شدگان، تراکم کلاس، پوشش واقعی و پوشش ظاهری تحصیلی و... بعنوان نشانگان عامل یادگیرندگان مورد بررسی قرار می گیرند.
وی با اعلان اینکه در ارزشیابی نشانگر های مذکور به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا ورودی های سیستم، استاندارد های لازم را دارا هستند یا خیر؟ اظهار نمود: یکی دیگر اجزای نظام آموزشی، عوامل فرایندی است. بهبود این عوامل نقش تعیین کننده ای در تضمین کیفیت آموزشی دارد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش افزود: ارتقای شاخص هایی همچون نحوه تعامل مدیران با کارکنان و دانش آموزان، ثبات مدیریت بعنوان فاکتورهای مدیریتی و استفاده از شیوه های نوین تدریس، نحوه هدایت تحصیلی، توازن رشته ها و شاخه های تحصیلی بعنوان فاکتورهای پروسه یاددهی- یادگیری منجر به ارتقای کیفیت آموزش می شود. در این مرکز تغییرات این شاخص ها در بازه زمانی ذکر شده بررسی می شود.
ساکی با اشاره به اینکه در ارزیابی عوامل بروندادی(خروجی) از روش های مختلفی استفاده می شود اظهار داشت: بعنوان مثال، در دوره متوسطه، با بهره گیری از نتایج تجزیه و تحلیل عملکرد دانش آموزان در امتحانات نهایی، برونداد سیستم آموزشی مورد بررسی قرار می گیرد. هم اکنون، در مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به دنبال استفاده از شیوه های موثر تری جهت پایش کیفیت آموزشی هستیم. در این راستا به دنبال آن هستیم با اجرا «سنجش ملی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی» کیفیت آموزشی و میزان آموخته های دانش آموزان و عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی را مورد بررسی قرار داده و با بازخورد نتایج به بخش های ذیربط در وزارت آموزش و پرورش زمینه های ارتقای کیفیت آموزشی را فراهم نماییم.
وی اضافه کرد: در سنجش ملی، نمونه ای معرف جامعه آماری دانش آموزان کلاس ششم ابتدایی در سطح کشور در آزمونی استاندارد شده شرکت می کنند. نتایج این آزمون در سرنوشت تحصیلی دانش آموز دخالتی ندارد، بلکه از نتایج آن فقط جهت ارزیابی وضعیت نظام آموزشی استفاده می شود.
بگفته رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزرات آموزش و پرورش، سنجش ملی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی، بعد از انجام پروسه های مقدماتی و آماده سازی آزمون استاندارد، در نیمه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اجرا می شود.
ساکی افزود: ضمنا جهت پایش و ارزشیابی برونداد های کیفی تربیتی (ارزشی-نگرشی)، بوسیله پرسشنامه های نگرش سنج، تغییرات حاصله ارزیابی می شود.



1399/10/16
11:43:37
0.0 / 5
663
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه