مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران:

با وجود پوشش تحصیلی بالا، وضعیت عمق یادگیری دانش آموزان نامناسب است

با وجود پوشش تحصیلی بالا، وضعیت عمق یادگیری دانش آموزان نامناسب است

پروژه آسان: به گزارش پروژه آسان، مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران با بیان اینکه در آخرین دوره تیمز و پرلز در بین ۵۸ کشور، رتبه ۵۴ را به دست آورده ایم؛ اظهار داشت: رتبه ایران در آزمون تیمز و پرلز نشان داده است که علیرغم اینکه ما پوشش تحصیلی بالایی در ایران داریم، ولی نتوانستیم عمق یادگیری را حفظ نماییم و ما سال هاست که در این آزمون وضعیت خوبی نداریم.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه مهاجرانی امروز در نشست موزه ملی علوم و فناوری ایران که با مبحث «موزه های علوم، پایداری و به زیستن» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با بیان اینکه برای رفتن به سمت جامعه دانایی محور نیازمند توجه به سه سطح آموزش هستیم، اظهار داشت: آموزش سه سطح مختلف دارد؛ نخستین سطح آموزش، Formal education است. این نوع آموزش ساختارمند است و معمولا در مدرسه اتفاق می افتد. سطح دیگر آموزش، non formal education است که ساختار دارد؛ ولی خارج از مدرسه است و سطح سوم آموزش informal education است که ساختاری ندارد و در خارج از مدرسه اتفاق می افتد؛ مانند آموزش هایی که از راه بازی کردن و... اتفاق می افتد.

وی با تکیه بر اینکه موزه ها در کارکرد جدیدشان می توانند به هر سه مدل آموزش توجه داشته باشند، اظهار داشت: یک جامعه زمانی دانایی محور می شود که به هر سه نوع آموزش توجه داشته باشد. ولی به این سه سطح آموزش کمتر توجه کردیم.

مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران ضمن اشاره به نقاط کلیدی در تعریف موزه ها، اظهار داشت: در تعریف جدید، چند مبحث بعنوان نقاط کلیدی موزه ها مطرح گردیده است. همچون اینکه موزه ها باید فراگیر، در دسترس و در راه پایداری باشند و بر اخلاقیات توجه داشته باشند. آن چیزی که مهم می باشد اینست که موزه ها در این سه حوزه می توانند بر سه نوع آموزش نقش داشته باشند.

وی با بیان اینکه موزه ها می توانند در حوزه عدالت آموزشی نقش داشته باشند، اظهار داشت: همینطور موزه ها می توانند در انگیزش افراد موثر باشند. محیط ها باید غنی باشد تا افراد را به سوال وادار کند.

مهاجرانی تصریح کرد: مهم اینست که موزه ها به گسترش عدالت آموزشی کمک کنند. عدالت آموزشی با دو شاخص عمق یادگیری و پوشش تحصیلی قابل اندازه گیری است.

وی به آزمون های تیمز و پرلز اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از آزمون هایی که می تواند عمق یادگیری را نشان دهد، آزمون تیمز و پرلز است. این آزمون علوم و ریاضی دانش آموزان در پایه چهارم و هشتم که پایه های مهمی هستند را می سنجد. در آخرین دوره تیمز و پرلز در میان ۵۸ کشور، رتبه ۵۴ را به دست آورده ایم و ما سال هاست که در این آزمون وضعیت خوبی نداریم.

به گفته مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران؛ رتبه ایران در آزمون تیمز و پرلز نشان داده است که علیرغم اینکه ما پوشش تحصیلی بالایی در ایران داریم، ولی نتوانستیم عمق یادگیری را حفظ نماییم.

مهاجرانی به مقایسه تعداد مدال های المپیاد دانش آموزی ایران و فنلاند پرداخت و اظهار داشت: ما ۴۴ مدال المپیاد دانش آموزی به دست آوردیم، ولی فنلاند یک مدال داشته است. فنلاند، ۲۰ سال پیش از ما به المپیاد دانش آموزی پیوسته است و ما هم اکنون بیشتر از ۷۰۰ مدال به دست آورده ایم و سالانه کم تر از ۲۵ مدال کسب نمی نماییم. ولی با این وجود نتوانستیم آموزش را ملموس نماییم. اگر آموزش ملموس نباشد، یادگیری معنادار اتفاق نمی افتد. وقتی یادگیری معنادار نباشد، دانش آموز توانایی جذر گرفتن دارد؛ ولی از ضرب و تفریق عاجز است.

وی خاطرنشان کرد: موزه ها یکی از ساختارهای عدالت آموزشی هستند، موزه ها به توسعه عمق و سطح آموزش کمک می نماید، دانش آموزان باید موزه ها را ببینند و لمس کنند. موزه ها باید آموزش تعاملی ایجاد کنند و افراد از این طریق یاد بگیرند. آموزش متناسب باید با نیاز افراد طراحی شوند. همینطور موزه ها باید به ارتباط درون فردی و برون فردی کمک کنند. موزه ها باید کمک کنند تا کارکردهای اخلاقی و اجتماعی ایجاد شوند.

مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران تصریح کرد: دانش آموزان باید بدانند که ما بدهکار جامعه هستیم؛ نه طلبکار جامعه. مگر ما برای اجتماع چه کردیم که آنقدر از آن طلب داریم.





منبع:

1402/03/05
14:17:28
5.0 / 5
263
تگهای خبر: آموزش , اجتماعی , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه