معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی مشهد:

سهمیه های تعیین شده در كنكور با فضای رقابت علمی مغایرت دارد

سهمیه های تعیین شده در كنكور با فضای رقابت علمی مغایرت دارد

به گزارش پروژه آسان معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینكه در فرآیند انتخاب رشته دانش آموزان، سهمیه های تعیین شده با فضای رقابت علمی مغایرت ایجاد می كند، بیان كرد: عدالت آموزشی یك مبحث مهم در فرایند اموزش است كه متاسفانه با اعمال سهمیه ها این مورد تحت پوشش قرار می گیرد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، دكتر اعتضاد رضوی در نشست خبری با اشاره به اینكه دانشجو فرآیند آموزشی را می تواند ارتقاء دهد و از بین دانشجویان هم اساتید اینده تربیت می شوند، تصریح كرد: در خیلی از نقاط دنیا دانشگاه ها به صورت مستقل فعالیت می نمایند و اعضای هیات علمی را پذیرش و انتخاب می كنند.
وی با اشاره به اینكه برپایه آمار جمع كثیری از داوطلبان سهمیه آزاد از رسیدن به مقاطع علمی كه برای آنها تلاش كردند باز می مانند اما افرادی با رتبه های بسیار بالاتر با سهمیه، كرسی ها را دریافت می كنند كه در اغلب اوقات توانایی علمی آنرا ندارند، اظهار داشت: ۶۰ درصد سهمیه پزشكی متعلق به افراد دارای سهمیه است و این مورد امید به تحصیل و ارتقا را در میان جوانان از بین می برد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینكه ۳۰ درصد سهیه بومی و۳۰ درصد هم مربوط به خانواده شاهد وایثارگر است و تنها ۴۰ درصد برای افراد دارای سهیمه ازاد باقی می ماند، بیان كرد: در بعضی از سهمیه رتبه بالای ۵ هزار و برخی ۱۰۰ هزار در دانشگاه علوم پزشكی مشهد پذیرش شدند كه این افرد در واقع به علت عدم توانایی در درك مسائل كلاس، سطح كلاس را پایین می آورند و سبب می شوند صندلی دانشگاه برای افراد واجد شرایط باقی نماند.
وی با اشاره به اینكه ۵ درصد همسران جانبازان و ایثارگران و شهدا و ۲۵ درصد هم مربوط به فرزندان این عزیزان است، عنوان كرد: هم اكنون تعداد بسیار كمی فرزند شاهد و ایثارگر و جانباز در آزمون سراسری شركت می كنند اما متاسفانه مابقی سهمیه به عموم داوطلبین تعلق نمی گیرد بلكه از ۵ درصد همسران تا سقف تكمیل ۲۵ درصد سهمیه فرزندان جذب می شوند.
دكتر اعتضاد رضوی با اشاره به اینكه حداقل نمره برای جذب در یك رشته، ۷۰ درصد آخرین نفر در هر رشته مقطع باید كسب كرده باشد، بیان كرد: این شرایط بگونه ای است كه برای اعضای هیات علمی سهمیه ای در نظر گرفته نشده است و فقط اعضای هیات علمی برای فرزندانشان آن هم با شرایط خاص می تواند تسهیلاتی برای جابجایی داشته باشند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به اینكه هر چه دامنه قبولی در یك رشته تحصیلی بیشتر باشد یعنی عدم همگونی بین سطح علمی افراد حاضر در آن رشته بیشتر است، اظهاركرد: برای رشته پزشكی رتبه ۲ منطقه آزاد با رتبه ۸۷ هزار و ۹۴۸ سهیمه آزادگان در یك كلاس تحت آموزش قرار می گیرند كه این فاصله علمی بین دو دانشجو نامعقول به نظر می آید.
وی با اشاره به اینكه در رشته دارو سازی هم رتبه ۴۸۸ در دانشگاه علوم پزشكی مشهد در كنار رتبه ۱۰۰ هزار ایثار گر شهریه پرداز در كنار یكدیگر تحت تعلیم قرار می گیرند، بیان كرد: در نهایت هم ایثارگر شهریه پرداز بنا به بعضی مفاد قانونی شهریه پرداخت نمی كند و عملا هزینه تحصیل یك فرد عادی در این رشته بر عهده دانشگاه قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دكتر اعتضاد رضوی با اشاره به اینكه فاصله رتبه اول و رتبه آخر در رشته های مختلف برتر دانشگاه علوم پزشكی مشهد بین ۱۹ برابر، ۲۰ برابر و ۲۱ برابر است، اظهار داشت: سهمیه بندی های كنكور سراسری هم باید مورد بازنگری قرار گیرد و و ما امیدواریم اگر سهمیه ها حذف نمی گردد حداقل فاصله كف و سقف رتبه قبولی كمتر شود.



1398/07/21
23:25:37
5.0 / 5
4156
تگهای خبر: آموزش , پزشك , تحصیل , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه