سكوت سازمانی آموزش و پرورش و ناامیدی معلمان
پروژه آسان: وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش توسعه مشاركت، بهسازی منابع انسانی، تمركز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامه های مهمی دانست و اشاره كرد: برای ارتقای مدرسه و رویكرد مدرسه محوری، آموزش مدیران كارسازترین سیاست است چونكه منابع پاسخگو نیست و پس كار را از مدیر مدرسه آغاز نماییم تا مهارت ها و دانش مدیران ارتقاء پیدا كند.
به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، در گردهمایی مشترك اعضای شورای معاونان، مشاوران وزیر، مدیران كل ستادی و مدیران كل آموزش و پرورش استان های كشور، علی اصغر فانی كه سخنران میهمان این گردهمایی بود، با اشاره به اینكه آموزش و پرورش به مثابه یك خانواده است اظهار داشت: خانواده آموزش و پرورش یك میلیون عضو دارد و وزیر آموزش و پرورش بعنوان پدر در این خانواده نقش ایفا می كند، از خطاها می گذرد و از ناراحتی ها، ناراحت و از شادی ها شادان می شود.
وی ادامه داد: به دنبال سبك های مدیریت آمریكایی و ژاپنی نروید پس مطابق فرهنگ همان كشوری كه در آن زندگی می نماییم، سبك مدیریتی داشته باشید، فرهنگ كشور ما خانواده محور است و سبك مدیریت ما باید به صورت مدیریت خانواده باشد.
فانی با اشاره به اینكه وزیرآموزش و پرورش، مدیركل، مدیر مدرسه و رهبر آموزشی است، اظهار نمود: رهبری آموزشی در مدیریت آموزشی به معنای اعمال نفوذ در همه نیروها است و مدیر مدرسه وقتی رهبر آموزشی است كه بر دانش آموز، معلم، اولیا و نهادهای محلی نفوذ داشته باشد و آنان با رغبت دستورات وی را اجرا كنند؛ در حقیقت وزیر باید در نقشش نفوذ داشته باشد.
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد: جلب اعتماد معلمان مهم ترین خاصیت یك رهبرآموزشی است، یعنی وزیر باید اعتماد معلم، مدیر و دانش آموز را داشته باشد.
فانی با اشاره به اینكه چگونه این اعتماد باید ایجاد شود به پنج شرط اشاره نمود وگفت: شرط اول صداقت و شرط دوم شایستگی است كه نیروها شایستگی وی را بپذیرند.
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش شرط سوم را وفاداری دانست و اظهار داشت: ایجاد وفاداری نسبت به سازمان و همكاران است.
ایشان سپس افزود: چهارمین شرط ثبات رای و فكر است و پنجمین شرط، شفافیت است. با این پنج شرط قدرت نفوذ به وجود خواهد آمد و می توانیم رهبرآموزشی داشته باشیم. البته این پنج شرط باید در ادراكات مخاطبین وجود داشته باشد و می دانیم كه ادراك برداشتی است كه از یك پدیده داریم، بدین سبب باید ادراك صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات و شفافیت را در همكاران به وجود بیاوریم.
فانی با اشاره به رفتار شهروندی سازمانی اشاره كرد: این رفتار یعنی افرادی در سازمان داشته باشیم كه فراتر از وظیفه كار كنند و انتظار پاداش نداشته باشند و در فرهنگ ما این رفتار شهروندی معادل ایثار است و اگر رهبر آموزشی باشد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشیم، شرایط بسیار عالی خواهد بود.
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه برای ایجاد رفتار شهروندی سازمانی چند نكته لازم است، اظهار داشت: نخستین و مهمترین نكته ادراك عدالت است كه سه نوع عدالت رویه ای، توزیعی و مراوده ای داریم و در سازمان باید رویه و مقررات توام با عدالت باشد و در مراودات دقت در اعمال عدالت داشته باشیم.
ایشان سپس اذعان كرد: نكته دوم رضایت شغلی است پس اگر انتظار داریم كه معلم فراتر از وظیفه خودش انجام دهد، باید وی رضایت شغلی داشته باشد چنانچه مطالعات نشان می دهد كه تنها پرداخت حقوق مكفی رضایت شغلی ایجاد نمی كند و باید از روابط انسانی استفاده نمائیم.
فانی اشاره كرد: سومین شرط، رهبری پرجاذبه است، یعنی شخصیت شما آنقدر متعالی باشد كه افراد شما را دوست داشته باشند و چهارمین، خاصیت های شخصیتی كاركنان سازمان است و آخرین شرط بازبینی در فاكتورهای ارزیابی عملكرد است.
فانی با تشكر از زحمت های بطحایی در طول دوران وزارتش، با اشاره به اینكه حسینی مدیری از جنس مدیران اجرا است، اظهار نمود: آموزش و پرورش نهاد دیر بازده است و دولت ها به دنبال فعالیت های زود بازده هستند و به همین علت امكان دارد توجه كافی به آموزش و پرورش نداشته باشند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: با عنایت به دو سال باقی مانده از دولت، نخستین مشكل در آموزش و پرورش محدودیت زمانی است كه نمی توانیم كارهای وسیع انجام بدهیم.
وی با اشاره به اینكه باید اولویت ها را درنظر بگیریم، اظهار نمود: به استقرار ثبات و آرامش در آموزش و پرورش نیاز داریم و الان جای بحث های هیجانی و مطالعه نشده نیست. تا ابتدای سال تحصیلی كمتر از سه ماه فرصت داریم و باید همه انرژی را در بازگشایی مدارس داشته باشیم و بر فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تجهیز و نوسازی مدارس در استان سیل زده، مطالبات فرهنگیان و... تمركز نماییم.
فانی با اشاره به اینكه در آموزش و پرورش گرفتار سكوت سازمانی شده ایم، افزود: این سكوت به علت ناامیدی معلمان است پس این اتفاق برای آموزش و پرورش خطرناك می باشد كه قسمتی از این ناامیدی ها هم به علت عدم انگیزش شغلی است.
وی با اشاره به طرح رتبه بندی فرهنگیان اظهاركرد: هرچند ۲ هزار میلیارد تومان برای شش ماهه دوم سال 98 در نظر گرفته شده است اما این مبلغ كفایت نمی كند و با محاسباتی كه انجام داده ام به 15 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی فرهنگیان و مرحله ای نیاز داریم كه معلم با انگیزه سر كلاس برود.
وی ادامه داد: اما باید اجرای رتبه بندی به شكل جدی پیگیری شود و حتما ستاد رتبه بندی با هماهنگی دولت تشكیل گردد و در این مرحله هم تا پیش از مهرماه احكام رتبه بندی فرهنگیان صادر شود تا معلمان با انگیزه بیشتری در مهرماه در مدارس و كلاس های درس حضور یابند.
به گزارش معاونت اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، وی توسعه مشاركت، بهسازی منابع انسانی، تمركز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامه های مهمی دانست و اشاره كرد: برای ارتقای مدرسه و رویكرد مدرسه محوری، آموزش مدیران كارسازترین سیاست است چونكه منابع پاسخگو نیست و پس كار را از مدیر مدرسه آغاز نماییم تا مهارت ها و دانش مدیران ارتقا پیدا كند.
فانی درانتها اظهاركرد: سفارش می كنم در كل كشور چند مركز دائمی آموزش مدیریت برای مدیران مدارس راه اندازی نماییم كه این مراكز دارای اعضای هیئت علمی باشند كه بطور متمركز بر این مساله كار كنند پس اگر مدیر خوب داشته باشیم با همین منابع و تجهیزات اتفاقات خوبی می توان رقم زد.
منبع: پروژه آسان
این مطلب پروژه آسان را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب