مروری بر مقررات تنبیه در مدارس

مروری بر مقررات تنبیه در مدارس

به گزارش پروژه آسان در بین انبوه اخبار گوناگون منتشره در جامعه، اخباری هرچند اندك درباره تنبیه دردناك دانش آموز به خاطر نمره، فرو رفتن مداد در سر دانش آموز بر اثر تنبیه و... فارغ از بروز واكنش اجتماعی، آثار حقوقی هم به همراه دارد.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، تنبیه در قوانین به دو شكل مجاز و غیرمجاز قابل بررسی است:

۱. تنبیه مجاز: در ماده ۶۸ آئین نامه اجرایی مدارس، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، وظایف و تكالیف دانش آموزان بیان شده است. در تبصره ذیل همین ماده آمده است كه هنگام ثبت نام، بعضی از موارد وظایف دانش آموزان در فرم ثبت نام ذكر شود. بر مبنای ماده ۷۴ این آئین نامه اگر دانش آموزان نسبت به وظایف خود قصور و سهل انگاری كنند، تخلف كرده اند و به استناد ماده ۷۶ آئین نامه، پس از اینكه چاره جویی ها و راهنمایی های تربیتی مؤثر واقع نشد با رعایت تناسب به یكی از روش های زیر مورد تنبیه قرار می گیرند:

- تذكر شفاهی به صورت خصوصی

- تذكر و اخطار شفاهی دانش آموزان كلاس مربوط

- تغییر كلاس، با اطلاع ولی دانش آموز

- اخطار كتبی و اطلاع به ولی دانش آموز

- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز، حداكثر برای مدت سه روز

- انتقال به مدرسه ای دیگر

طبق ماده ۷۸ تنبیهات ۱ و ۲ بر عهده معلم و مربی و بند ۳ بر عهده مدیر و بند ۴ و ۵ بعد از موافقت شورای مدرسه با مدیر است؛ ولی در مورد بند ۶ علاوه بر تأیید شورای مدرسه، موافقت اداره آموزش و پرورش هم ضروری می باشد.

وفق ماده ۸۰ آئین نامه مزبور در نهایت اگر دانش آموزی از منطقه ای به منطقه ای دیگر منتقل شد و نهایتاً تشخیص داده شد كه باعث انحراف و گمراهی دانش آموزان دیگر می شود با تأیید شورای مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش در نوبت اول از حضور در مدارس منطقه و برای نوبت دوم تا مدتی كه اداره كل آموزش و پرورش تعیین كند از حضور در كلیه مدارس محروم می شود و از اولیای او خواسته می شود تعلیم وتربیت فرزند خود را بیرون از مدرسه بر عهده بگیرند.

نكته حائز اهمیت این است كه به خاطر سن و موقعیت رشدی حساس دانش آموزان، تبصره ذیل ماده ۸۳ آئین نامه بیان می كند: «سوابق تنبیه و تخلف دانش آموز در انتها هر سال تحصیلی امحا خواهد شد تا سابقه نامناسبی برای دانش آموز باقی نماند. (البته نتیجه اقدامات در نمره انضباط منعكس می شود).»

ماده ۸۵ آئین نامه هم مدیر را موظف كرده است كه با همكاری معلمان، مربیان و شورای دانش آموزی، وظایف دانش آموزان و تنبیهات و تشویقات مقرر در این آئین نامه را به تناسب سن و فهم دانش آموز به او آموزش دهد.

بنابراین تنبیه های مجاز در قانون عبارت است از تذكر و اخطار شفاهی به صورت خصوصی، تذكر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان كلاس مربوط؛ تغییر كلاس در صورت وجود كلاس های مختلف در یك پایه با اطلاع ولی دانش آموز، اخطار كتبی و اطلاع به دانش آموز، اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز به مدت حداكثر سه روز و بالاخره انتقال به مدرسه دیگر.

۲. تنبیه غیرمجاز: تنبیهات غیرمجاز عبارتند از تنبیه بدنی، اهانت و تعیین تكالیف درسی جهت تنبیه.

در ابتدا باید دانست كه به باعث ماده ۹۰ قانون مدیریت خدمات كشوری، كارمندان همچون معلمان موظف می باشند كه وظایف خویش را با دقت، سرعت، صداقت، امانت، گشاده رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه مربوطه انجام دهند.

در ماده ۷۷ آئین نامه اجرایی مدارس در مورد تنبیه بدنی آمده است: «اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تكالیف درسی جهت تنبیه ممنوع می باشد.»

در ماده ۸۲ همین آئین نامه مدیر مدرسه را موظف به اطلاع رسانی ممنوعیت تنبیه بدنی به همكاران كرده است و بیان می كند كه در صورت تخلف معلمان از این تكلیف گزارش آنرا به اداره آموزش وپرورش ارائه نمایند.

همچنین مستند به بندهای ۱ تا ۴ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، اعمال كننده تنبیهات مذكور متخلف است و بعد از معرفی به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و بررسی پرونده توسط هیئت ها، متناسب با اعمال و رفتار وی حكم صادر می شود.

علاوه بر مجازات فوق، كه مجازات اداری به حساب می آید، طبق ماده ۶۰۸ كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی اهانت و هتك حیثیت و… افراد، مجازات كیفری هم خواهد داشت. برابر ماده واحده استفساریه ماده مذكور منظور از توهین را به كار بردن الفاظی می داند كه باعث تخفیف و تحقیر طرف مقابل شود.

همچنین اگر تنبیه بدنی باعث كبودی و شكستگی و هر گونه آسیب به دانش آموز شود، طبق ماده ۴۸۸ قانون مجازات اسلامی، باعث تعلق دیه هم می شود.

به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، به نقل از شماره ۳۶ رشد معلم، نكته قابل تأمل این است كه در آئین نامه اجرایی مدارس - كه در حكم قانون است - تاكید بر چاره جویی و راهنمایی های تربیتی شده و مرقوم می دارد در صورتیكه این اعمال مؤثر واقع نشد با رعایت تناسب تنبیه اعمال می شود. پس باید این مطلب در نظر قرار گیرد كه بهترین روش برای متنبه كردن دانش آموزان روش های تربیتی است.




1398/01/08
14:36:23
5.0 / 5
4251
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , اجتماعی , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه