عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالك اشتر:

باید به سمت ترویج هنرستان ها برویم، بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل شود

باید به سمت ترویج هنرستان ها برویم، بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل شود

پروژه آسان: عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالك اشتر اظهار داشت: در سال های اخیر مهندسین زیادی تربیت كردیم كه حتی یك انتگرال ساده بلد نیستند بگیرند، چون ظرفیت دانشگاه ها شامل دولتی و آزاد و پیام نور و... را به حدی افزایش داده ایم كه هر شخصی ثبت نام كند قبول می گردد.


محمد مونسان در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: در سال های اخیر صحبت های زیادی در مورد تبعات منفی روحی و مالی كنكور بر روی دانش آموزان و خانواده های آنان شده است، ولی راهكارهای عرضه شده نه تنها مشكل را حل نمی كنند، بلكه در بین مدت، شكل دیگری از معضلات را تولید می كنند.
وی ادامه داد: یكی از راهكارهای عرضه شده، حذف كنكور و جایگزینی آن بر مبنای معدل است كه اساساً بین دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی، تیزهوشان و نمونه مردمی و غیره تفاوت بسیاری در نوع امتحان و كسب نمره و معدل وجود خواهد داشت، یعنی این روش در بطن خود، به شكلی بی عدالتی و خرید نمره را ترویج خواهد نمود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالك اشتر با طرح این سؤال كه چرا تعداد دانشگاه ها و دانشجویان ایران زیاد است و آیا همه دانشجویان برای تحصیلات عالیه تولید شده اند، اظهار داشت: در سال های اخیر مهندسین زیادی تربیت كردیم كه حتی بلد نیستند یك انتگرال ساده بگیرند، چون ظرفیت دانشگاه ها شامل دولتی و آزاد و پیام نور و... را به حدی افزایش داده ایم كه هر شخصی ثبت نام كند، قبول می گردد.
مونسان اظهار داشت: برای كاهش بیكاری و تولید اشتغال باید هنرستان ها را ترویج كرد و در همان دوران هنرستان به دانش آموزان، شغل و حرفه یاد داد و آموزش آنان را در مرحله هنرسراها ( به منزله تحصیلات تكمیلی برای هنرستان ها) تكمیل كرد كه به تبع آن می توان سیستمی تولید كرد كه همه مشاغل برای دریافت مجوز كسب وكار باید دارای تحصیلات هنرستانی و هنرورزی مربوطه باشند.
وی ادامه داد: برای بانوان هم باید رشته های اشتغال آفرین مربوطه مانند خیاطی، هنرهای دستی، خدمات آرایشی و بهداشتی و... را راه اندازی نماییم كه برای هر یك از شاخه ها، هنرستان های تخصصی با امكانات مناسب را فراهم نموده كه البته راهی جز تبدیل فضای فیزیكی دبیرستان های موجود به هنرستان ندارد.
مونسان با اشاره به اینكه همه ساختار آموزش وپرورش، از ساختار جذب معلم و آموزش معلمین گرفته تا تولید امكانات كارگاهی و تخصصی در هنرستان ها باید متحول شود، اظهار نمود: باید فضاهایی شبیه دانشگاه با نام هنرسراهای آموزش شغلی یا هنرورزی یا چیزی شبیه آن برای دوره های دوساله یا چهارساله تولید شوند كه برای تحقق این امر باید بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی كشور به هنرسراها تبدیل شوند.
وی روند جذب هیات علمی در دانشگاه را لجام گسیخته و بی هدف عنوان نمود و اضافه كرد: اینكه در یك كشور نسبت تعداد دبیرستان ها به هنرستان ها چقدر باید باشد، بستگی به سیاست های كلان علم و فناوری در هر كشور دارد، در ایران یك وضعیت سرگردان و بلاتكلیفی حاكم است كه در مقیاس جهانی، وضعیت مناسبی در تولیدات صنعتی نداریم، اما پس از روسیه و آمریكا سومین تربیت كننده مهندس در جهان هستیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالك اشتر اظهار داشت: با عنایت به اینكه ایران بدون استراتژی خاصی در تحصیلات مدرسه ای و دانشگاهی پیش می رود و فقط فارغ التحصیل بیكار در جامعه توزیع می نماید، تحلیل من این است كه در یك بازه زمانی ده ساله حداقل باید 60 درصد دبیرستان ها و دانشگاه های ایران به هنرستان و هنرسراها تبدیل گردد و حداكثر 40 درصد دانش آموزان به سمت دبیرستان و دانشگاه هدایت شوند.
او در آخر حذف كنكور را غیرممكن دانست و اظهار داشت: كنكور دارای نقاط قوت بسیار زیادی است مانند تولید عدالت آموزشی و رقابت عادلانه در همه نقاط كشور كه چنین چیزی در دنیا كم نظیر است بنابراین چاره، پاك كردن صورت مساله (حذف كنكور ) نیست؛ بلكه ترمیم و تدبیر آن یعنی كاهش تقاضای كنكور یا هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان ها است.




1397/09/30
13:42:53
5.0 / 5
4264
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , تحصیل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه