با تاكید بر شهرهای ساحلی شمال ایران
عوامل موثر بر رفتار خرید زنان در مناطق گردشگری
به گزارش پروژه آسان، پژوهشگران کشور در یک مطالعه جالب، به بررسی عمیق رفتار خرید زنان در فروشگاه های بزرگ مناطق ساحلی مازندران پرداخته اند و نتایج ارزشمندی را در رابطه با تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر این رفتار به دست آورده اند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، یکی از موضوعات مهم در حوزه جامعه شناسی، بررسی رفتارهای مصرفی و خرید افراد است. در سالهای اخیر، تعداد زیادی از فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ در مناطق ساحلی و گردشگری شمال ایران، بخصوص مازندران، شکل گرفته اند. خیلی از این فروشگاه ها به فروش پوشاک اختصاص دارند و به علت جذابیت های گردشگری این مناطق، توانسته اند توجه زیادی از گردشگران، بخصوص زنان را به خود جلب کنند. گردشگری خرید و خرید گردشگری دو مفهوم در رابطه با این مورد هستند که به ترتیب به معنای هدف اصلی توریست برای خرید یا انجام خرید بعنوان یکی از فعالیتهای گردشگری تعریف می شوند.
در جامعه امروزی، رفتار خرید و الگوی مصرف، بخشی از سبک زندگی افراد را می سازند. این الگوها نه تنها نشانه های اجتماعی هستند، بلکه به معنای کسب هویت و جایگاه اجتماعی هم محسوب می شوند. سلیقه، آداب معاشرت و مد به منزله داشتن جایگاه در نردبان اجتماعی تلقی می شوند و می توانند به تمایز افراد از یکدیگر کمک کنند.
در پژوهشی که توسط علی رحمانی فیروزجاه، دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و دو همکارش انجام شده است، رفتار خرید زنان در فروشگاه های بزرگ مناطق ساحلی مازندران مورد بررسی واقع شده است.
موضوع اصلی این پژوهش، بررسی رفتار خرید کالاها، بخصوص پوشاک، در بین زنان در مناطق گردشگری استان مازندران بوده است. در تحقیق یاد شده، ۳۸۴ نفر از زنان بالای ۱۵ سال در مناطق ساحلی مازندران مشارکت داشته اند و داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه از آنها جمع آوری شده است.
یافته های این پژوهش، نشان می دهند که مابین میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی، جهانی شدن، دینداری، ارزش های مصرف، سن و میزان احساس محرومیت نسبی با رفتار خرید زنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
همچنین بین تحصیلات و طبقه اجتماعی با رفتار خرید رابطه منفی و معکوس وجود دارد. این بدان مفهوم است که هر چه قدر دو شاخص فوق در زنان قوی تر باشند، خرید کمتری توسط آنها صورت می گیرد.
یافته ها همینطور حاکی از آن هستند که مابین میزان رفتار خرید زنان بر حسب وضعیت تأهل تفاوت معناداری وجود دارد و زنان متأهل جوان بیشترین میزان خرید را دارند.
طبق نتایج فوق، بیشترین تاثیر را در رفتار خرید، متغیرهای ارزش های مصرف و هویت اجتماعی دارند. این نتایج نشان می دهند که زنان برای به دست آوردن هویت شخصی و اجتماعی خودشان احساس نیاز بیشتری به خرید می کنند.
بر اساس این یافته ها، برای افزایش یا کاهش میزان خرید و تمایل زنان به خرید لباس و پوشاک، باید به هویت اجتماعی و ابعاد مورد مطالعه آن توجه کرد. کاهش محرومیت نسبی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند بر نگرش زنان نسبت به خرید لباس اثرگذار باشد.
به علاوه، نقش رسانه و تبلیغات در افزایش میزان خرید و تمایل زنان به خرید لباس و پوشاک خیلی مهم است و مسؤولین باید از این ابزارها بهره بیشتری ببرند.
محققان بر طبق این یافته ها که در فصلنامه «برنامه ریزی و توسعه گردشگری» وابسته به دانشگاه مازندران انتشار یافته اند، این گونه نتیجه گیری می کنند که برای کاهش در میزان خرید لباس در میان زنان، بایستی بر ارزش های مصرفی و نوع نگاهشان نسبت به خرید تاکید داشت. چونکه تغییر در نوع ارزش های زنان، زمینه تغییر را در رفتار خرید آنها فراهم می آورد.
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب