با تحصیل ۱۴ هزاردانش آموز درمدارس ایرانی ۵۴ كشور خارجی اعلام شد

چالش تدریس درس تاریخ در بعضی مدارس خارج از كشور، ممنوعیت تدریس دینی و قرآن نداریم

چالش تدریس درس تاریخ در بعضی مدارس خارج از كشور، ممنوعیت تدریس دینی و قرآن نداریم

پروژه آسان: رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش ضمن نمایش گزارشی از عملكرد امور بین الملل طی ۴۰ سال اخیر سپس پیروزی انقلاب اسلامی به پرسش های مختلف خبرنگاران پیرامون وضعیت مدارس خارج از كشور و آموزش اتباع خارجی پاسخ داد.


به گزارش پروژه آسان به نقل از ایسنا، غلامرضا كریمی در سلسله نشست های خبری كه آموزش و پرورش برای معاونین خود در دهه مبارك فجر در باغ موزه دفاع مقدس تدارك دیده است با اشاره به اینكه از ۱۳۴ سال قبل مدارس خارج از كشور احداث شدند اظهار داشت: این مدارس ابتدا در تركیه و روسیه و مسكو راه اندازی شدند.
وی ادامه داد: در سال ۵۷ ما ۹ مدرسه در خارج از كشور داشتیم كه ۲۰۰۰ دانش آموز را پوشش می داد و در نقاط مختلف دنیا هفت سرپرستی شامل تركیه و روسیه، امارات، كویت، قطر، پاكستان و هند، مجموع كشورهای اروپایی و آمریكای لاتین و سوریه و لبنان در نقاط مختلف دنیا برای تحصیل ایرانی ها شكل گرفت.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور به وضعیت فعلی مدارس خارج از كشور اشاره نمود و اظهار داشت: حالا دارای مدارسی در ۸۴ شهر و ۵۴ كشور هستیم و ۱۴ هزار دانش آموز محصل در خارج از كشور داریم.
كریمی اشاره كرد: مدارس خارج از كشور به صورتی پایگاه های فرهنگی ایران در خارج از كشور محسوب می شوند. بالغ بر ۳۰۰ هزار پرونده طی سال های گذشته تشكیل شده كه مورد ارزشیابی و تطبیق قرار گرفته اند. ما همین طور حدود ۵۰ مدرسه داریم كه با نظام آموزشی كشورهای دیگر در داخل ایران فعال اند. همین طور ۲۵ مدرسه بین الملل داریم.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور با اشاره به ثبت ۴۰ تقاضا برای تأسیس مدارس بین المللی اظهار نمود: حالا حدود ۹۰۰ مدرسه در خارج از كشور داریم و افراد علاقه مند به استفاده از برنامه درسی ما هستند.
وی افزود: از طرف دیگر به دنبال دستور رهبری در خصوص پوشش تحصیلی اتباع و اینكه هر لازم التعلیمی فارغ از شرایط نباید خارج از مدرسه بماند، اقداماتی انجام و شاهد رشد تعداد دانش آموزان پناهنده هستیم.
كریمی اضافه كرد: ۴۹۳ هزار دانش آموز اتباع در ۲۸ هزار مدرسه در كشور ما مشغول به تحصیل هستند و این اقدام مورد تحسین مجامع بین المللی قرار گرفته است در حالیكه پناهندگان در سایر كشورهای محدودیت هایی برای تحصیل دارند.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه آیا مشكل فعالیت برخی مدارس در خارج از كشور حل شده است اظهار داشت: در امارات دو، سه مدرسه داشتیم كه با مشكل روبه رو شده بودند كه با همكاری وزارت امور خارجه در حال حل شدن است.
وی ادامه داد: امیدواریم سال آینده مشكل مدرسه شارجه ما حل شود. ۸۰ درصد مشكل مدرسه ابوظبی هم حل و فصل شده اما از آنجائیكه دانش آموزانش به مدرسه دوبی رفته بودند، مشكل بود به این مدرسه برگردند.
كریمی با اشاره به اینكه بحث ممنوعیت تدریس دینی و قرآن در هیچ كشوری نیست اما برخی دانش آموزان درباره مذهب خود، آموزش نداشتند كه حل شده است اظهار داشت: درباب درس تاریخ بعضاً چالش هایی در كشورها وجود دارد.

وی درباره بودجه این مركز برای سال آینده باز اظهار داشت: اعتبار این مركز ۴۰ میلیون یورو پیش بینی شده بود كه با افزایش قیمت ارز، میزان آن كاهش پیدا كرد. دولت به دنبال اتخاذ ساز و كارهایی برای حل مشكل بودجه نهادهایی است كه بودجه ارزی دارند.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور اضافه كرد: بودجه ریالی ما امسال ۱۷۴ میلیارد تومان بود كه برای سال آینده به ۲۰۷ میلیارد تومان افزایش پیدا كرده و ۱۵ درصد رشد را نشان داده است. با این وجود نیمی از هزینه های ما را باز پوشش نمی دهد.
وی درباره مدارس بین الملل در ایران باز عنوان نمود كه هیچ ایرانی نمی تواند در مدارس بین الملل ثبت نام كند مگر فردی كه چند سال در مدارس خارجی تحصیل كرده یا جزو اتباع خارجی باشد.
كریمی همین طور پیرامون سو ء استفاده برخی مراكز از علاقه مردم به تحصیل فرزندشان در خارج از كشور اظهار داشت: برخی مراكز از علاقه مردم سو استفاده می نمایند. پیام هایی مانند تحصیل در مدرسه منطبق با نظام آموزش انگلیس در غرب تهران ارسال شده بود كه سپس پیگیری ها مشخص شد مجوز ندارد و ادعای دروغین می كند. مردم باید از آموزش و پرورش و بوسیله مركز بین الملل صحت چنین ادعاهایی را استعلام كنند.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور با اشاره به اینكه مطالبات حقوقی معلمان خارج از كشور چهار ماه به تعویق افتاده كه البته به محض تخصیص از خزانه پرداخت می شود، آمار دانش آموزان مدارس خارج از كشور را باز اعلام و اظهار نمود: از مجموع ۲۵۷۷ دانش آموز ما در امارات، ۱۲۹۶ نفر در دوره ابتدایی، ۶۴۳ نفر در متوسطه اول، ۳۷ نفر در كاردانش و ۶۹۱ نفر در متوسطه دوم تحصیل می كنند. از ۲۰۳۰ دانش آموز ما در كویت ۹۸۸ نفر در دوره ابتدایی، ۶۷۲ نفر در دوره متوسطه اول، ۲۹۲ نفر در متوسطه دوم و ۷۸ نفر در كاردانش تحصیل می كنند. از ۸۲۵ دانش آموز در قطر ۴۴۲ نفر در دوره ابتدایی، ۱۸۷ نفر در متوسطه اول، ۱۳۹ نفر در متوسطه دوم و ۵۶ نفر در شاخه كاردانش تحصیل می كنند.
كریمی افزود: ۱۷۷۰ دانش آموز در كشورهای اروپایی داریم كه ۱۲۲۳ نفر در دوره ابتدایی، ۳۴۳ نفر در متوسطه اول و ۲۹۴ نفر در متوسطه دوم تحصیل می كنند.
رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور با اشاره به كاهش معلمان اعزامی اظهار داشت: می خواهیم با عنایت به كاهش معلمان اعزامی به مدارس خارج از كشور، هر معلمی كه به تبعیت از همسرش به خارج از كشور می رود می تواند به مركز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش بازگشت كند و جذبش نماییم. ما آمادگی داریم حقوق ریالی و حق بیمه وی را پرداخت نماییم اما كار و شرح وظایف آنها در خارج از كشور باشد تا از این طریق محدودیت بودجه ما جبران شود.
وی ادامه داد: همین طور یك سیستم آموزش مجازی برای پایه های اول تا دوازدهم طراحی شده تا مدارسی كه در درسی خاص معلم ندارند بتوانند با بهره گیری از این تولیدات مجازی دروس خودرا دنبال كرده و گرفتار افت تحصیلی نشوند.



1397/11/16
14:29:42
5.0 / 5
4444
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
پروژه آسان
ezproject.ir - حقوق مادی و معنوی سایت پروژه آسان محفوظ است

پروژه آسان

انجام پروژه