بیانیه ۸ فارغ التحصیل فرهنگ به دنبال حواشی اخیر

بیانیه ۸ فارغ التحصیل فرهنگ به دنبال حواشی اخیر

به گزارش پروژه آسان به دنبال اظهارات اخیر همسر غلامعلی حدادعادل در مورد تاسیس مدارس «فرهنگ» و حواشی ایجادشده پیرامون این اظهارات، ۸ تن از فارغ التحصیلان دبیرستان فرهنگ اطلاعیه ای صادر كردند.



به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، متن این بیانیه كه در «خبرآنلاین» انتشار یافته، به شرح زیر است:

«دبیرستان فرهنگ را می­ توان اولین تجربه‌ی نهادسازی ادبیات و علوم انسانی در آموزش و پرورش معاصر ایران دانست كه به كوشش دكتر غلامعلی حداد عادل بنیان نهاده شد. در آن سال های اولیه كه ما دانش آموز مدرسه شدیم، ایشان تعدادی از بهترین و فرهیخته ترین استادان و دبیران ادبیات و علوم انسانی كشور را گردآورده بود كه بعدها یافتن نمونه‌ی آن یكجا و در یك زمان حتی در هیچ دانشگاهی قابل تصور نبود! این تلاش و دلسوزی علمی همراه بود با فضایی مثال­ زدنی از رواداری و گوناگونی فرهنگی، اعتقادی و سیاسی بگونه ای كه دانش آموزان از خاستگاه­ های طبقاتی، خاندان­ های سیاسی و تعلقات دینی و فرهنگی متفاوت و متباین كنار هم می­ نشستند، مجله منتشر می­ كردند، شب های شعرخوانی و داستان خوانی برگزار می كردند، به بحث­ ها و گفت­ وگوهای داغ ادبی و سیاسی و فكری مشغول می شدند و در دیدار با استادان تراز اول كشور، آداب فرهنگ و ادب می آموختند. هر چند در سال­ های پس از ما فضای مدرسه به همگونی فكری و سیاسی بیشتر خو گرفت اما الگوی دوره­ های اول مدرسه همچنان در یاد و خاطره‌ی جمعیِ عمده‌ی دانش آموختگان آن سال ­ها زنده و شیرین مانده تا قدردان فرصت گران بهایی باشند كه مؤسس و دست ­اندركاران مدرسه با وجود دشواری ­ها و موانع موجود اقتصادی و فرهنگی در اختیارشان گذاشتند.

پیش از مدرسه‌ی فرهنگ، دبیرستان علوم انسانی مناسب، در رده دبیرستان هایی كه برای رشته های ریاضی و تجربی وجود داشت، مطلقاً یافت نمی شد و دریافتی نادرست از بهره هوشی سبب شده بود دانش ­آموزانی كه هم به علوم انسانی علاقمند بودند و هم باهوش تلقی می شدند به ناچار به آن رشته ها سوق داده شوند. با مدرسه فرهنگ بود كه این دیوار بلند و سرسخت فروریخت و الگوی آن در مدارس دولتی سراسر كشور هم گسترش یافت.
مدرسه‌ی فرهنگ به معنای واقعی «غیرانتفاعی» بود و سطح شهریه‌ی آن با مدارس خصوصی امروز و روز گذشته هم­خوانی نداشت. (بعضاً دانش آموزانی علاقمند از خانواده هایی با توان اندك مالی مجانی یا با تخفیف در مدرسه فرهنگ ثبت نام می شدند) در نتیجه، مدرسه فرهنگ بدون امكانات مادی خاص و ویژه تنها به سرمایه‌ی فرهنگی­ اش متكی بود.

در دو دهه گذشته جمع زیادی از دانش آموختگان این نهاد نوپا در فضاهای دانشگاهی، فرهنگی، آموزشی و هنری مختلف كشور مشغول به فعالیت حرفه ­ای سالم در حیطه‌ی تخصص خویش هستند و برآیند فعالیت­ ها و كارهایشان از سویی به سود كشور و جامعه و از جانب دیگر در جهت ارتقاء و تقویت ادبیات و علوم انسانی اصیل و نجیب در روزگار متلاطم و آشوبناك امروز است. بدون شك علوم انسانی كشور نیازمند انبوهی از مدارس فرهنگ با آن خصوصیات ناب است تا از مظلومیت تاریخی خویش به درآید و نقش یگانه‌ی خویش را ایفا كند. چنین ضرورتی ایجاب می كند تجربه­ جوان این مدرسه از پشتوانه و پشتیبانی ملی درخوری بهره مند بماند.

«انسان» هم مبحث ادبیات و علوم انسانی است و هم فاعل آن. ما از آموزگاران­مان آموختیم كه در راه این شناخت، علم و اخلاق راستین، همتایان یكدیگرند و هر یك با آن دیگری معنا می­ یابد. علوم انسانی می تواند جامعه اخلاق­مدار بسازد و برای رشد خود هم به دانشورانی باورمند به اخلاق والای انسانی نیازمند است. جوامع رشدیافته با دانش انباشته ای از علوم انسانی مستقل، خودبنیاد و روزآمد تحول یافته­ و به پیش ­رفته­ اند و ما هم مشمول همین قاعده ایم.

تعدادی از ما فارغ التحصیلان دوره های اول دبیرستان فرهنگ (از ورودی های اوایل دهه هفتاد) هر یك مشی و مرام فكری و سیاسی خویش را داشته ایم - چنانكه از كارنامه هر كداممان برمی آید - اما برای پاس داشتن اخلاق و علوم انسانی، به دنبال ماجراهای غیرمنصفانه ای كه در این روزهای اخیر پدید آمده، خویش را موظف می دانیم بگوییم اندیشه تأسیس مدرسه ای آبرومند و معتبر برای علوم انسانی در زمان تأسیس دبیرستان فرهنگ اندیشه ای مبتكرانه و نوآورانه بود كه در سرنوشت علوم انسانی این سرزمین اثری انكارناپذیر گذاشته و ما هم از منظر انسانی، اخلاقی و علمی خویش را وامدار این مدرسه، موسس، مدیران، استادان، معلمان و كاركنان آن می دانیم.

امضاكنندگان (به ترتیب الفبا): محسن آزرم؛ منتقد سینما / مهدی آهویی؛ استادیار روابط بین الملل دانشگاه تهران / هادی حیدری؛ كارتونیست و روزنامه­ نگار / علی اكبر زین ­العابدین؛ پژوهشگر آموزش و ادبیات كودك و نوجوان / احمد شكرچی؛ استادیار جامعه ­شناسی دانشگاه شهیدبهشتی / امیر نصری؛ دانشیار فلسفه­ هنر دانشگاه علامه طباطبایی / محمدمنصور هاشمی؛ نویسنده و پژوهشگر / مهدی یزدانی خرم؛ رمان نویس، روزنامه ­نگار و منتقد ادبیات.»





منبع:

1398/08/15
20:13:20
5.0 / 5
4291
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , آنلاین , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه