مروری بر روند اجرای رتبه بندی معلمان در آخرین روز سال

علت کسب رتبه پایین برخی معلمان با سنوات بالا

علت کسب رتبه پایین برخی معلمان با سنوات بالا

پروژه آسان: پروژه آسان: 1401، سال اول اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان بود و در واپسین روزهای اسفندماه اعلام گردید که همه معلمان رتبه قطعی خودرا دریافت کرده اند و پرداخت حقوق ها از شروع سال آینده برمبنای احکام قطعی رتبه بندی صورت خواهد گرفت.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، پروسه رتبه بندی معلمان بعد از طی دوره ای چندماهه و شروع رسمی بارگذاری مدارک و مستندات از طرف معلمان از مردادماه سال ۱۴۰۱ شروع شد و در نهایت وزارت آموزش وپرورش در روز ۲۲ اسفندماه اعلام نمود که که رتبه نهایی ۹۳۰ هزار فرهنگی بازنشسته و شاغل مشمول رتبه بندی صادر گردیده است.
در این میان معلمان گلایه هایی از رتبه های اعلامی خود داشتند که معاون وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سبب این حجم از نارضایتی معلمان از رتبه های اعلامی شان اظهار داشت که از زمان مشاهده رتبه در سامانه، مهلت ۱۰ روزه ای برای معلمان درنظر گرفته می شود تا بتوانند اعتراضات خودرا به ثبت برسانند.


رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی به شرط ثبت آن

ستاری فرد اظهار داشت: بنظر می رسد توزیع رتبه ها منطقی است؛ اگر معلمان اعتراضاتی دارند چارچوبی پیش بینی شده که بتوانند آنرا ثبت کنند. رتبه بندی و ارزیابی کار انسان است و خطا دارد و این خطاها را رد نمی نماییم. حتما پروسه ارزیابی ما مجدد قابل بازبینی است. به مشکلات رسیدگی می نماییم همچون آنها که سنوات خدمتی بالا دارند یا آنها که ارزیاب به مدارکشان امتیاز نداده است. اینها همه قابل بررسی دوباره هستند، مشروط به ثبت اعتراضات.
وزیر آموزش وپرورش نیز در آخرین اظهارنظرش پیرامون رتبه بندی در سالی که گذشت اظهار داشت: رتبه بندی شروع شده و امسال در سقف اعتبارات تعیین شده پرداخت می شود. از سال آینده(۱۴۰۲) حقوق بطور کامل برای همکاران برمبنای رتبه ای که دارند، پرداخت می شود. اعتراض حق همکاران من است. در سامانه ای که پیش بینی شده تمام پروسه ثبت می شود. همکاران و دستگاه های نظارتی هم می توانند ببینند.
منشاء اعتراضات دو چیز است؛ اول این که ممکنست امتیازاتی به فرد داده نشده یا کمتر داده شده باشد. اما بیشتر اعتراضات مربوط به این است که همکاران به سبب مشغله کاری که دارند، قانون، بخشنامه و دستورالعمل را به دقت نخواندند و مدارک را به دقت بارگذاری نکردند.
وی ادامه داد: همانطور که قبلاً گفته شد، همکاران مدارکشان را دقیق بارگذاری کنند تا دیگر اعتراضی صورت نگیرد و همکاران آنچه حق شان است، دریافت نمایند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در روز چهارشنبه، بیست و چهارم اسفندماه، مسئولان وزارت آموزش وپرورش و اعضای هیئت ممیزی رتبه بندی نشستی مجازی با مدیران مدارس برگزار و جزئیاتی درباره ی رتبه بندی و روند رسیدگی به اعتراضات مطرح نمودند که در ادامه بصورت خلاصه به با اهمیت ترین بیانات مطرح شده اشاره می شود:

باید به سوالات معلمان پاسخ داده شود

آغاز رسیدگی به مدارک از هفته های آتی
سید مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه قانون رتبه بندی معلمان نخستین تجربه آموزش و پرورش بود اظهار داشت: مبنای رتبه بندی، خوداظهاری معلمان اجرا شد و مدارکی که معلمان ارائه دادند توسط مدیر مدرسه بررسی گردید. تمام تلاش اعضای هیئت ممیزه استانی و مرکزی بر این اساس بوده است که تمامی ارزیابی ها برمبنای مدارک ارائه شده باشد و دقت نظر کافی برای احقاق حق معلمان وجود داشته باشد. برمبنای پیش بینی قانون، معلمان می توانند نسبت به رتبه های کسب شده اعتراض کنند و هدف ما کمک به معلمان است تا به حق قانونی خود برسند.
وی افزود: در زمینه رسیدگی به اعتراضات سه گام را تعریف کرده ایم. گام اول، ثبت اعتراض است که ۱۰ روز مهلت دارد. در گام دوم اجازه اصلاح برخی مستندات و مدارک را به فرد می دهیم و در گام سوم رسیدگی به شکایات شروع می شود و با بهره گیری از ظرفیت کارگروه ها در سطح منطقه، پرونده ها مورد بازنگری قرار می گیرند و معاونت های مناطق کارگروه هایی را برمبنای بخشنامه هیئت های رسیدگی تشکیل و رسیدگی به اعتراضات را شروع می کنند که اگر نیاز به بازنگری مدارک و مستندات باشد آنرا انجام خواهند داد.
هاشمی با اعلان اینکه باید میزهای پاسخگویی به همکاران با عضویت ادارات سنجش، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد تشکیل گردد و به سؤالات معلمان در این عرصه پاسخ داده شود و نگرانی های آنان را مرتفع کنند اظهار داشت: به همه معلمان اطمینان خاطر می دهم که تقاضاهای تک تک آنان را با بهره گیری از ظرفیت هایی که در استانها و مناطق داریم، خواهیم شنید و وضعیت رسیدگی به مدارک را در هفته های آتی شروع خواهیم کرد و در راه حق و قانون حرکت خواهیم کرد.


چرا برخی معلمان با سنوات بالا، رتبه پایین کسب کردند؟
محسن زارعی، رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اعلان اینکه نظام رتبه بندی بصورت سامانه ای در تمامی مراحل آن انجام شد و تمام سوابق ثبت شده است که بصورت یک بانک کامل در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد اظهار داشت: همه مشمولان قانون رتبه بندی شامل این طرح شدند و هیچ استثنایی برای هیچ فرد یا گروهی قائل نشدیم و همه بصورت یکسان موردبررسی قرار گرفتند. همه مراحل رتبه بندی برمبنای قانون و ظرفیت های قانونی انجام شده است و در انجام رتبه بندی از ظرفیت های داخلی آموزش و پرورش و معلمان استفاده شد و ارزیابان حرفه ای از همکاران آموزش وپرورشی ما بودند و از خارج از مجموعه نظام آموزش و پرورش در این پروسه دخیل نبودند.
وی افزود: خودارزیابی معلمان، ملاک ارزیابی نبود، بلکه هدف ما آشنایی معلمان با پروسه رتبه بندی بود تا بدانند در طول پروسه رتبه بندی چه فرایندهای وجود خواهد داشت و چگونه رتبه بندی می شوند.
زارعی با اشاره به این که مدیران مدارس به توصیف و ارزیابی رفتارها و کارهای معلمان پرداخته اند و به جهت اینکه استانداردسازی صورت بگیرد رفتارهای استانداردسازی شده ای در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت تا برمبنای کارهای معلمان یکی از سطوح فعالیت را انتخاب کنند اظهار داشت: به عنوان مثال در شایستگی تعامل و ارتباط مؤثر ابعادی مانند؛ خوب صحبت کردن، خوب شنیدن، انتقال مفاهیم و غیره مدنظر بوده است و با این مصادیق در سامانه، توصیف رفتار سنجیده و تبدیل به امتیاز می شد که به مفهوم امتیاز مستقیم مدیر نبوده است.
وی افزود: مدیران مدارس مرجع مورد وثوق ما بودند که باید مدارک بارگذاری شده را با اصل مدارک تطبیق می دادند که این مستندات از جنس شایستگی بوده است و سایر مستندات مانند مدارک تحصیلی، ارزشیابی معلمان و غیره در سامانه موجود بود. در مرحله بعد ارزیابان به بررسی مدارک می پرداختند. ارزیابان توصیف رفتار با مصادیق رفتار را بررسی می کردند و اگر همکاری در این عرصه نمره ای کسب کرده است، باید بررسی می کردند، چه مدرکی در سایر بخش ها در این عرصه داشته است. همین طور ارزیابان اگر به این نتیجه می رسیدند که مستندی مربوط به آن سنجه نیست، کدهایی برای اعضای هیئت ممیزه درج می کردند. اعضای هیئت ممیزه برمبنای نظر ارزیابان بررسی را انجام می دادند و اگر مغایرتی وجود داشت پرونده را به ارزیابان ویژه ارسال می کردند.
زارعی بیان کرد: رتبه سه را باید اعضای هیئت ممیزه های استان تائید می کردند و برای رتبه های ۴ و ۵ را باید هیئت ممیزه مرکزی تائید می کرد، پس مجدداً فرایندهای بررسی مدارک در هر دو هیئت موردبررسی قرار می گرفت و برای تک تک همکاران این پروسه انجام شده است.
وی با اعلان اینکه بعد از صدور احکام و تعیین رتبه ممکنست خطای انسانی رخ داده و یا در سامانه مشکلی پیش آمده باشد اظهار داشت: همکاران محل اعتراض دارند و ممکنست همکاران برمبنای ارزیابی کیفی که انجام شده است، اعلام کنند که مدارک دیگری داشته اند که قابلیت بررسی دارد و بخش هایی که نیاز به مستند نداشته است در این مرحله نیز نیاز به بارگذاری مستندات ندارد، اما مدارکی که قابلیت بارگذاری مستندات داشته است می توانند در مرحله اعتراض بارگذاری کنند.
زارعی با اشاره به این که برخی همکاران با سنوات بالا رتبه های پایین را کسب کرده اند، اظهار داشت: امتیاز سنوات برای معلمان با ۳۰ سال سابقه کار در نهایت ۶۰ امتیاز است و مدرک تحصیلی حداکثر ۸۰ امتیاز دارد و مطمئنیم همکاران با مدارک تحصیلی یا سابقه کار بالا شایستگی های فراوانی دارند که نیاز است این شایستگی ها را با بهره گیری از مدارکی که گرفتن کرده اند، عرضه کنند.
وی اشاره کرد: کارنامه مفصلی در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت که ارزشیابی هایی که در رتبه بندی انجام شده است را در اختیار معلمان قرار می دهد که بر طبق این نتایج معلمان می توانند مسیری که برای رشد و توانمندی سازی خود احتیاج دارند را برنامه ریزی کنند.

معلمانی که هیچ مدرکی از آنها به هیئت ممیزه نرسیده، رتبه ای برای آنها درج نشده
سجاد سیاح، رییس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه در زمینه اعتراضات معلمان به رتبه های اعلام شده، دو بخش برنامه ریزی شده است که در بخش اول همکاران می توانند در زمینه مصادیقی که نسبت به آن اعتراض دارند، آن مصادیق را بنویسند و بارگذاری جدیدی را در این مرحله برنامه ریزی نکرده ایم و به شکلی برنامه ریزی می نماییم که اگر همکاری نیاز به رجوع به مدرسه و ادارات دارد برای گرفتن مدارک را دارد، باتوجه به تعطیلات پیش رو ازنظر کمبود وقت و زمان متضرر نشوند اظهار داشت: برای برخی افراد هیچ نوع رتبه ای درج نشده است و به این دلیل است که هیچ مدارکی از این افراد به هیئت ممیزه نرسیده است.
وی ادامه داد: به سبب فشردگی و حجم کار ممکنست رضایت همکاران را کسب نکرده باشیم، پس امسال اعتراضات بطور ویژه بررسی خواهد شد و بدنبال احقاق حق همه همکاران خواهیم بود.


بررسی مجدد همکاران در سال سوم اجرای رتبه بندی
صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز با اعلان اینکه رتبه بندی نقطه شروع و تمامی ندارد، رتبه بندی یک نظام است که در طول خدمت همه همکاران ادامه دارد و همه تلاش ما این بود که بطور کامل از قانون استفاده نمائیم اظهار داشت: در سال دوم رتبه بندی هستیم و نص قانون این است که در سال سوم همکاران مجدداً باید بررسی شوند. پروسه رتبه بندی همچنان ادامه دارد و همه همکاران شامل آن خواهند شد. باید رتبه های همکاران در این مرحله تا پایان اسفندماه اعلام می شد.
وی ادامه داد: پشتیبانی رییس جمهور و پیگیری های مکرر وزیر آموزش و پرورش موجب شد تا ما بتوانیم مرحله استقرار رتبه بندی را انجام دهیم.
ستاری فرد اظهار داشت: خودرا مکلف می دانیم که اعتراضات همکاران را پاسخ دهیم و برخی اشکالاتی که رؤیت شده است را حل خواهیم کرد. خودرا متعهد می دانیم که نسبت به اعتراض همکاران اقدام نماییم، پس مراحل انجام این کار در زمینه های مختلف ازجمله حوزه فناوری و ارزیابی و عملکرد و سنجش انجام شده است.




منبع:

1402/01/01
16:31:11
5.0 / 5
297
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه