شریک ایران خودرو به اروپا می رود
پروژه آسان: بعد از سال ها حضور چشمگیر در خیابان های چین، هونگچی، قدیمی ترین و لوکس ترین برند خودروسازی این کشور، آماده است تا مرزهایش را فراتر برده و اروپا را هدف قرار دهد. برنامه جاه طلبانه این شرکت برای معرفی ۱۵ مدل جدید و ورود به ۲۵ بازار اروپائی تا سال ۲۰۲۸، نشان داده است که بازار خودرو در قاره سبز در آستانه ورود یک بازیگر تازه نفس اما جدی قرار دارد.
امیرمسعود عابدین: هونگچی سال هاست که در چین یک نام آشناست؛ برندی که از خودرو های رسمی دولتی تا سدان های لوکس مدرن را ساخته و در بازار داخلی، جایگاه محکمی دارد. اما در اروپا، این نام هنوز برای بسیاری غریب است. اما همین ناآشنایی مقرر است به زودی پایان یابد. هونگچی حال نقشه ای بزرگ برای حضور گسترده در اروپا ترسیم کرده و در نظر دارد خودرا از یک برند محلی لوکس، به یک رقیب جهانی تبدیل کند.
ورود بزرگ به بازاری پیچیده
برنامه هونگچی برای عرضه ۱۵ مدل برقی و هیبریدی تا سال ۲۰۲۸، خبر از یک استراتژی تهاجمی می دهد؛ استراتژی ای که اروپا را در مرکز خود قرار داده است. اما مسیر پیش رو ساده نیست. تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه های سنگین بر خودرو های برقی ساخت چین، هزینه های ورود به بازار را بالا برده و معادلات خیلی از خودروسازان چینی همچون هونگچی را به چالش کشیده است.
با این حال، هونگچی چاره ای عملی درنظر دارد: تولید محلی. گزارش ها نشان داده است که این شرکت درحال بررسی مکان هایی در جنوب اروپا، اروپای شرقی و اسکاندیناوی است تا سایت تولیدی خودرا بنا کند. اگر این برنامه به عاقبت برسد، نه فقط فشار تعرفه ها کاسته می شود، بلکه روند توزیع و خدمات نیز هماهنگ تر و مطابق معیارهای اروپائی می شود.
شروعی کوچک، اما رو به رشد
تا پایان اکتبر امسال، فروش هونگچی در اروپا تنها ۷۷۱ دستگاه بوده است؛ عددی خیلی کوچک در مقابل حضور گسترده آن در چین. اما تحلیل گران این رقم را بیشتر یک نقطه آغاز می دانند تا نشانه ای از ضعف. هونگچی نورسیده میدان شده و الان با مدلهای جدید در نظر دارد بازار را تکان دهد.
EHS۵؛ ستاره تازه هونگچی
در بین محصولات جدید، EHS۵ بالاتر از همه توجه ها را به خود جلب کرده است. این شاسی بلند برقی سایز متوسط که اولین بار در نمایشگاه خودرو مونیخ عرضه شد، با باتری ۸۵ کیلووات ساعتی، برد ۵۵۰ کیلومتری و دو نسخه مختلف (یکی با قدرت ۳۳۹ اسب بخار و دیگری چهارچرخ محرک با توان ۶۱۰ اسب بخار) نشان داده است که هونگچی قصد رقابت جدی دارد. هرچند هنوز مشخصات غائی نسخه اروپائی اعلام نشده، اما در مقایسه با محصولات روز بازار، این خودرو می تواند جایگاه قابل توجهی به دست آورد.
تا امروز مدل EHS۷ پرفروش ترین خودروی هونگچی در اروپا بوده، اما ورود EHS۵ احتمالاً آرایش بازار این برند را دگرگون می کند.
قدرت اصلی هونگچی
بااینکه فناوری پیشرفته و طراحی لوکس مزیت های مهمی هستند، اما برگ برنده هونگچی در اروپا احتمالاً قیمت خواهد بود. تجربه دیگر خودروسازان چینی مانند MG، چری و BYD نشان داده که قیمت گذاری رقابتی می تواند سد ورود به بازار اروپا را بشکند.
جایلز تیلور، مدیر طراحی گروه FAW، در گفت و گو با اتونیوز اشاره کرده که ارتباطات دولتی و گستره صنعتی FAW به هونگچی اجازه می دهد تا به فناوری هایی دسترسی داشته باشد که هزینه شان باورکردنی نیست. این ساختار هزینه پایین می تواند به هونگچی اجازه دهد قیمت هایی ارایه کند که توجه خریداران اروپائی را جلب نماید.
تیلور با مثالی ساده توضیح می دهد: «آیا واقعا می خواهید برای یک قهوه استارباکس ۵ یورو بدهید، وقتی یک کافه محلی همان قهوه را با ۱.۵۰ یورو می فروشد؟» این تشبیه، به خوبی فلسفه ورود هونگچی به اروپا را نشان می دهد: کیفیت بالا با قیمت معقول.
محصولات هونگچی مانند H۵ و E-QM۵ حال بصورت وارداتی در ایران موجود هستند و مقرر است تا در آینده با شراکت ایران خودرو، مدل HS۳ با نام سفیر R۷ در کشورمان مونتاژ شود.
منبع: carscoops
۲۲۷۳۲۳
بطور خلاصه اما در اروپا، این نام هنوز برای بسیاری غریب است. این شاسی بلند برقی سایز متوسط که نخستین بار در نمایشگاه خودرو مونیخ ارائه شد، با باتری ۸۵ کیلووات ساعتی، برد ۵۵۰ کیلومتری و دو نسخه مختلف (یکی با قدرت ۳۳۹ اسب بخار و دیگری چهارچرخ محرک با توان ۶۱۰ اسب بخار) نشان داده است که هونگچی قصد رقابت جدی دارد. تیلور با مثالی ساده توضیح می دهد: آیا واقعاً می خواهید برای یک قهوه استارباکس ۵ یورو بدهید، وقتی یک کافه محلی همان قهوه را با ۱.۵۰ یورو می فروشد؟
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب