زمان برگزاری آزمون ورودی پایه هفتم و دهم مدارس سمپاد، میزان شهریه، نصف مدارس غیرانتفاعی است

زمان برگزاری آزمون ورودی پایه هفتم و دهم مدارس سمپاد، میزان شهریه، نصف مدارس غیرانتفاعی است

پروژه آسان: رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان ضمن نمایش گزارشی از عملكرد مدارس سمپاد طی ۴۰ سال اخیر سپس پیروزی انقلاب اسلامی به پرسش های مختلف خبرنگاران پیرامون وضعیت مدارس سمپاد، روند شناسایی استعدادها و اجرای طرح شهاب و برگزاری آزمون های ورودی مدارس سمپاد پاسخ داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، فاطمه مهاجرانی در نشست خبری امروز خود كه به مناسبت دهه فجر و در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اینكه این مجموعه دارای دو معاونت استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان است اظهار داشت: دو برنامه ملی جوان خوارزمی و المپیادها ذیل معاونت دانش پژوهان جوان دنبال می شود.
وی ادامه داد: ۶۷۰ مدرسه سمپاد داریم كه یك سوم مدارس ما در مناطق محروم قرار دارند.
رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینكه به شدت به دنبال استراتژی فرد تیزهوش در مناطق محروم هستیم اظهار داشت: استان های پهناوری داریم و به اندازه كافی روی شناسایی و پرورش استعدادهای ویژه آنها كار نكردیم و امید است در سال آینده آنرا بطور جدی دنبال نماییم. ۱۲۰ هزار دانش آموز در كل مدارس داریم.

وی با اشاره به اینكه استراتژی شناسایی طرح شهاب با مدارس سمپاد متفاوت می باشد اظهار داشت: جمعیت مخاطب مدارس سمپاد دو تا سه درصد جامعه است اما در طرح شهاب هر فرد با خودش مورد مقایسه قرار خواهد گرفت و نیمرخ استعدادی برایش ترسیم می شود و فرد را به مسیرهایی كه استعداد دارد، هدایت می كند.
وی ادامه داد: ۵۸۶ منطقه آموزشی و نزدیك به سه میلیون دانش آموز تحت پوشش ما در طرح شهاب هستند. هم اكنون دانش آموزانی را داریم كه از پایه های چهارم تا هفتم دارای نیمرخ استعدادی شده اند. هیئت بلندمرتبه ای از افراد علمی كشور در شورای راهبردی طرح شهاب كه با ریاست بنیاد نخبگان اداره می شود مشغول بررسی این طرح هستند و مداوم جلساتی تشكیل می شود.
مهاجرانی با اشاره به اینكه باید به طرح شهاب بعنوان طرح بلندمدتی نگاه نماییم اظهار داشت: وقتی طرح یكبار تا پایه دوازدهم انجام شد باید ببینیم چگونه برنامه های خودرا متناسب با افق علمی برنامه ریزی نماییم.
وی افزود: از ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۹ میلادی مقارن با ۱۳۵۷ هیچ گاه ایران هیچ تیمی را جهت شركت در المپیادها اعزام نكرد. اما از سال ۶۶ این روند آغاز شد و تا كنون ۷۱۲ مدال جهانی طلا تا برنز و ۷۳۷ مدال و دیپلم افتخار كسب كرده و بیشتر از ۶۰۰۰ مدال آور را تربیت و به نظام علمی تقدیم كردیم.
وی به جشنواره خوارزمی باز اشاره نمود و اظهار داشت: جشنواره بیشتر از ۷۳۰ هزار طرح در كل كشور جمع آوری كرده است. باید روی نظام نوآوری مدارس كار نماییم و ایده های دانش آموزی را اگر قابلیت ثبت شدن و توان تجاری شدن دارند ثبت نماییم. پیگیر این مساله هستیم. البته برای نخستین بار سرمایه گذاری را برای طرح ها و ایده های دانش آموزی به جلسه ای دعوت كردیم.

مهاجرانی با اشاره به اینكه در صددیم چند المپیاد جدید همچون المپیاد قرآن و معارف اسلامی برای جهان اسلام، المپیاد علوم زمین، المپیاد حقوق و المپیاد ادبی و المپیاد سلول در سطوح منطقه ای و جهانی برگزار نماییم اظهار داشت: دو المپیاد حقوق و اقتصاد مدیریت در حوزه علوم انسانی در دست بررسی می باشد.
رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره مشكلات و حواشی آزمون مدارس سمپاد پایه هفتم امسال و برنامه سنجش سال آتی اظهار داشت: آزمون ورودی پایه هفتم تیرماه ۹۸ برگزار می گردد و در حوزه هوش و استعداد است و از جنس پیشرفت تحصیلی نخواهد بود پس خانواده ها نیازی به كلاس ویژه و تقویتی ندارند و هوش است كه مورد سنجش قرار می گیرد. ثبت نام ابتدای سال ۹۸ انجام می شود.

وی افزود: آزمون ورودی پایه دهم هم اردیبهشت ماه ۹۸ بوده و از جنس پیشرفت تحصیلی است و لایه های عمقی تری از تفكر را هدف می گیرد.

وی درباره تكمیل ظرفیت پایه هشتم باز اظهار داشت: موظف ایم فقط در ورودی پایه ها آزمون بگیریم و برای جذب نیاز به مجوز از مراجع داریم و مكاتبات انجام شده است.
مهاجرانی درباره شهریه مدارس سمپاد اظهار داشت: شهریه مدارس سمپاد نیمی از شهریه مصوب غیرانتفاعی در هر منطقه است. علت فوق برنامه ها و كارهای ویژه است و به دور از عدالت آموزشی نخواهد بود. دانش آموزی را نداریم كه به سبب عدم پرداخت شهریه به مدارس ما راه نیابد و والدین و افراد خیر بسیاری داریم.
رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان درباره بودجه باز اظهار داشت: ردیف بودجه مستقل نداریم و تا اساسنامه ابلاغ نشود به سازمان تبدیل نمی شویم. اما فعلاً رقم مصوب ما رقم قانع كننده ای است و كفاف فعالیت های ما را خواهد داد.
وی درباره تغییر شیوه پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد تا سه سال آینده اظهار داشت: آنچه برای ما مطلوب است این است كه روزی بتوانیم افراد را به آزمون ها دعوت نماییم. آزمون ها هرطور باشند تبعاتی دارد. به جهت اینكه نمی توانیم این مدارس را در نظام نخبگانی حذف نماییم وجود این مدارس گردنگیر است. اما آیا ابزارهای سنجش ابزارهای خوبی هستند؟.
رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان افزود: مطلوب این است كه ظرف سه سال دیگر به كمك طرح شهاب با تركیب این دو روش و استفاده از نیمرخ استعدادی دانش آموزان در حوزه دانشی و خلاقیت، دانش آموزان برتر را شناسایی كرده و به آزمون ورودی هدایت نماییم.

وی درباره سمپاد مهارتی باز اظهار داشت: امسال سمپاد مهارتی در دفترچه آزمون ورودی پایه دهم اضافه می شود. ۹ استان اعلام علاقه مندی كردند و مشغول بررسی آنها هستیم.
مهاجرانی با اشاره به اینكه تمام فعالیت های مدارس سمپاد منطبق با سند تحول در حال بازطراحی است اظهار داشت: سند تحول ما را به نقشه علمی كشور باز پیوند می زند و گسترش المپیادها در همین راستا دنبال می شود.




1397/11/19
02:53:11
5.0 / 5
4980
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تكمیل ظرفیت , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه